Železničář / Téma / Téma - všechny zprávy
Téma - všechny zprávy
Příběh mužů, kteří vytvořili československou vzduchovou brzdu DAKO
8.4.2013 - Před šedesáti lety spatřil světlo světa brzdový rozvaděč, který se stal základem pro pozdější úspěšnou řadu ryze domácích zařízení používaných dodnes na našich vlavích. Muži, kteří stáli v pozadí tohoto úspěchu, zasvětili všechny všechny své technické znalosti jejich vývoji a zkouškám. Podařilo se jim zkonstruovat a odzkoušet brzdy světové úrovně, konkurující značkám jako Knorr a Westinghouse, čímž pomohli udržet Československo na špičce železničního průmyslu.
Cesta železničního jízdního řádu od papíru k displeji mobilního telefonu
14.3.2013 - Po bibli se prý jedná o nejčtenější knihu světa. A to ještě každý rok, někdy i častěji, vychází v novém znění. Železniční jízdní řády v České republice se stále vydávají po desítkách tisíc výtisků. Například ten současný vyšel nákladem 41 560 kusů, z toho 37 715 v provedení Českých drah a 3 845 kusů v provedení Správy železniční dopravní cesty. Jízdní řád je starý jako dráha sama, ale v posledních letech se přesouvá čím dál více na internet.
Evropa pod měděnou pavučinou aneb souboj střídavého a stejnosměrného proudu
1.3.2013 - Již na konci předminulého století nadchly výkony prvních elektrických vozidel na zkušebních tratích svět. Realizace čisté železnice bez kouře a sazí se zdála být na dosah ruky, jenže konkrétní technické řešení se stalo jablkem sváru politických, mocenských i technických kruhů. Evropa okouzlena elektrickými vlaky se rozdělila na stejnosměrnou a střídavou, navíc v několika mutacích. Pestrou směsicí systémů se v Evropě vedle Francie vyznačovalo zejména Československo.
Chytrá elektronika ve vlaku jako součást péče o zákazníka
11.2.2013 - O informačních systémech používaných na nádražích jsme vás již podrobně informovali v Tématu v letošním prvním čísle. Jaká jsou tajemství těch vlakových, si ukážeme dnes. Do daleké minulosti se už ale vracet nebudeme, takže směrové tabule připevněné na vozech vynecháme. Naše pozornost se soustředí na elektronickou sučastnost.
Vzestup a pád Vysočiny jako kolejové spojnice mezi Prahou a Brnem
24.1.2013 - Dálková trať přes Havlíčkův brod prožívala v posledních dekádách dvacátého století své zlaté období. Byly na ni přesměrovány mezistátní expresy od Saska přes Prahu a Bratislavu směrem na Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko i domácí rychlíky z centra Čech do moravské metropole. Od května 2000 už ale hlavní tah vede po prvním koridoru přes Českou Třebovou. Význam Vysočiny ovšem v budoucnu může znovu vzrůst po výstavbě vysokorychlostní tratě.