Železničář / Zahraničí / Berlínský veletrh InnoTrans ovládly firmy z Asie
Berlínský veletrh InnoTrans ovládly firmy z Asie
11.10.2012 – autor: MARTIN HARÁK
Výstavní hala číslo devět na berlínském výstavišti byla ve dnech svátku kolejové techniky – veletrhu InnoTrans 2012 – ojedinělá hned nadvakrát. Nejenže se tam nacházela velká společná expozice českých firem, ale především obrovské množství rozsáhlých prezentací čínských společností. Během několika vteřin se tak člověk ocitl v Říši středu a nevycházel z údivu.
Odborníci z celého světa si dali dostaveníčko od úterý 18. do pátku 21. září na mezinárodním dopravním veletrhu InnoTrans, který se konal již podeváté. Letos se v Berlíně představilo takřka dva a půl tisíce vystavovatelů ze čtyřiceti sedmi zemí, podnikajících v oborech železničních vozidel a jejich komponentů, městské kolejové dopravy, infrastruktury, ale také ve stavbách tunelů. Účast návštěvníků byla také rekordní – letos jich prý přišlo na výstaviště více než 110 tisíc, což je nejvíce v historii veletrhu. A v Berlíně také bylo co k vidění. Od lokomotiv přes tramvaje, osobní a nákladní vozy až po pracovní mechanismy nebo koleje či výhybky.
Čína dobývá nové trhy
Čínští producenti železniční techniky, firmy CSR a CNR, sice náležejí k světovým gigantům, ale jejich prezentace v Evropě měla na letošním InnoTransu premiéru. Do Berlína tak například firma CSR dovezla v modelu šestičlánkový vlak o délce 153,5 metru, který bude moci jezdit rychlostí vyšší než 500 km/h. Ostatní firmy z Říše středu nezůstaly pozadu, i když některé jejich výrobky poněkud připomínaly jejich evropské předlohy. Jak se vyjádřil šéf čínského zahraničního obchodu firmy CSR, původně byl jejich hlavním odbytištěm tuzemský trh a nyní hodlají expandovat dále do světa. Firma CNR naopak již navázala obchodní kontakty s firmou PKP Cargo a ve společném podniku se budou v Polsku vyrábět nákladní vozy z dovezených dílů z Číny. Podle Číňanů je situace v Evropě poněkud odlišná, a tak by někteří výrobci mohli narazit na patentová práva evropských podniků a navíc v naší části zeměkoule prý přetrvávají předsudky ke kvalitě čínských výrobků.
Střední a východní Evropa
Podle organizátorů mělo letos na výstavišti „Messe Berlin“ světovou premiéru okolo osmdesátky exponátů, nechyběla ani německá modifikace motorové jednotky Link II od polského výrobce PESA. Tu už znají i první cestující Českých drah. Mimochodem, Němci plánují odebrat asi 450 těchto jednotek, což ukazuje, že i výrobci z postkomunistických zemí mohou na náročném německém trhu uspět, pokud nabídnou skutečnou kvalitu.
Na výstavišti také byla k vidění motorová lokomotiva řady 744 vyrobená společností CZ LOKO. „Náš zcela nový stroj s výkonem 1 000 kW a možností zvýšení až na 1 500 kW s elektrickým střídavým přenosem výkonu je vyvinutý jak pro traťovou, tak i těžkou posunovací službu. I když jsou naším hlavním cílem země bývalého SSSR, počítáme s provozem této lokomotivy také v Česku,“ prohlásil generální ředitel CZ LOKO Josef Bárta.
Některé firmy vsadily na průběžné připomínání svých výrobků, a tak vedle některých českých a slovenských výrobků se opakovaně na volné ploše zjevil i domácí Siemens hned se třemi elektrickými lokomotivami Vectron, z nichž letos odborníky bezesporu zaujal integrovaný nezávislý pohon pro manipulaci a pohon. Naopak Škoda Transportation přivezla zcela novou elektrickou jednotku RegioPanter pro České dráhy. Ve škodovácké expozici nechyběla již tradičně vystavovaná elektrická lokomotiva řady 109E, letos ve slovenské modifikaci pro ZSSK. Švýcarský Stadler se přijel do Berlína pochlubit s elektrickou jednotku Flirt, kterou bude provozovat česká společnost LEO Express na trase Praha – Ostrava. Slovenská společnost ŽOS Vrútky předvedla novou motorovou jednotku řady 861 a tradiční osobní vůz řady Ampeer. U Flirtu pro společnost LEO Express by možná ještě stálo za zamyšlení, proč je ve vlaku tak málo toalet, když se jedná o dálkový spoj a ne příměstský (jako například ve Švýcarsku).
Vysokorychlostní vozidla
V Berlíně upoutala pochopitelně vysokorychlostní železniční technika. Na první pohled zaujala část skutečného vlaku od španělské společnosti Talgo s názvem Avril, který je konstruován pro rychlost 350 km/h. Pozadu nezůstávají ani Italové s jednotkou ETR 1000 Frecciarossa, která má signovanou max. rychlost 360 km/h, nicméně na výstavišti byla k dispozici jen maketa vlaku. Německé dráhy vedle středomořských exponátů představily koncept nových jednotek ICx. Ty by měly postupně v několika krocích nahradit morálně zastaralé soupravy vlaků kategorií Inter a EuroCity, později pak i rychlovlaky ICE první a druhé generace. DB plánují, že v budoucnu vysokorychlostní vlaky ICx nahradí až 70 procent veškeré dálkové osobní dopravy v Německu.
Obsluha pro města a regiony
Důležitým segmentem veřejné dopravy v městských aglomeracích jsou nejen vlaky městských a příměstských rychlodrah, podzemní dráha, ale také tramvaje. Horkou novinkou se tak na veletrhu stal vlak metra pro Varšavu, který vyrobila společnost Siemens pod názvem Inspiro. Do polského hlavního města směřuje celkem 35 souprav, z nichž část bude vyrobena ve vídeňském výrobním závodě a zbytek se vyrobí přímo v Polsku. Německé město Stuttgart dostane naopak zbrusu nové jednotky městské rychlodráhy DT8.12. Zcela nový typ nízkopodlažní tramvajové jednotky Stuttgartu byl vyvinut v závodě Stadler v berlínském Pankowě a postupně nahradí několik desítek dosluhujících starých tramvají.
V regionech určitě najdou své uplatnění nové nízkopodlažní jednotky Omneo od firmy Bombardier či patrové jednotky Regio 2N od téže firmy pro francouzské státní dráhy SNCF, které výrobce dodává v délkách od 80 do 135 metrů. A s určitým vzorem, jak lze řešit modernizace stávajících vozidel, přišly Švýcarské spolkové dráhy. Ty se nebály na tak renomovaném veletrhu, jako je InnoTrans, předvést kompletně zrekonstruovanou starší elektrickou lokomotivu řady Re 420, která bude ještě řadu let sloužit na čele příměstských vlaků S-Bahn v curyšské aglomeraci.
O veletrhu
InnoTrans je světový veletrh zaměřený především na kolejovou dopravu. Koná se v Berlíně od roku 1996, a to ve dvouletých periodách. V prvním ročníku vystavovalo 172 firem a letos své výrobky a služby představilo již 2 450 vystavovatelů ze 47 zemí. Na veletrhu se prezentovalo okolo 100 českých firem a dalších subjektů. Veletrh se dělí na pět základních segmentů: Železniční technika (kolejová vozidla pro osobní a nákladní dopravu, komponenty, servis); Sestavy a komponenty/interiéry; Železniční infrastruktura; Veřejná doprava (informační systémy pro cestující, informační technologie, zpracování dat, služby a poradenství, věda a výzkum); Stavba tunelů.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »
Bulhaři si koupí až 25 nových jednotek od Škody Group
30.10.2024 - Škoda Group získala zakázku na výrobu a dodávku až 25 bezbariérových elektrických jednotek do Bulharska, které nahradí zastaralé soupravy a nabídnou více než 300 míst k sezení, klimatizované vozy a minimální hluk. Základní… »