Železničář / Téma / Téma - všechny zprávy
Téma - všechny zprávy
Chytrá elektronika ve vlaku jako součást péče o zákazníka
19.2.2016 - O informačních systémech používaných na nádražích jsme vás podrobně informovali v Železničáři již několikrát. Jaká jsou tajemství těch vlakových, si ukážeme nyní. Do daleké minulosti se už ale vracet nebudeme, takže směrové tabule připevněné na vozech vynecháme. Naše pozornost se soustředí na elektronickou současnost.
Liberalizace trhu na železnici: Brusel mění názor
17.2.2016 - Není to tak dávno, co se na půdě Evropské unie vedly poměrně vášnivé debaty o osudu tzv. IV. železničního balíčku. Jedná se o zatím poslední souhrn návrhů nové respektive novelizované legislativy EU se zásadním dopadem na celý evropský železniční trh. Předmětem diskuzí bylo zejména to, jestli bude liberalizace trhu veřejné železniční dopravy v členských státech Unie povinná, či nikoli.
Nesplněný sen o českém rychlovlaku
3.2.2016 - V roce 1991 pořádala italská firma Fiat Ferroviaria propagační turné jednotky ETR 450 s naklápěcími skříněmi po evropských železnicích. Řada zemí měla v té době zájem zvyšovat rychlost, avšak bez nákladné výstavby nových nebo náročné modernizace starých tratí. Patřilo mezi ně také tehdejší Československo. Pendolino ETR 450 se u nás projelo po trati Pardubice – Olomouc a tato akce se stala předehrou pro největší výzvu a záhy největší zklamání v porevoluční historii naší železnice.
Ganz: příběh maďarských maratonců v české kotlině
20.1.2016 - Motorové vozy a jednotky, vyráběné maďarskou strojírnou Ganz, byly charakteristické unikátním řešením podvozkových skupin. Navíc byla tato vozidla typická svým karosářským provedením. Design vozidla s oválnými okny vznikl již koncem třicátých let minulého století pro argentinské železnice. Několik řad motorových vozů a jednotek Ganz bylo v provozu i u nás, využívány byly ve vnitrostátním i v mezinárodním provozu.
Vlakotramvaj: projekt, který čeká na další šanci
6.1.2016 - Začátkem devadesátých let se v aglomeraci západoněmeckého Karlsruhe podařilo úspěšně prosadit do života projekt dvousystémové městské tramvaje, která navazuje na železnici bez zbytečných přestupů. Později se objevily další podobné projekty i v dalších městech, například v Saarbrückenu, Chemnitzu či Kasselu, ale také ve francouzském Mulhouse a dalších regionech Francie. Systém, který dostal anglické pojmenování Tram-Train, se u nás ujal pod názvem vlakotramvaj.