V sedle bicyklu po zrušených drahách
27.4.2025 - Nejlépe funkční je železnice ve chvíli, kdy plní svůj účel a slouží přepravě cestujících, nákladu či ideálně obojího. Vzhledem k proslulé hustotě tuzemské železniční sítě a specifikům jejího dalšího rozvoje je ale jasné, že některé úseky časem pozbydou smyslu. Jenže co s liniovou stavbou, která již neslouží? Jako ideální řešení se tam, kde je poptávka, nabízí vybudovat v tělese trati cyklostezku. V následujících řádcích si přiblížíme nejúspěšnější české projekty konverze. Celý článek »
Start bateriových Panterů inspirací pro další tratě
29.3.2025 - Začátek provozu řady 690.2 vybavených trakčními bateriemi na trati z Ostravy do Veřovic byl v rámci tuzemské železnice historickým milníkem. Vůbec poprvé mají cestující možnost ocenit výhody elektrických jednotek, jež zvládnou zajíždět i do úseků, které nejsou elektrifikovány. A první měsíce bezproblémového provozu ukazují, že má takové řešení obrovský potenciál i pro řadu dalších českých tratí.
Modernizace nádraží: Na co se cestující mohou těšit?
1.3.2025 - Nádraží jsou vstupní branou na železnici. Často utváří první a zároveň dokreslují i poslední dojem z cesty vlakem. Jejich stav v Česku sice bývá různý, naštěstí ale v poslední době můžeme sledovat hned několik podstatných přestaveb a novostaveb klíčových stanic. Na stránkách Železničáře se jim věnujeme pravidelně, tentokrát bude pohled ucelenější. Pozornost zaměříme logicky na ty klíčové, tedy tři rekonstrukce, respektive novostavby v Praze, které doplníme aktuálním pohledem do Brna, Jihlavy, Plzně, Lovosic či Kladna.