Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Berlín s Paříží opět propojil přímý noční vlakový spoj

Berlín s Paříží opět propojil přímý noční vlakový spoj

27.1.2024 – autor: PETR SLONEK

Po devíti letech vyjel první přímý noční vlak mezi Berlínem, Bruselem a Paříží, tvořený staršími vozy Nightjet ÖBB. Původní spoj byl zrušen v roce 2014. Linka zatím jezdí třikrát týdně, od podzimu 2024 bude v provozu denně. Provozují ji společně Deutsche Bahn (DB), rakouské ÖBB, francouzské SNCF a belgický dopravce NMBS/SNCB.

Berlín s Paříží opět propojil přímý noční vlakový spoj

Slavnostního odjezdu v Berlíně se 11. prosince zúčastnili ministři dopravy Německa, Belgie, Francie a Rakouska a generální ředitelé zúčastněných drah. „Dnes večer currywurst v Berlíně, zítra ráno croissant v Paříži, nebo také večer Eifellova věž v Paříži a druhý den televizní věž v Berlíně,“ prohlásil německý ministr zahraničí Volker Wissing. „S novými spoji Nightjet sbližujeme velká evropská města a dále usnadňujeme cestování. Krátké a střední trasy v Evropě patří železnici,“ doplnila ho rakouská spolková ministryně mobility Leonore Gewessler.

Třikrát týdně, pak denně
Nightjet zatím jezdí třikrát týdně. Vlak vyjíždí vždy v pondělí, ve středu a v pátek z berlínského hlavního nádraží ve 20:18 s příjezdem do Paříže druhý den v 10:24, tedy po 14 hodinách a šesti minutách jízdy. Ve Francii brzy ráno staví ještě ve Štrasburku. Cesta do Bruselu je zhruba o půl hodiny rychlejší, příjezd do belgické metropole je stanoven na 9:56. Zpět se soupravy vrací ve středu, ve čtvrtek a v sobotu večer s příjezdem v 8:26 následujícího dne do Berlína. 
Mezi prvky modernizovaných interiérů vagonů patří nové spací oddíly s pohodlnými lůžky, které mají vlastní toaletu a sprchu, moderní osvětlení, zrekonstruované koupelny a nový bezbariérový oddíl. Vedle míst k sezení spoj nabízí lehátkové a lůžkové vagony. V průběhu prosince byla podle mluvčí DB poptávka po nočním vlaku Nightjet velmi vysoká a i v příštích týdnech je prakticky vyprodaný. 
V minulosti byly lůžkové vlaky v Evropě populární, později ale začaly doplácet na leteckou dopravu a vytlačily je nízkonákladové aerolinky. Nyní se však noční linky postupně vrací zpět. Z evropských dopravců na ně již před časem pod značkou Nightjet vsadily rakouské ÖBB. Právě díky nim má ČR v současné době noční spojení z Vídně přes Břeclav a Prahu s Berlínem. České dráhy zároveň vypravují spací vlak z Prahy do Curychu.
Novinkou od změny jízdního řádu 10. prosince 2023 je také denní provoz lůžkových vozů na lince Mnichov – Vídeň – Varšava. Už v prosinci 2022 partneři přidali linku nočního vlaku Curych – Praha a prodloužili noční vlak Mnichov – Benátky/Rijeka/Záhřeb/Vídeň – Budapešť přidáním Stuttgartu jako výchozí a cílové stanice.
ÖBB si také objednaly novou generaci nočních vlaků Nightjet. Soupravy budou jezdit rychlostí až 230 km/h a poprvé mají cestující svézt na sklonku léta. Do konce roku 2025 jich má být na kolejích všech 33. Novinkou jsou mini kabiny s modulem pro jednoho cestujícího, které vylepší soukromí. Soupravy jsou sedmivozové, tři vagony lehátkové se čtyřmístnými kupé plus mini kabinami a dva jsou lůžkové se dvoumístným kupé. Všechny oddíly v lůžkovém voze mají vlastní WC a sprchu. „Jedná se o největší nákup v segmentu nočních vlaků. Investujeme více než 700 milionů eur,“ řekl generální ředitel ÖBB Andreas Matthä. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Nové letiště v Polsku se propojí s VRTNové letiště v Polsku se propojí s VRT

4.2.2025 - Pod názvem Centralny Port Komunikacyjny (CPK) se skrývá obří polský infrastrukturní projekt, který zahrnuje výstavbu nového velkého letiště včetně železničního a silničního napojení. Aeroport se bude nacházet v Baranówě,… »

Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur

30.1.2025 - Francouzský státní dopravce SNCF Voyageurs uzavřel se společností Alstom smlouvu na dodání dalších 35 příměstských elektrických jednotek RER NG pro provoz v Paříži a okolí v hodnotě bezmála 520 milionů eur. Nové dvoupodlažní… »

ZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí GorilyZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí Gorily

25.1.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) představila před koncem roku nové lokomotivy Siemens Vectron. Nahradí starší lokomotivy typu 350 přezdívané Gorily. Do konce roku 2026 dopravce do provozu postupně nasadí patnáct těchto strojů.… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika