Železničář / Téma / Téma - všechny zprávy
Téma - všechny zprávy
GSM-R Protěžované dítko z Evropy, které dobylo svět
20.2.2014 - Zkratka GSM-R se v českém prostředí začala objevovat v prvních letech nového tisíciletí. Její význam pro budoucnost si zpočátku uvědomovali jen zasvěcení. Ostatní o systému nesprávně smýšleli jako o „mobilech pro ajznboňáky“, objevovaly se dokonce informace, že GSM-R zlepší signál mobilních telefonů pro cestující. Dnes je však jasno: vývoj GSM-R posunul oblast sdělovací a zabezpečovací techniky na železnici do jiné dimenze a nezůstalo jen u Evropy. Nic na tom nezmění ani fakt, že systém byl protlačován úředníky z Bruselu, což zpočátku vyvolávalo skepsi.
Eurobarometr poodhalil míru spokojenosti se službami na železnici
6.2.2014 - Co nejvíce trápí zákazníka při cestách po železnici? Kde je v rámci Evropské unie spokojenost nejvyšší a kde naopak nejnižší? Jak si na tom stojí České dráhy? Na tyto otázky odpovídá rozsáhlý průzkum, který si nechala provést Evropská komise. Dokument sice přináší zajímavé údaje k zamyšlení, nicméně se nedá brát doslova. Velkou nevýhodou je změna metodologie oproti předchozímu průzkumu z roku 2011.
Kouzlo techniky: cesta od Pegase k topnému alternátoru
22.1.2014 - Teplo ve vlaku je dnes už pro každého z nás samozřejmostí. Málokdo se asi zamýšlí nad tím, odkud se bere všechna ta energie, která činí jízdu i v zimě příjemnou. Ovšem dostat teplo do vlaku, obzvláště táhne-li ho motorová lokomotiva, byl ještě před půlstoletím problém, který nedal spát mnoha fundovaným odborníkům. Zveme vás na exkurzi do historie vlakového topení od kamen na dříví až po elektrické vytápění, které je tu již 40 let.
Železničář je s vámi právě dvacet let
10.1.2014 - Už je to téměř neuvěřitelných 20 let od okamžiku, kdy vyšlo první číslo Železničáře jako periodika Českých drah. Stalo se tak přesně 12. ledna 1994. Za tu dobu se noviny transformovaly v časopis, upravovaly se rubriky i pravidelný obsah, skladba redakčního týmu a v neposlední řadě i čtenáři. Když si dnes vezmete do ruky staré výtisky, naplno si uvědomíte, jak moc se změnil nejenom tento titul, ale především poměry na české železnici.
Pendolino: 25 let provozu hřebců z Italské stáje
5.12.2013 - Díky technickému vývoji a vynálezům z různých oborů se konstruktérům dařilo posouvat rychlostní hranice. Po druhé světové válce pokořily rekordní stroje rychlost 300 km/h a nedlouho potom otevřelo Japonsko první skutečnou vysokorychlostní trať. Nebylo to ovšem zadarmo, vysoké rychlosti si vyžádaly značné investice do stavby zcela nových tratí. Někteří se proto vydali jinou cestou. Chtěli zrychlit také vlaky na konvenčních tratích s řadou oblouků a rychlostním omezením. Hozenou rukavici zvedli úspěšně Italové. Jejich odpověď má jméno Pendolino.