Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Dieselové vlaky ve Westerwaldu ustoupí bateriovým

Dieselové vlaky ve Westerwaldu ustoupí bateriovým

31.3.2023 – autor: PETR SLONEK

Společnost Siemens Mobility uspěla ve výběrovém řízení dopravce Hessische Landesbahn (HLB) na dodávku nových dvouzdrojových elektrických trakčních jednotek. Dodá tři dvouvozové bateriové vlaky Mireo Plus B pro tratě v Horním a Dolním Westerwaldu v Hesensku. Jedná se o pilotní železniční projekt bezemisní mobility HLB.

Dieselové vlaky ve Westerwaldu ustoupí bateriovým

Obě trasy se vyznačují náročným stoupáním a společně s neelektrifikovanými úseky vyžadují vysoce výkonné vlaky. Jednotky Mireo Plus B jsou díky vysokému výkonu při trolejovém i akumulátorovém napájení pro tyto podmínky ideální. Výměnou naftových vozidel za dvouzdrojová se v regionu podaří dosáhnout výrazných úspor emisí CO2 a snížit hladinu hluku i emisí zdraví škodlivých výfukových plynů.
Každá jednotka má v nízkopodlažním prostoru troje dvoukřídlé dveře po obou stranách, které umožní rychlý nástup a výstup cestujících. Vozidla jsou vybavena sběrači proudu pro provoz pod trakčním vedením a akumulátorovými bateriemi pro provoz na neelektrifikovaných úsecích. Při napájení z baterie je dojezd na sklonově náročných tratích přibližně 80 kilometrů bez dobíjení. Vlaky nabídnou 126 míst k sezení a přepravu jízdních kol, dětských kočárků i osob na vozíku.

Provoz na dvou tratích
Nová bezemisní vozidla pojedou na trati Oberwesterwaldbahn (OWB) z Limburgu do Altenkirchenu, Au a Siegenu a na dráze Unterwesterwaldbahn (UWB) mezi Limburgem, Montabaurem a Siershahnem. OWB měří 115 kilometrů a součástí je i 75kilometrový úsek bez elektrického trakčního vedení. Nabíjení vozidlových akumulátorových baterií se plánuje staticky za stání v Limburgu a dynamicky za jízdy v úseku Au – Siegen. Neelektrifikovaný úsek na trati UWB je dlouhý přibližně 35 kilometrů, a soupravy tak mohou jezdit tam i zpět bez statického dobíjení v obratové koncové stanici. Na obou tratích zastaví ve více než 50 zastávkách. Jak pří jízdě po spádu, tak i při zastavovaní budou využívat vysoce výkonnou elektrodynamickou rekuperační brzdu, a tím ušetří elektrickou energii a prodluží dojezd vozidla z akumulátorové baterie. V provozu by se nové jednotky měly objevit do konce roku 2025.

Vývoj také v Česku
Na návrhu technického řešení těchto dvouzdrojových vozidel se významně podílejí i vývojová pracoviště Engineeringu Siemens Mobility v ČR. Řeší konstrukční skupiny v mechanické i elektrické části vozidla včetně jeho nadřazeného řízení. „Bezemisní kolejová vozidla pro městskou hromadnou dopravu, konvenční i vysokorychlostní železnici jsou a i nadále budou spojená s liniovým elektrickým napájením. To dává vozidlům vysokou výkonnost, nízkou energetickou náročnost a bezemisní provoz. Přicházejí však nové technické možnosti – kombinace trolejového napájení a lithiových akumulátorů umožňuje odstranit emise a zvyšovat rychlost dopravy i na železničních tratích, které nejsou vybaveny liniovým trakčním vedením. Dvouzdrojová vozidla trolej/akumulátor (BEMU), typu Mireo Plus B, které nyní vyvíjíme v Siemens Mobility, jsou proto vhodným řešením pro zajištění udržitelné bezemisní rychlé a pohodlné železniční dopravy v částečně liniově elektrizované železniční síti. Ta je v evropských zemích obvyklá,“ řekl vedoucí týmu Roman Prell. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

V Německu prvně vyjely bateriové vlaky Mireo Plus BV Německu prvně vyjely bateriové vlaky Mireo Plus B

24.5.2024 - Ve spolkové zemi Bádensko-Württembersko na jihozápadě Německa začaly počátkem dubna v provozním souboru Ortenau vozit cestující čtyři zcela nové bateriové jednotky Mireo Plus B od výrobce Siemens Mobility. Jedná se o vůbec první… »

Talgo dodalo Renfe první rychlovlaky AvrilTalgo dodalo Renfe první rychlovlaky Avril

23.5.2024 - Výrobce kolejových vozidel Talgo dodal prvních deset z celkových třiceti vysokorychlostních jednotek Avril objednaných španělským státním dopravcem Renfe. Vlaky budou nasazeny na linkách do Galicie a Asturie, kde se mění rozchod.… »

DB otevřely v Berlíně nové praktické školicí střediskoDB otevřely v Berlíně nové praktické školicí středisko

30.4.2024 - Německé dráhy DB otevřely na začátku února nové učňovské a školicí středisko v Berlíně. Na ploše 5 000 m2, což je o 2 000 metrů více, než měly stávající prostory, vybudovala společnost nové, moderní centrum pro… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika