Železničář / Téma / Téma - všechny zprávy
Téma - všechny zprávy
Pendolino: 25 let provozu hřebců z Italské stáje
5.12.2013 - Díky technickému vývoji a vynálezům z různých oborů se konstruktérům dařilo posouvat rychlostní hranice. Po druhé světové válce pokořily rekordní stroje rychlost 300 km/h a nedlouho potom otevřelo Japonsko první skutečnou vysokorychlostní trať. Nebylo to ovšem zadarmo, vysoké rychlosti si vyžádaly značné investice do stavby zcela nových tratí. Někteří se proto vydali jinou cestou. Chtěli zrychlit také vlaky na konvenčních tratích s řadou oblouků a rychlostním omezením. Hozenou rukavici zvedli úspěšně Italové. Jejich odpověď má jméno Pendolino.
V hlavní roli železnice
21.11.2013 - Že se vlaky, nádraží a železničáři čas od času dostanou na filmové plátno nebo televizní obrazovky, není nic překvapivého. Ale už málokdo se pozastaví nad tím, jak složité a pracné je vyhledat odpovídající lokace, připravit exteriéry, obstarat vhodná vozidla, popřípadě vyběhat nejrůznější povolení. A ve filmu jsou nakonec z půldenního natáčení třeba dva desetivteřinové záběry a ještě se pak ozvou „odborníci“, že filmaři vybrali špatnou lokomotivu, že tyto vagony v oné době nemohly jezdit a nádraží vypadalo úplně jinak.
Gastro tvoří součást cesty aneb jídelní vozy v běhu času
24.10.2013 - Restaurační a bistrovozy i gastronomický servis ve vlacích prošly za více než sto let své existence značným vývojem. Zatímco na konci 19. století byly tyto služby považovány za luxusní doplněk několika dálkových expresů určených pro nejbohatší cestující, dnes už je (nejen) na mezinárodních spojích považujeme za standard. Vozy s kamny na uhlí byly nahrazeny klimatizovanými s moderními konvektomaty a mrazáky. Stejně tak tradiční jídla na mnoha spojích doplnila moderní nabídka včetně rychlého občerstvení.
Dvacet let výstavby koridorů
10.10.2013 - První říjen 1993. Toto datum se zapsalo do novodobé historie české železnice jako žádné jiné. Mezi stanicemi Poříčany a Český Brod fakticky odstartoval snášením první traťové koleje projekt, který do té doby neměl rozsahem a plánovanými investicemi obdobu. Výstavba tranzitních koridorů měla vrátit českou železnici na mapu Evropy, zejména z pohledu Německa a Rakouska. Vykonalo se jistě velké množství práce, ale zůstaly pochybnosti, zda se přece jen místo modernizace starých neměly budovat tratě zcela nové.
Likvidace deličníků pokračuje aneb chceme jezdit bez výpadků napájení
27.9.2013 - Trakční napájecí soustava u nás prošla v posledních letech výraznou změnou. Vedle velkých investičních akcí spojených s modernizací koridorů dochází díky spolupráci Správy železniční dopravní cesty a Českých drah také ke snaze radikálně snížit počet míst, kde je nutné stahovat sběrač nebo vypínat pomocné pohony. Po odstranění valné většiny děličníků se nyní pozornost upíná také k napájecím a spínacím stanicím.