Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Deutsche Bahn hlásí návrat cestujících

Deutsche Bahn hlásí návrat cestujících

31.5.2023 – autor: PETR SLONEK

Skupina Deutsche Bahn (DB) se loni dostala zpět do černých čísel. Koncern se dokázal vyrovnat jak s důsledky pandemie COVID-19, tak s dopady války na Ukrajině a s tím související vysokou inflací. Zvýšil se provozní zisk německého národního dopravce na téměř 1,3 miliardy eur. Současně v roce 2022 vzrostly tržby skupiny meziročně o 19,1 procenta na 56,3 miliardy eur. V letech 2020 a 2021 DB přitom kvůli pandemii vykázala ztrátu.

Deutsche Bahn hlásí návrat cestujících

Kromě silné poptávky v osobní dopravě byly pro hospodaření skupiny klíčové hospodářské výsledky logistické dceřiné společnosti DB Schenker. Ta z hlediska provozního zisku překonala rekord z roku 2021 téměř o 50 procent a vykázala nejvyšší výnos v historii společnosti – 1,8 miliardy eur a pomohla tak koncern vrátit zpět do černých čísel. Zlepšení v tržbách však vykázala ve srovnání s předchozím rokem i samotná Deutsche Bahn. „Poptávka v současné době silně roste. V roce 2023 bychom se mohli dočkat nového rekordu v dálkové dopravě s více než 150 miliony cestujících. To nás zavazuje k tomu, abychom dál co nejvíce vylepšovali služby pro naše zákazníky. Německo si zaslouží železnici, která je efektivnější a přesnější,“ řekl generální ředitel Deutsche Bahn Richard Lutz. Klíčem k tomu podle něho je další zvýšení kapacit zejména v hustě frekventované železniční síti. Proto DB usilovně pracuje se svým vlastníkem na zásadní obnově infrastruktury.

Návrat cestujících
Pozitivně do hospodaření DB promluvil také rychlý návrat cestujících po pandemii. Vlaky společnosti využily v roce 2022 přibližně dvě miliardy cestujících, tedy o 40 procent více než v předchozím roce. V dálkových spojích DB pak nárůst představoval dokonce 61 procent. Divize DB Fernverkehr, která v rámci koncernu provozuje dálkové osobní vlaky v Německu, loni navýšila tržby o více než dvě miliardy eur oproti roku 2021 na zhruba 4,8 miliardy eur. DB Regio dosáhlo nárůstu tržeb o zhruba jednu miliardu eur. Výrazně se v roce 2022 zvýšil i přepravní výkon v osobní dopravě, a to o zhruba 63 procent na zhruba 82,6 miliardy osobokilometrů. Naplno se tak pozitivně projevilo zavedení superlevné jízdenky v hodnotě 9 eur. Od jejího zavedení 1. června 2022 se v Německu prodalo více než padesát milionů kusů, z toho pětinu si pořídili ti, kteří veřejnou dopravu předtím běžně nevyužívali.
V červených číslech naopak zůstala dceřiná společnosti DB Cargo provozující nákladní dopravu. Zvýšila sice obrat, ale i nadále ji negativně ovlivňovaly dodatečné výdaje. Za loňský rok vykázala ztrátu 600 milionů eur.

Potíže s infrastrukturou
V roce 2022 se provozní výkon na vytížené infrastruktuře DB zvýšil ve srovnání s předchozím rokem o 2,2 procenta na zhruba 1,13 miliardy vlakových kilometrů. Síť je tak využívána více než před pandemií. Potíže však působí její stáří a z toho plynoucí časté poruchy a rovněž nedostatečná kapacita. Protože se zároveň rekordně pracuje na modernizaci a výstavbě železnice, byly vlaky DB v roce 2022 méně přesné než kdykoli předtím. Pouze 65,2 procenta dálkových spojů dorazilo do cíle včas, zatímco o rok dříve to bylo ještě 75,2 procenta. „Uplynulý rok znamenal zlom. Nám všem je jasné, že musíme změnit kurz a přistupovat k renovaci a modernizaci infrastruktury úplně jinak,“ upozornil šéf DB Lutz. 
V roce 2022 se zisk skupiny DB před zdaněním zlepšil oproti předchozímu roku o 1,73 miliardy eur na 932 milionů eur. Výrazně vzrostl i zisk po zdanění, nicméně zůstal na záporné hodnotě 227 milionů eur. V roce 2021 to bylo minus 900 milionů eur a v roce 2020 pak minus 5,7 miliardy eur.
Letos DB počítá s vysokými náklady za energie. Kvůli vysoké inflaci a miliardovým výdajům na další vylepšení infrastruktury očekává koncern provozní ztrátu kolem jedné miliardy eur. Tržby skupiny v roce 2023 by měly překročit 56 miliard eur. Hrubé investice mají dosáhnout víc než 18 mld. eur a čisté investice 8,5 mld. Čistý finanční dluh pravděpodobně vzroste na více než 33 mld. eur. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

V Německu prvně vyjely bateriové vlaky Mireo Plus BV Německu prvně vyjely bateriové vlaky Mireo Plus B

24.5.2024 - Ve spolkové zemi Bádensko-Württembersko na jihozápadě Německa začaly počátkem dubna v provozním souboru Ortenau vozit cestující čtyři zcela nové bateriové jednotky Mireo Plus B od výrobce Siemens Mobility. Jedná se o vůbec první… »

Talgo dodalo Renfe první rychlovlaky AvrilTalgo dodalo Renfe první rychlovlaky Avril

23.5.2024 - Výrobce kolejových vozidel Talgo dodal prvních deset z celkových třiceti vysokorychlostních jednotek Avril objednaných španělským státním dopravcem Renfe. Vlaky budou nasazeny na linkách do Galicie a Asturie, kde se mění rozchod.… »

DB otevřely v Berlíně nové praktické školicí střediskoDB otevřely v Berlíně nové praktické školicí středisko

30.4.2024 - Německé dráhy DB otevřely na začátku února nové učňovské a školicí středisko v Berlíně. Na ploše 5 000 m2, což je o 2 000 metrů více, než měly stávající prostory, vybudovala společnost nové, moderní centrum pro… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika