Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / DB a Siemens ukázaly novou vodíkovou jednotku

DB a Siemens ukázaly novou vodíkovou jednotku

4.7.2022 – autor: PETR SLONEK

Deutsche Bahn (DB) a Siemens Mobility představily začátkem května ve výrobním závodě této společnosti v německém Krefeldu nově vyvinutý vodíkový vlak Mireo Plus H a přívěs pro skladování vodíku. V budoucnu by podobné jednotky a s nimi související nová infrastruktura měly nahradit zhruba 1 300 naftových vlaků v příměstské a regionální neelektrifikované dopravě a snížit emise CO2 na kolejích na nulu.

DB a Siemens ukázaly novou vodíkovou jednotku

Jedná se o projekt H2goesRail, který je financován spolkovým ministerstvem pro digitalizaci a dopravu (BMDV) jako součást Národního inovačního programu pro technologii vodíkových a palivových článků celkovou částkou 13,74 milionu eur. Směrnici o financování koordinuje NOW GmbH a implementuje agentura projektového řízení Jülich.
„Vláda se zavázala elektrifikovat 75 procent železniční sítě do roku 2030,“ řekl státní tajemník německého ministerstva pro digitalizaci a dopravu Michael Theurer. „Alternativní pohony mohou pomoci snížit emise z dieselového provozu na železnici. Díky tomu lze jezdit téměř klimaticky neutrálně i na trasách, kde plná elektrifikace není možná. S H2goesRail je realizován projekt, který nejen otestuje využití vodíku pro železnici, ale také jej podstatně posune vpřed.“
Podle generálního ředitele Siemens Mobility Michaela Petera může každý dodaný vlak během třiceti let svého provozu ušetřit až 45 tisíc tun CO2 ve srovnání s jízdami autem. „Pouze s kvalitní železniční dopravou a alternativními typy pohonu budeme schopni významně přispět k boji proti změně klimatu. Mireo Plus H umožňuje přepravu cestujících šetrnou k prostředí a zcela bez emisí,“ upozornil Peter. Například na trase Tübingen–Pforzheim ve spolkové zemi Bádensko-Württembersko vypustí vodíkový vlak ročně zhruba o 330 tun CO2 méně ve srovnání s vlakem na dieselový pohon. Obecně platí, že v závislosti na profilu trasy může Mireo Plus H ušetřit až 520 tun emisí ročně.  

Dojezd stovky kilometrů 
Dvouvozová jednotka Mireo Plus H pro projekt H2goesRail má dojezd až 800 kilometrů, je stejně výkonná jako elektrické jednotky a disponuje vysokým trakčním výkonem 1,7 MW se zrychlením až 1,1 m/s² a maximální provozní rychlostí až 160 km/h. Třívozová verze vozidla má dojezd 1 000 kilometrů.
Klíčovým prvkem pro to, aby vodíková technologie byla konkurenceschopná dieselovým palivům běžně používaným v každodenním provozu, je rychlý proces tankování. DB proto vyvinuly novou metodu, pomocí níž lze poprvé natankovat vodíkový vlak stejně rychle jako dieselový agregát. Vodík vyrábí v Tübingenu společnost DB Energie pomocí zelené elektřiny, která pochází přímo z nadzemního vedení. Aby bylo možné vlak snadno obsluhovat, bude závod Deutsche Bahn v Ulmu vybaven odpovídající technikou.
Mireo Plus H zahájí zkušební provoz v Bádensku-Württembersku v roce 2023. Od roku 2024 by jednotka měla v rámci projektu H2goesRail jezdit v pravidelné osobní dopravě mezi Tübingenem, Horbem a Pforzheimem a nahradit stávající dieselový vůz, jenž zde jezdí nyní. Mobilní plnicí stanice má umožnit testování vodíkových vlaků i na dalších dosud ne­elektrifikovaných trasách.
Siemens Mobility a DB představí projekt H2goesRail včetně vozu Mireo Plus H také na největším světovém veletrhu železniční techniky InnoTrans 2022 v Berlíně.
„Pro DB jsou vodíkové vlaky důležitým pilířem na cestě ke klimatické neutralitě,“ zdůraznila členka představenstva pro technologie v DB Daniela Gerd tom Markotten. „Naším vývojem mobilní vodíkové čerpací stanice a související infrastruktury dokazujeme, že jsme v DB schopni vývoje nových technologií. A to je přesně to, co je potřeba pro dopravu šetrnou ke klimatu. Společně se společností Siemens a nově vyvinutým vodíkovým vlakem vytváříme systém, který nás posune o další krok k postupnému vyřazování naftového pohonu a učiní vozový park ekologičtější.“ 
Mireo Plus H není v Evropě první svého druhu. Už v letech 2018 až 2020 úspěšně otestovala svůj stroj na vodíkový pohon francouzská firma Alstom. V současné době tyto vlaky jezdí v Rakousku a Dolním Sasku. 
 


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 1

Další články této rubriky

Rakouské ÖBB hlásí průlom ve stavbě tunelu SemmeringRakouské ÖBB hlásí průlom ve stavbě tunelu Semmering

2.8.2022 - Stavba úpatního tunelu Semmering dospěla počátkem června do další důležité fáze. Po osmi letech od zahájení ražby se podařilo prorazit tubus mezi dvěma staveništi. Dělníci konkrétně propojili místa Göstritz a Fröschnitzgraben… »

Siemens plánuje postavit v Egyptě 2 000 km vysokorychlostních tratíSiemens plánuje postavit v Egyptě 2 000 km vysokorychlostních tratí

1.8.2022 - Egypt se stane další zemí, která se bude moci pyšnit vysokorychlostní železnicí. Tamní Národní úřad pro tunely (NAT) podepsal smlouvu s železniční a dopravní divizí průmyslové společnosti Siemens a jejími partnery na výstavbu… »

Alstom dodá SFBW 130 jednotek CoradiaAlstom dodá SFBW 130 jednotek Coradia

1.7.2022 - Francouzský výrobce kolejových vozidel Alstom získal kontrakt na dodávku 130 patrových elektrických dvoupatrových jednotek Coradia Stream High Capacity (HC) společnosti Landesanstalt Schienenfahrzeuge Baden-Württemberg (SFBW). Ta působí… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika