Železničář / Zahraničí / Do Mukačeva po normálním rozchodu
Do Mukačeva po normálním rozchodu
25.6.2019 – autor: GABRIEL KORCSMÁROS Foto: ZSSK
Slovenský národní dopravce ZSSK od červnové změny jízdního řádu nasazuje na základě objednávky ministerstva dopravy dva páry regionálních rychlíků denně mezi východoslovenskými Košicemi a ukrajinským Mukačevem. Pojede se bez nutnosti výměny podvozku, a tudíž o poznání rychleji.
Od letní změny jízdního řádu, tedy od 9. června, Železničná spoločnosť Slovensko spolu s ukrajinským partnerem Ukrzaliznytsia (UZ) zavede denně dva páry přímých spojů v kategorii RR (regionální rychlík) mezi Košicemi a Mukačevem. Vlaky budou sestaveny z motorových jednotek řady 813/913, známých jako Bagety v režii ZSSK. Podle aktuálních informací vlaky z Košic budou odjíždět v 9:10 a ve 12:01 hodin s příjezdem do Mukačeva ve 14:00 a 16:42 hodin (VEČ), tedy za 3 hodiny a 50, respektive 41 minut.
Dosud existující přímé spojení s ukrajinským lůžkovým vozem trvá o dvě hodiny víc kvůli výměně podvozků v Čopu. Jízdní řád zpět z Mukačeva vypadá následovně: první spoj odjíždí ve 14:54 (VEČ) a do Košic přijede v 18:13, druhý spoj odjede z Mukačeva v 18:20 místního času a do Košic přijede ve 21:33. Jízdní řád je uzpůsoben tak, aby na vlaky v Košicích navazovaly přípoje z/do Prahy a Bratislavy a v Mukačevu opět na přípoje z/do Kyjeva a Charkova. Z Prahy se do Mukačeva dostanete s jediným přestupem s přípojem v Košicích od vlaku EN 443 Slovakia, který přijede do Košic v 8:23, a teoreticky i vlakem EN 445 Bohemia. Ten jezdí v letním období a v období svátků do Košic přijede v 9:08. Zpět se z Mukačeva dostanete vlakem v 18:20, s přestupem v Košicích na spoj EN 442 Slovakia, který odjíždí z metropole východního Slovenska ve 22:07.
Vyjedou Bagety
Na vlaky budou nasazeny motorové jednotky ZSSK řady 813/913 a obsluhovat by je měli slovenští strojvedoucí z košického depa, na ukrajinské straně navíc s pilotem (strojvedoucím-instruktorem) ukrajinských železnic. Jelikož na ukrajinské straně vede trať i normálního rozchodu až do Mukačeva, nebude u těchto spojů nutná výměna podvozků v Čopu. Vlaky tak zastaví vždy pouze v Čierné nad Tisou na Slovensku a v Čopu na Ukrajině, samozřejmě s povinným zastavením na schengenské hranici pro vykonání celní a pasové kontroly. Určitým paradoxem však je skutečnost, že spoje budou v mezinárodní přepravě povinně místenkové, ale vnitrostátní úsek z Košic do Čierné nad Tisou je od této povinnosti osvobozen. Jízdenky i jízdní výhody zaměstnanců platí stejně jako u jiných vlaků, mezinárodní jízdenka v jednom směru z Košic do Mukačeva bude stát 7,50 eur včetně povinné místenky. Do vlaku bude možné nastoupit i s jízdním kolem (ovšem max. 3 kusy) za poplatek 3 eura v jednom směru.
Slováci se zřejmě inspirovali od Maďarů, kteří od prosincové změny jízdního řádu rovněž provozují přímé spojení mezi Budapeští a Mukačevem v podobě jednoho přímého vozu od InterCity Latorca. O tom jsme podrobně informovali v Železničáři č. 25/2018.
Další články této rubriky
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »
Bulhaři si koupí až 25 nových jednotek od Škody Group
30.10.2024 - Škoda Group získala zakázku na výrobu a dodávku až 25 bezbariérových elektrických jednotek do Bulharska, které nahradí zastaralé soupravy a nabídnou více než 300 míst k sezení, klimatizované vozy a minimální hluk. Základní… »