Železničář / Téma / Téma - všechny zprávy
Téma - všechny zprávy
Fenomén (nejen) posledního desetiletí: řídicí vozy
12.6.2014 - Žádný jiný typ vozidla u nás nezaznamenal v posledním desetiletí tak ohromný rozmach jako řídicí vozy. Přestože se užívají u zahraničních železnic již od 30. let a značného rozšíření se dočkaly s nasazením moderních trakcí po druhé světové válce, v Československu na růžích ustlány neměly. Snad obava z vykolejení sunutého vlaku při velké rychlosti, možná strach z následků při srážce lehkého řídicího vozu s těžkou lokomotivou byly příčinami, že jsme na první pravidelně nasazené řídicí vozy čekali až do druhé poloviny devadesátých let. V posledních letech dochází k jejich masovému rozšíření.
Brněnské depo v Maloměřicích funguje padesát let
29.5.2014 - S přibývajícím věkem člověk stárne. S depem v brněnských Maloměřicích je to však obráceně. Přestože pamětníci jeho založení a začátků jsou již mimo aktivní službu, depo jako místo pro provoz a údržbu vozidel za roky omládlo a stále si udržuje přední místo mezi údržbovými základnami vozidel Českých drah a pozici největšího depa kolejových vozidel v Jihomoravském kraji. Omlazovací kúrou za ta léta prošly vozidla, dílny a jejich vybavení pro zaměstnance.
InterCity: tradiční značka kvalitní dálkové dopravy
15.5.2014 - Před 35 lety odstartovala obchodní značka InterCity své úspěšné tažení po Evropě. Stala se symbolem moderního, komfortního, rychlého a především pro všechny skupiny zákazníků dostupného cestování na velké vzdálenosti. Nebyla v té době zcela nová. V Německu se objevila na přelomu 60. a 70. let. Tehdy však představovala jen rozšíření sítě transevropských expresů TEE a využívala ji malá skupina cestujících. Skutečnou revoluci cestování na železnici odstartoval právě rok 1979. Od té doby se označení InterCity rozšířilo na železnice mnoha evropských států. Národní železnice si značku IC přizpůsobily svým potřebám.
Železniční stopy Bohumila Hrabala
2.5.2014 - V současném grafikonu byly na počest Bohumila Hrabala pojmenovány rychlíky 949/950 Praha hl. n. – Hradec Králové hl. n. a zpět. Není to náhoda, vždyť proslulý spisovatel a pábitel by právě letos na jaře oslavil sté narozeniny. Jeho život i tvorba měly k železnici často blízko. Za druhé světové války pracoval mimo jiné jako výpravčí na Nymbursku a z prostředí dráhy si později do svých povídek a románů rád vypůjčoval postavy, příběhy i atmosféru.
Revoluce řízení dopravy v Čechách se blíží
3.4.2014 - Monumentální. To je asi nejvýstižnější výraz pro projekt Centrálního dispečerského pracoviště (CDP) Praha. Na 130 dispečerů v jedné směně má za šest let řídit dopravu na bezmála 2 200 (!) kilometrech tratí. V pětipatrové budově na pražské Balabence se bude nacházet nejvýznamnější centrum řízení železničního provozu u nás. Dálkové řízení takového rozsahu, nemající v zemi obdobu (a to i ve srovnání s dosud největším CDP Přerov), však vyžaduje mnohem vyšší úroveň zabezpečení. Projekt proto počítá s několika úrovněmi jištění systému proti případnému „blackoutu“. Fatální selhání by totiž mohlo znehybnit vlaky ve velké části republiky.