Zahraničí / Frankfurtské hlavní nádraží dostane nový kabát
Frankfurtské hlavní nádraží dostane nový kabát
1.2.2021 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ Foto: DB
Celkem 375 milionů eur budou v letech 2020–2024 společně investovat německé dráhy (DB), berlínská spolková vláda, zemská vláda v Hesensku a město Frankfurt nad Mohanem do modernizace hlavního nádraží. S půl milionem odbavených cestujících denně je Frankfurt (M) Hauptbahnhof druhým nejzatíženějším nádražím v Německu.

Obnova ve výši zhruba 10 miliard českých korun směřuje do rozsáhlé sanace historické odbavovací budovy a dalších objektů. Na nádraží vyroste nová obchodní galerie a řada gastronomických provozů. Rekonstrukce zajistí více světla uvnitř objektů a vytvoří nové průchody mezi jednotlivými objekty a úrovněmi. Rozsáhlá sanace nádraží umožní instalovat do interiérů nejmodernější techniku, jako jsou výtahy, eskalátory a veškeré technické zařízení, které slouží k bezpečnému provozu budov. Zároveň však dojde k opravě historických objektů a mnoha architektonických detailů.
Chystá se rozšíření nádraží
Diskutuje se také o rozšíření o novou podzemní stanici pro dálkové vlaky. Ta by díky tunelu pod městem zkrátila cestovní dobu dálkových vlaků ve směru Fulda a Würzburg o 5 až 8 minut. Zároveň by se zvýšila kapacita stanice a přesnost vlaků. V současnosti musí spoje ICE/IC od východu objíždět město po levém břehu Mohanu a na zatíženém vjezdu do hlavového hlavního nádraží dochází k častému zpoždění.
Nové průjezdné podzemní nádraží by sloužilo až osmi dálkovým linkám a denně by odbavilo 80 párů vlaků. Při šestnáctihodinovém občanském dni by stanicí projelo 5 dálkových vlaků za hodinu jedním směrem a navíc by poskytovala další rezervu pro navýšení provozu v delším časovém horizontu.
Podzemní nádraží by bylo směrem na východ napojeno tratí s maximální rychlostí 120 km/h. Ta by vedla 6,5 kilometru dlouhým tunelem pod Frankfurtem nad Mohanem a ústila by na stávající síť u Offenbachu. Alternativně se zvažuje i možnost napojení na pravostrannou trať podél Mohanu z Frankfurtu do Hanau, která by byla přestavěna na čtyřkolejnou.
Samotné vedení tratě a umístění nové podzemní stanice se předpokládá hluboko v podzemí, aby se vyloučila kolize se současnou sítí podzemních tratí (S-Bahn,
U-Bahn). Při výstavbě nového nádraží by měla vzniknout také nová spojovací západní hala, která by lépe propojila nové nádraží, stávající až 400 metrů dlouhá jazyková nástupiště a podzemní nádraží
S-Bahnu v severní části nádraží a odlehčila by současným přístupům k S-Bahnu.
Odbaví stovky vlaků denně
Hlavové nádraží dnes disponuje 25 kolejemi a podzemní průjezdné nádraží S-Bahnu dalšími čtyřmi. Na nich je denně odbaveno kolem 400 dálkových spojů, 650 regionálních a více než 1 000 vlaků S-Bahn. Frankfurt představuje nejvýznamnější dopravní uzel na německé železniční síti. Vedle přímých spojů po celém Německu má denní spojení s mnoha městy Evropy.
Další články této rubriky
Výrobci vozidel bojují s termíny dodávek
26.4.2025 - Už několik let se objevují zprávy o zpožďujících se dodávkách nových vozidel. V různé míře jsou postiženi téměř všichni velcí evropští výrobci, každý bojuje s potížemi alespoň u jedné zakázky. Jednou z příčin jsou… »
Škoda udělá generální opravu vlaků NIM Express pro DB Regio
17.4.2025 - Německý regionální železniční dopravce DB Regio si u společnosti Škoda Group objednal generální opravu až šesti dvoupodlažních vlaků NIM Express, které jezdí na frekventované vysokorychlostní trase mezi Norimberkem a Mnichovem.… »
ÖBB hlásí rekordní počet cestujících
8.4.2025 - Rakouské státní dráhy ÖBB zaznamenaly v loňském roce absolutní rekord v počtu přepravených cestujících ve svých vlacích. Dopravce v roce 2024 přepravil dohromady 511 milionů lidí, zatímco o rok dříve to bylo 494 milionů… »