Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Do Itálie míří první vodíkový vlak

Do Itálie míří první vodíkový vlak

28.11.2023 – autor: PETR SLONEK

Společnost Alstom společně s dopravcem Ferrovie Nord Milano (FNM) představila na veletrhu EXPO Ferroviaria v Miláně novou jednotku s vodíkovým pohonem. Jedná se o vlak Coradia Stream. FNM jich na základě dohody podepsané v listopadu 2020 objednal šest s opcí na dalších osm. Jedná se o vůbec první vozidlo tohoto typu v Itálii.

Do Itálie míří první vodíkový vlak

Nová jednotka by do provozu měla zamířit na přelomu let 2024 a 2025, a to v údolí Val Camonica v Lombardii v severní Itálii na neelektrifikované trati Brescia – Iseo – Edolo, na které zajišťuje provoz společnost Trenord. Coradie 
Stream jsou pětivozové, přičemž uprostřed každé se nachází Power Car, v němž je instalováno srdce vodíkové technologie. Ta je zajišťována chemickou kombinací vodíku uloženého v nádržích s kyslíkem ze vzduchu, aniž by docházelo k vypouštění CO2 do atmosféry. Výkonné lithium-iontové baterie uchovávají energii, která je později využívána ve fázích akcelerace k podpoře činnosti vodíkových článků a zajištění úspory paliva. Kapacita vlaku je 260 míst a dojezd činí více než 600 km. Nahradí starší dieselové jednotky. 
Vlak byl vyvinut a vznikl převážně v závodech Alstomu v Itálii, přičemž na vývoji, certifikaci, výrobě a testování se podílel závod Savigliano. V podniku Vado Ligure výrobce instaloval technologicky inovativní vodíkovou část. Zajímavostí je bezpochyby fakt, že v tuzemské pobočce Alstomu v České Lípě se svařuje a lakuje vozová skříň pro napájecí vůz generující energii pro chod celé soupravy.  

Přechod na vodík
Nové jednotky na vodíkový pohon vycházejí z jednopodlažního regionálního vlaku Alstom Coradia Stream, který je určen pro evropský trh a vyrábí se v Itálii. Dodávka nových jednotek je součástí projektu H2iseO, který počítá s postupným přechodem na vodíkovou mobilitu v celé oblasti. Součástí projektu je výstavba tří závodů na výrobu, skladování a distribuci obnovitelného vodíku bez emisí CO2 v Brescii, Iseu a Edolu. V rámci tohoto projektu se také pořídí 40 vodíkových autobusů pro společnost FNM Autoservizi. „Ferrovienord pracuje na vybudování závodů a odpovídající infrastruktury v rámci přípravy na testovací fázi nového vlaku a souvisejících komerčních služeb,“ vysvětlil prezident FNM Fulvio Caradonna.  
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Nové letiště v Polsku se propojí s VRTNové letiště v Polsku se propojí s VRT

4.2.2025 - Pod názvem Centralny Port Komunikacyjny (CPK) se skrývá obří polský infrastrukturní projekt, který zahrnuje výstavbu nového velkého letiště včetně železničního a silničního napojení. Aeroport se bude nacházet v Baranówě,… »

Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur

30.1.2025 - Francouzský státní dopravce SNCF Voyageurs uzavřel se společností Alstom smlouvu na dodání dalších 35 příměstských elektrických jednotek RER NG pro provoz v Paříži a okolí v hodnotě bezmála 520 milionů eur. Nové dvoupodlažní… »

ZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí GorilyZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí Gorily

25.1.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) představila před koncem roku nové lokomotivy Siemens Vectron. Nahradí starší lokomotivy typu 350 přezdívané Gorily. Do konce roku 2026 dopravce do provozu postupně nasadí patnáct těchto strojů.… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika