Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Berlín s Paříží opět propojil přímý noční vlakový spoj

Berlín s Paříží opět propojil přímý noční vlakový spoj

27.1.2024 – autor: PETR SLONEK

Po devíti letech vyjel první přímý noční vlak mezi Berlínem, Bruselem a Paříží, tvořený staršími vozy Nightjet ÖBB. Původní spoj byl zrušen v roce 2014. Linka zatím jezdí třikrát týdně, od podzimu 2024 bude v provozu denně. Provozují ji společně Deutsche Bahn (DB), rakouské ÖBB, francouzské SNCF a belgický dopravce NMBS/SNCB.

Berlín s Paříží opět propojil přímý noční vlakový spoj

Slavnostního odjezdu v Berlíně se 11. prosince zúčastnili ministři dopravy Německa, Belgie, Francie a Rakouska a generální ředitelé zúčastněných drah. „Dnes večer currywurst v Berlíně, zítra ráno croissant v Paříži, nebo také večer Eifellova věž v Paříži a druhý den televizní věž v Berlíně,“ prohlásil německý ministr zahraničí Volker Wissing. „S novými spoji Nightjet sbližujeme velká evropská města a dále usnadňujeme cestování. Krátké a střední trasy v Evropě patří železnici,“ doplnila ho rakouská spolková ministryně mobility Leonore Gewessler.

Třikrát týdně, pak denně
Nightjet zatím jezdí třikrát týdně. Vlak vyjíždí vždy v pondělí, ve středu a v pátek z berlínského hlavního nádraží ve 20:18 s příjezdem do Paříže druhý den v 10:24, tedy po 14 hodinách a šesti minutách jízdy. Ve Francii brzy ráno staví ještě ve Štrasburku. Cesta do Bruselu je zhruba o půl hodiny rychlejší, příjezd do belgické metropole je stanoven na 9:56. Zpět se soupravy vrací ve středu, ve čtvrtek a v sobotu večer s příjezdem v 8:26 následujícího dne do Berlína. 
Mezi prvky modernizovaných interiérů vagonů patří nové spací oddíly s pohodlnými lůžky, které mají vlastní toaletu a sprchu, moderní osvětlení, zrekonstruované koupelny a nový bezbariérový oddíl. Vedle míst k sezení spoj nabízí lehátkové a lůžkové vagony. V průběhu prosince byla podle mluvčí DB poptávka po nočním vlaku Nightjet velmi vysoká a i v příštích týdnech je prakticky vyprodaný. 
V minulosti byly lůžkové vlaky v Evropě populární, později ale začaly doplácet na leteckou dopravu a vytlačily je nízkonákladové aerolinky. Nyní se však noční linky postupně vrací zpět. Z evropských dopravců na ně již před časem pod značkou Nightjet vsadily rakouské ÖBB. Právě díky nim má ČR v současné době noční spojení z Vídně přes Břeclav a Prahu s Berlínem. České dráhy zároveň vypravují spací vlak z Prahy do Curychu.
Novinkou od změny jízdního řádu 10. prosince 2023 je také denní provoz lůžkových vozů na lince Mnichov – Vídeň – Varšava. Už v prosinci 2022 partneři přidali linku nočního vlaku Curych – Praha a prodloužili noční vlak Mnichov – Benátky/Rijeka/Záhřeb/Vídeň – Budapešť přidáním Stuttgartu jako výchozí a cílové stanice.
ÖBB si také objednaly novou generaci nočních vlaků Nightjet. Soupravy budou jezdit rychlostí až 230 km/h a poprvé mají cestující svézt na sklonku léta. Do konce roku 2025 jich má být na kolejích všech 33. Novinkou jsou mini kabiny s modulem pro jednoho cestujícího, které vylepší soukromí. Soupravy jsou sedmivozové, tři vagony lehátkové se čtyřmístnými kupé plus mini kabinami a dva jsou lůžkové se dvoumístným kupé. Všechny oddíly v lůžkovém voze mají vlastní WC a sprchu. „Jedná se o největší nákup v segmentu nočních vlaků. Investujeme více než 700 milionů eur,“ řekl generální ředitel ÖBB Andreas Matthä. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

V Chotěbuzi vznikla hala pro údržbu ICEV Chotěbuzi vznikla hala pro údržbu ICE

26.2.2024 - V lužické Chotěbuzi začalo fungovat nejmodernější zařízení pro údržbu vysokorychlostních jednotek v Evropě. Německý dopravce Deutsche Bahn počátkem ledna oficiálně uvedl do provozu novou, 450 metrů dlouhou halu, v níž se bude v… »

Poláci si pořídí 63 elektrických lokomotiv Griffin Poláci si pořídí 63 elektrických lokomotiv Griffin

25.2.2024 - Dopravce PKP Intercity podepsal smlouvu se společností Newag na nákup 63 elektrických vícesystémových lokomotiv s opcí na dalších 32. Součástí je také poskytování kompletního servisu po dobu pěti let. Je to poprvé, kdy dopravce i… »

Zlomené nosy se vydaly na poslední jízduZlomené nosy se vydaly na poslední jízdu

30.1.2024 - Lokomotivy přezdívané pro svůj charakteristický vzhled jako Nez cassé neboli Zlomený nos definitivně končí u nizozemských státních drah NS. Při této příležitosti zorganizoval spolek železničních fanoušků Stichting… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika