Železničář / Zahraničí / Comeback Orient expressu? Japonci trumfují legendu
Comeback Orient expressu? Japonci trumfují legendu
12.2.2015 – autor: STANISLAV HÁJEK
Není na světě mnoho zemí, kde je železnice tak populární, jako je tomu v Japonsku. Za modely vláčků či za luxusní cesty po železnici lidé vydají mnoho peněz. To vede provozovatele drah k vymýšlení nových věcí.
Dnes jezdí přes Kjúšú za turistickými atrakcemi okolí vlak Nanatsuboši. Tento spoj společnosti JR Kjúšú má sedm vozů, z toho pět lůžkových, jeden restaurační a jeden lounge, v němž je i klavír a bar. I s lokomotivou stál téměř tu samou cenu jako vysokorychlostní vlak Šinkanzen, který je však mnohem delší. Lokomotiva je dvouzdrojová s pohonem na elektřinu i diesel a její červená barva má evokovat okolní přírodní krásy. Po přepychovém hotelovém vlaku pro Kjúšú nyní s podobnou soupravou vstupuje na tento trh dopravce JR East. Jedná se o železniční společnost působící ve východním Japonsku.
Své předchůdce má nový vlak zastínit designem a komfortem
JR East již dnes cestující láká na známé noční vlaky Kassiopeia a Hokutosei, sestavené z lůžkových a restauračních vozů. Pro japonské železniční fanoušky je povinností se v tomto zařízení svézt. Nový pětihvězdičkový vlak by však měl luxusní vlaky, legendární Orient express nevyjímaje, zastínit nejen designem, ale také komfortem a samozřejmě i cenou. Návrh je dílem automobilového designéra Kena Okuyamy, který pracoval mimo jiné i pro firmy Porsche a Ferrari. Jeho výtvor by po dokončení měl mít patrové apartmány a velkorysé společenské prostory ne náhodou připomínají interiéry na „Cruise Ships“, tedy luxusních lodích pro okružní cesty.
Panoramatické průhledné stěny vedou až ke střeše
Mezi deseti připravovanými vozy budou v soupravě i dva panoramatické vagony s průhlednými stěnami až ke střeše. Dále by pasažéři měli k dispozici po jednom restauračním a také „lounge“ oddílu včetně pěti prostorných vozů se sedmnácti velkými apartmány, kde nechybějí koupelny a ložnice. Každý je určen pro 34 cestujících, i když je v tomto případě asi vhodnější výraz „hostů“.
Vlak má v budoucnu jezdit do nádherných přírodních oblastí kolem japonské metropole Tokia. Jízdenky pochopitelně nebudou nikterak laciné. Například dvoudenní cesta v luxusním hotelovém vlaku společnosti Kjúšú Nanatsuboši (7 hvězd), jenž byl nedávno uveden do provozu, stojí od 180 tisíc do 525 tisíc jenů (tedy přibližně 1 300 až 3 800 eur).
Jezdit začal loni v říjnu
Oficiální zahájení provozu pětihvězdičkového vlaku proběhlo loni na podzim, konkrétně 15. října. Stěny a podlahy vozů jsou ze dřeva, ve sprchách jsou pak obloženy speciálním, aromaticky vonícím dřevem hinoki. Umyvadlo je ruční výroby, podobně jako nábytek pocházející z oblasti Fukuoky.
Domovskou stanicí je město Hakata, odkud bude vlaková souprava vyjíždět mimo jiné do míst jako Jufuin, Aso a Nagasaki. Cestující si může vybrat mezi cestou s jedním až třemi noclehy. Jízdenky stojí až 550 tisíc jenů (asi 4 200 eur) na osobu za dvoulůžkový pokoj. Přes tuto vysokou cenu u JR Kjúšú se hned na počátku objevila poptávka desetinásobně vyšší, než je kapacita vlaku, a tak je tento spoj již na začátku zkušebního provozu na několik měsíců beznadějně vyprodán.
Další články této rubriky
Vytížená trať z Forchheimu do Eggolsheimu je čtyřkolejná
18.12.2024 - Německo udělalo další důležitý krok při modernizaci železniční trati mezi Norimberkem a Bamberkem. Správce infrastruktury nedávno dokončil modernizaci úseku z Forchheimu do Eggolsheimu, který má nově čtyři koleje místo… »
Dvoupodlažní Cityjet ÖBB si odbyl premiéru
11.12.2024 - Rakouský státní dopravce ÖBB představil v St. Pöltenu novou dvoupodlažní jednotku Stadler Kiss. Soupravy, nesoucí obchodní označení Cityjet, mají od roku 2026 zajistit větší kapacitu, komfort a dostupnost v regionální dopravě ve… »
Nový vysokorychlostní dopravce ve Francii koupí 12 jednotek od Alstomu
3.12.2024 - Proxima, nový soukromý dopravce ve Francii, podepsal smlouvu se společností Alstom na dvanáct vysokorychlostních dvoupodlažních jednotek Avelia Horizon. Součástí je poskytování údržby po dobu 15 let v nové hale, kterou si firma… »