Železničář / Zahraničí / Berlín s Paříží opět propojil přímý noční vlakový spoj
Berlín s Paříží opět propojil přímý noční vlakový spoj
27.1.2024 – autor: PETR SLONEK
Po devíti letech vyjel první přímý noční vlak mezi Berlínem, Bruselem a Paříží, tvořený staršími vozy Nightjet ÖBB. Původní spoj byl zrušen v roce 2014. Linka zatím jezdí třikrát týdně, od podzimu 2024 bude v provozu denně. Provozují ji společně Deutsche Bahn (DB), rakouské ÖBB, francouzské SNCF a belgický dopravce NMBS/SNCB.
Slavnostního odjezdu v Berlíně se 11. prosince zúčastnili ministři dopravy Německa, Belgie, Francie a Rakouska a generální ředitelé zúčastněných drah. „Dnes večer currywurst v Berlíně, zítra ráno croissant v Paříži, nebo také večer Eifellova věž v Paříži a druhý den televizní věž v Berlíně,“ prohlásil německý ministr zahraničí Volker Wissing. „S novými spoji Nightjet sbližujeme velká evropská města a dále usnadňujeme cestování. Krátké a střední trasy v Evropě patří železnici,“ doplnila ho rakouská spolková ministryně mobility Leonore Gewessler.
Třikrát týdně, pak denně
Nightjet zatím jezdí třikrát týdně. Vlak vyjíždí vždy v pondělí, ve středu a v pátek z berlínského hlavního nádraží ve 20:18 s příjezdem do Paříže druhý den v 10:24, tedy po 14 hodinách a šesti minutách jízdy. Ve Francii brzy ráno staví ještě ve Štrasburku. Cesta do Bruselu je zhruba o půl hodiny rychlejší, příjezd do belgické metropole je stanoven na 9:56. Zpět se soupravy vrací ve středu, ve čtvrtek a v sobotu večer s příjezdem v 8:26 následujícího dne do Berlína.
Mezi prvky modernizovaných interiérů vagonů patří nové spací oddíly s pohodlnými lůžky, které mají vlastní toaletu a sprchu, moderní osvětlení, zrekonstruované koupelny a nový bezbariérový oddíl. Vedle míst k sezení spoj nabízí lehátkové a lůžkové vagony. V průběhu prosince byla podle mluvčí DB poptávka po nočním vlaku Nightjet velmi vysoká a i v příštích týdnech je prakticky vyprodaný.
V minulosti byly lůžkové vlaky v Evropě populární, později ale začaly doplácet na leteckou dopravu a vytlačily je nízkonákladové aerolinky. Nyní se však noční linky postupně vrací zpět. Z evropských dopravců na ně již před časem pod značkou Nightjet vsadily rakouské ÖBB. Právě díky nim má ČR v současné době noční spojení z Vídně přes Břeclav a Prahu s Berlínem. České dráhy zároveň vypravují spací vlak z Prahy do Curychu.
Novinkou od změny jízdního řádu 10. prosince 2023 je také denní provoz lůžkových vozů na lince Mnichov – Vídeň – Varšava. Už v prosinci 2022 partneři přidali linku nočního vlaku Curych – Praha a prodloužili noční vlak Mnichov – Benátky/Rijeka/Záhřeb/Vídeň – Budapešť přidáním Stuttgartu jako výchozí a cílové stanice.
ÖBB si také objednaly novou generaci nočních vlaků Nightjet. Soupravy budou jezdit rychlostí až 230 km/h a poprvé mají cestující svézt na sklonku léta. Do konce roku 2025 jich má být na kolejích všech 33. Novinkou jsou mini kabiny s modulem pro jednoho cestujícího, které vylepší soukromí. Soupravy jsou sedmivozové, tři vagony lehátkové se čtyřmístnými kupé plus mini kabinami a dva jsou lůžkové se dvoumístným kupé. Všechny oddíly v lůžkovém voze mají vlastní WC a sprchu. „Jedná se o největší nákup v segmentu nočních vlaků. Investujeme více než 700 milionů eur,“ řekl generální ředitel ÖBB Andreas Matthä.
Další články této rubriky
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »
Bulhaři si koupí až 25 nových jednotek od Škody Group
30.10.2024 - Škoda Group získala zakázku na výrobu a dodávku až 25 bezbariérových elektrických jednotek do Bulharska, které nahradí zastaralé soupravy a nabídnou více než 300 míst k sezení, klimatizované vozy a minimální hluk. Základní… »