Železničář / Téma / Téma - všechny zprávy
Téma - všechny zprávy
Úzká hrdla domácí železniční sítě snižují šance na rozvoj dopravy
14.8.2014 - Královehradecký kříž jednokolejných tratí 020 Chlumec nad Cildlinou - Týniště a Pardubice hl. n. - Jaroměř je jedním z hlavních limitujících míst kolejové infrastruktury. Dvoukilometrový úsek mezi Pardubicemi a Rosicemi nad Labem je dokonce nejzatíženějším úsekem na SŽDC. Tady se už zásadně zablýsklo na lepší časy, protože výstavba zdvoukolejnění úseku Stéblová – Opatovice byla letos zahájena. Jiné lokality takové štěstí ještě dlouho zřejmě mít nebudou.
Výměna vozidel v mezinárodní dopravě je specifická, ale osvědčená
30.7.2014 - Na konci června se v médiích objevila zpráva, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zakázal v první instanci Českým drahám provozovat rakouské lokomotivy řady 1216.2 Taurus. Národní dopravce měl podle hospodářského arbitra pochybit, když si Taurusy pro vedení některých mezinárodních spojů vybral bez výběrového řízení. Toto rozhodnutí vzbudilo velkou polemiku. Opravdu se nasazení cizích vozidel řídí podle systému zadávání veřejných zakázek? A jak mezinárodní provoz řeší zahraniční dopravci mimo naše území?
ONJ: Nejznámější nádraží bez cestujících
17.7.2014 - Je to nádraží, o kterém už skoro každý slyšel, ale málokterý z cestujících na něm opravdu byl. Soupravy sem zajíždějí prázdné. Tři písmena - ONJ - označují komplex provozů a zařízení pro zajištění provozního servisu. Čištění, údržby a vyzbrojení vlakových souprav osobní železniční dopravy. Když jedete vlakem po trati 210 mezi pražskými Vršovicemi a Krčí, máte po Odstavném nádraží jih velmi pěkný rozhled.
Cesta železniční jízdenky od podepsaného papírku k čipům a kódům
26.6.2014 - Výrobní cena lepenkových jízdenek a technologie byla poměrně vysoká. Podobně jako u výrobní ceny mincí nízké nominální hodnoty se u malých tarifních relacích (režijního jízdného) nebezpečně blížila hodnotě uvedené na jízdence. Tyto jízdenky se dnes staly sběratelskou raritou, kteá mile připomíná staré dobré časy. Vývoj však šel dál a moderní železnice proto nyní spoléhá na elektronické technologie.
Fenomén (nejen) posledního desetiletí: řídicí vozy
12.6.2014 - Žádný jiný typ vozidla u nás nezaznamenal v posledním desetiletí tak ohromný rozmach jako řídicí vozy. Přestože se užívají u zahraničních železnic již od 30. let a značného rozšíření se dočkaly s nasazením moderních trakcí po druhé světové válce, v Československu na růžích ustlány neměly. Snad obava z vykolejení sunutého vlaku při velké rychlosti, možná strach z následků při srážce lehkého řídicího vozu s těžkou lokomotivou byly příčinami, že jsme na první pravidelně nasazené řídicí vozy čekali až do druhé poloviny devadesátých let. V posledních letech dochází k jejich masovému rozšíření.