Železničář / Zahraničí / DB nasadily na boj se zpožděním vlaků umělou inteligenci
DB nasadily na boj se zpožděním vlaků umělou inteligenci
5.9.2023 – autor: PETR SLONEK
Jak nejlépe bojovat na železnici se zpožděním? Deutsche Bahn (DB) už možná našly recept. Pomoci má zapojení umělé inteligence (AI) do řízení dopravy. Tím by se měla zajistit rychlejší reakce na mimořádnosti a zároveň i méně zpoždění. Podle představitelů DB se v loňském roce na městské a příměstské železnici S-Bahn ve Stuttgartu, Mnichově a v regionu Rýn-Mohan tímto způsobem podařilo předejít celkem 58 000 minutám zpoždění.
Německý národní dopravce zatím podporu umělé inteligence využívá k odbavování vlaků S-Bahn ve Stuttgartu, Mnichově a v integrovaném dopravním systému Rýn-Mohan v okolí Frankfurtu nad Mohanem, Wiesbadenu, Mohuče a Darmstadtu. Ve druhé polovině letošního roku má AI podporovat řízení městské a příměstské železnice S-Bahn v Berlíně a od příštího roku i v Hamburku. Jen pro letošek DB předpokládají, že díky zapojení umělé inteligence se v Německu podaří předejít 90 000 minutám zpoždění.
„S umělou inteligencí zajišťujeme zákazníkům více přesnosti a spolehlivosti jednotlivých spojů. Nástroj AI zároveň usnadňuje práci našim dispečerům. Takto se krok za krokem propracováváme k celostátnímu jízdnímu řádu v reálném čase,“ zdůraznila členka představenstva DB pro digitalizaci a technologie Daniela Gerd tom Markottenová.
Kromě uzavřeného železničního systému S-Bahn, který funguje odděleně od ostatní železniční dopravy na samostatném drážním tělese, testují DB v současnosti umělou inteligenci na trati mezi Elmshornem a ostrovem Sylt. V tomto úseku funguje AI poprvé mimo uzavřený systém S-Bahn, musí se tak vypořádat se smíšenou dopravou, tedy nákladní, regionální a dálkovou. Pokud zkoušky dopadnou úspěšně, bude v dalším kroku nasazena na značně vytíženou trasu mezi Mannheimem a Basilejí.
DB k podpoře řízení dopravy používají vlastní nástroj umělé inteligence, jenž v reálném čase propočítává různé varianty řešení dopravních situací. Takto vypracované návrhy pak umožní dispečerům rychleji zasáhnout, a zamezit tomu, aby ostatní vlaky musely zpomalovat a zastavovat v případě, že jiná souprava blokuje daný úsek trati. AI díky tomu zajišťuje větší přesnost a pomáhá vytvářet větší kapacitu na kolejích, neboť dokáže lépe využít stávající infrastrukturu.
Další články této rubriky
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »
Bulhaři si koupí až 25 nových jednotek od Škody Group
30.10.2024 - Škoda Group získala zakázku na výrobu a dodávku až 25 bezbariérových elektrických jednotek do Bulharska, které nahradí zastaralé soupravy a nabídnou více než 300 míst k sezení, klimatizované vozy a minimální hluk. Základní… »