Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Do Mukačeva po normálním rozchodu

Do Mukačeva po normálním rozchodu

25.6.2019 – autor: GABRIEL KORCSMÁROS Foto: ZSSK

Slovenský národní dopravce ZSSK od červnové změny jízdního řádu nasazuje na základě objednávky ministerstva dopravy dva páry regionálních rychlíků denně mezi východoslovenskými Košicemi a ukrajinským Mukačevem. Pojede se bez nutnosti výměny podvozku, a tudíž o poznání rychleji.

Do Mukačeva po normálním rozchodu

Od letní změny jízdního řádu, tedy od 9. června, Železničná spoločnosť Slovensko spolu s ukrajinským partnerem Ukrzaliznytsia (UZ) zavede denně dva páry přímých spojů v kategorii RR (regionální rychlík) mezi Košicemi a Mukačevem. Vlaky budou sestaveny z motorových jednotek řady 813/913, známých jako Bagety v režii ZSSK. Podle aktuálních informací vlaky z Košic budou odjíždět v 9:10 a ve 12:01 hodin s příjezdem do Mukačeva ve 14:00 a 16:42 hodin (VEČ), tedy za 3 hodiny a 50, respektive 41 minut.

Dosud existující přímé spojení s ukrajinským lůžkovým vozem trvá o dvě hodiny víc kvůli výměně podvozků v Čopu. Jízdní řád zpět z Mukačeva vypadá následovně: první spoj odjíždí ve 14:54 (VEČ) a do Košic přijede v 18:13, druhý spoj odjede z Mukačeva v 18:20 místního času a do Košic přijede ve 21:33. Jízdní řád je uzpůsoben tak, aby na vlaky v Košicích navazovaly přípoje z/do Prahy a Bratislavy a v Mukačevu opět na přípoje z/do Kyjeva a Charkova. Z Prahy se do Mukačeva dostanete s jediným přestupem s přípojem v Košicích od vlaku EN 443 Slovakia, který přijede do Košic v 8:23, a teoreticky i vlakem EN 445 Bohemia. Ten jezdí v letním období a v období svátků do Košic přijede v 9:08. Zpět se z Mukačeva dostanete vlakem v 18:20, s přestupem v Košicích na spoj EN 442 Slovakia, který odjíždí z metropole východního Slovenska ve 22:07.

Vyjedou Bagety

Na vlaky budou nasazeny motorové jednotky ZSSK řady 813/913 a obsluhovat by je měli slovenští strojvedoucí z košického depa, na ukrajinské straně navíc s pilotem (strojvedoucím-instruktorem) ukrajinských železnic. Jelikož na ukrajinské straně vede trať i normálního rozchodu až do Mukačeva, nebude u těchto spojů nutná výměna podvozků v Čopu. Vlaky tak zastaví vždy pouze v Čierné nad Tisou na Slovensku a v Čopu na Ukrajině, samozřejmě s povinným zastavením na schengenské hranici pro vykonání celní a pasové kontroly. Určitým paradoxem však je skutečnost, že spoje budou v mezinárodní přepravě povinně místenkové, ale vnitrostátní úsek z Košic do Čierné nad Tisou je od této povinnosti osvobozen. Jízdenky i jízdní výhody zaměstnanců platí stejně jako u jiných vlaků, mezinárodní jízdenka v jednom směru z Košic do Mukačeva bude stát 7,50 eur včetně povinné místenky. Do vlaku bude možné nastoupit i s jízdním kolem (ovšem max. 3 kusy) za poplatek 3 eura v jednom směru.

Slováci se zřejmě inspirovali od Maďarů, kteří od prosincové změny jízdního řádu rovněž provozují přímé spojení mezi Budapeští a Mukačevem v podobě jednoho přímého vozu od InterCity Latorca. O tom jsme podrobně informovali v Železničáři č. 25/2018.


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 4.8

Další články této rubriky

Práce na tunelu Semmering jsou v poloviněPráce na tunelu Semmering jsou v polovině

1.7.2020 - Správce rakouské infrastruktury ÖBB-Infrastruktur ohlásil, že ražba úpatního tunelu u průsmyku Semmering je ve své polovině a staveniště jsou po ústupu pandemie koronaviru znovu otevřená. Budování sedmadvacet kilometrů dlouhého… »

Tunelem Ceneri projela souprava ICE-S rychlostí 275 km/hTunelem Ceneri projela souprava ICE-S rychlostí 275 km/h

30.6.2020 - Švýcarský železniční tunel Ceneri má za sebou další významné milníky. Kromě toho, že tamní Dopravní úřad povolil zkušební provoz, jím poprvé projela i souprava ICE-S německé společnosti Deutsche Bahn (DB) rychlostí 275 km/h.… »

Rozvoj S-Bahnu podpoří miliardové investiceRozvoj S-Bahnu podpoří miliardové investice

26.5.2020 - Německo má jeden z nejrozsáhlejších evropských systémů městské a příměstské železnice. V němčině je označovaná jako S-Bahn a ve francouzštině jako R.E.R. Pětice nejvýkonnějších provozů v Německu obsluhuje aglomerace s… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika