Železničář / Zahraničí / Francouzský Alstom pečuje o polská Pendolina ve Varšavě
Francouzský Alstom pečuje o polská Pendolina ve Varšavě
29.7.2015 – autor: MARTIN HARÁK
Francouzská společnost Alstom bude na základě smlouvy uzavřené s PKP Intercity po vítězství ve výběrovém řízení udržovat a opravovat po dobu sedmnácti let flotilu dvaceti nových polských rychlovlaků Pendolino ve speciálně postavené hale. Ta se nachází v obvodu odstavného nádraží Warszawa Grochów v těsném sousedství zdejšího lokomotivního depa Olszynka Grochowska. Alstom je zároveň výrobcem těchto vozidel, která spatřila světlo světa v jeho italském závodě v Saviglianu, odkud pochází i česká verze Pendolina.
Dílny pro údržbu kolejových vozidel (WUT), jak se oficiálně hala nazývá, jsou od loňského roku jediným zařízením svého druhu na území našich severních sousedů. Polský národní dopravce PKP Intercity jako vlastník těchto nových vlaků přichází nyní s tímto konceptem také u dalších pořizovaných vozidel. Dlouhodobou údržbu a opravy si bude zajišťovat „na klíč“ i u dalších výrobců kolejových vozidel, jako jsou Stadler, Newag či PESA. Důvod je jednoduchý – výrobce zná „svá“ vozidla nejlépe a zákazníkovi, v tomto případě společnosti PKP Intercity, zaručuje stálou disponibilitu těchto vozidel, která opraví podle potřeby třeba přes noc.
Italské specialisty školené až ve Švédsku brzy nahradí Poláci
Jak říká Adam Fryczkowski, ředitel WUT Alstom ve Varšavě, jde o jednu z nejmodernějších opravárenských hal v Evropě. „Všechny zkušenosti, které máme s údržbou a opravami vlaků Pendolino po celé Evropě, úspěšně přenášíme nyní i do Polska. Naši zaměstnanci se byli školit také ve Švédsku. Nicméně řada lidí ze servisního oddělení ve WUT Varšava pochází z Itálie, což je ale jen dočasná záležitost. Tito zaměstnanci budou postupně nahrazeni tuzemskou pracovní silou,“ říká ředitel Fryczkowski.
V současné době zaměstnává WUT okolo sto lidí. Jejich počet by se časem mohl navýšit. Tak by se mohlo stát ve chvíli, kdy Pendolina najedou kilometry do vyšších stupňů oprav. Momentálně se provádí provozní ošetření, malé a velké prohlídky, doplňování písku a dalších provozních hmot do jednotek, odstraňování garančních závad a opravy po vandalských útocích a mimořádných událostech. Aby byl servis opravdu komplexní, po práci v interiéru nastupují uklízecí čety. Kormě toho každé tři týdny se navíc v rámci takzvaného full servisu provádí velké čištění interiérů jednotek. Na venkovní myčce se rovněž čistí skříně každé jednotky přijíždějící do údržby ve WUT.
Vše se řídí on-line
Hala WUT je vybavena nejmodernějšími technologiemi vyvinutými společností Alstom, jako je Train-Tracer, který slouží přes GPS ke sledování pohybu vlaků po tratích, nebo MTE, což je podrobné plánování oprav. Train-Tracer je podle ředitele Fryczkowského užitečný pomocník umožňující on-line komunikaci se všemi strojvedoucími PKP Intercity, kteří jsou i na trati s vlakem Pendolino. „Jde o klasický help-desk a strojvedoucí jej často využívají. Naši dispečeři se střídají ve dvou směnách mezi pátou ranní a jedenáctou večerní, tedy v době, kdy jsou vlaky Pendolino v běžném provozu. Vzhledem k tomu, že Pendolino je v Polsku zcela nový produkt, je jasné, že strojvedoucí ještě neznají všechny ‚vychytávky‘. Od toho jsme tady my, abychom jim poradili. A občas k nám do varšavského centra volají,“ vysvětluje Adam Fryczkowski.
Další články této rubriky
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »
Bulhaři si koupí až 25 nových jednotek od Škody Group
30.10.2024 - Škoda Group získala zakázku na výrobu a dodávku až 25 bezbariérových elektrických jednotek do Bulharska, které nahradí zastaralé soupravy a nabídnou více než 300 míst k sezení, klimatizované vozy a minimální hluk. Základní… »