Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Do Itálie míří první vodíkový vlak

Do Itálie míří první vodíkový vlak

28.11.2023 – autor: PETR SLONEK

Společnost Alstom společně s dopravcem Ferrovie Nord Milano (FNM) představila na veletrhu EXPO Ferroviaria v Miláně novou jednotku s vodíkovým pohonem. Jedná se o vlak Coradia Stream. FNM jich na základě dohody podepsané v listopadu 2020 objednal šest s opcí na dalších osm. Jedná se o vůbec první vozidlo tohoto typu v Itálii.

Do Itálie míří první vodíkový vlak

Nová jednotka by do provozu měla zamířit na přelomu let 2024 a 2025, a to v údolí Val Camonica v Lombardii v severní Itálii na neelektrifikované trati Brescia – Iseo – Edolo, na které zajišťuje provoz společnost Trenord. Coradie 
Stream jsou pětivozové, přičemž uprostřed každé se nachází Power Car, v němž je instalováno srdce vodíkové technologie. Ta je zajišťována chemickou kombinací vodíku uloženého v nádržích s kyslíkem ze vzduchu, aniž by docházelo k vypouštění CO2 do atmosféry. Výkonné lithium-iontové baterie uchovávají energii, která je později využívána ve fázích akcelerace k podpoře činnosti vodíkových článků a zajištění úspory paliva. Kapacita vlaku je 260 míst a dojezd činí více než 600 km. Nahradí starší dieselové jednotky. 
Vlak byl vyvinut a vznikl převážně v závodech Alstomu v Itálii, přičemž na vývoji, certifikaci, výrobě a testování se podílel závod Savigliano. V podniku Vado Ligure výrobce instaloval technologicky inovativní vodíkovou část. Zajímavostí je bezpochyby fakt, že v tuzemské pobočce Alstomu v České Lípě se svařuje a lakuje vozová skříň pro napájecí vůz generující energii pro chod celé soupravy.  

Přechod na vodík
Nové jednotky na vodíkový pohon vycházejí z jednopodlažního regionálního vlaku Alstom Coradia Stream, který je určen pro evropský trh a vyrábí se v Itálii. Dodávka nových jednotek je součástí projektu H2iseO, který počítá s postupným přechodem na vodíkovou mobilitu v celé oblasti. Součástí projektu je výstavba tří závodů na výrobu, skladování a distribuci obnovitelného vodíku bez emisí CO2 v Brescii, Iseu a Edolu. V rámci tohoto projektu se také pořídí 40 vodíkových autobusů pro společnost FNM Autoservizi. „Ferrovienord pracuje na vybudování závodů a odpovídající infrastruktury v rámci přípravy na testovací fázi nového vlaku a souvisejících komerčních služeb,“ vysvětlil prezident FNM Fulvio Caradonna.  
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

V Chotěbuzi vznikla hala pro údržbu ICEV Chotěbuzi vznikla hala pro údržbu ICE

26.2.2024 - V lužické Chotěbuzi začalo fungovat nejmodernější zařízení pro údržbu vysokorychlostních jednotek v Evropě. Německý dopravce Deutsche Bahn počátkem ledna oficiálně uvedl do provozu novou, 450 metrů dlouhou halu, v níž se bude v… »

Poláci si pořídí 63 elektrických lokomotiv Griffin Poláci si pořídí 63 elektrických lokomotiv Griffin

25.2.2024 - Dopravce PKP Intercity podepsal smlouvu se společností Newag na nákup 63 elektrických vícesystémových lokomotiv s opcí na dalších 32. Součástí je také poskytování kompletního servisu po dobu pěti let. Je to poprvé, kdy dopravce i… »

Zlomené nosy se vydaly na poslední jízduZlomené nosy se vydaly na poslední jízdu

30.1.2024 - Lokomotivy přezdívané pro svůj charakteristický vzhled jako Nez cassé neboli Zlomený nos definitivně končí u nizozemských státních drah NS. Při této příležitosti zorganizoval spolek železničních fanoušků Stichting… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika