Téma / Téma - všechny zprávy
Téma - všechny zprávy
Okuliarnik aneb sága rodu Brejlovců na Slovensku
31.3.2016 - Kdo by je neznal. Charakteristická čelní okna decentně vsazená do vystupující horní části kabiny lemované precizně formovanou obrubou, zatímco spodní polovina ustupuje směrem dolů k hlavnímu rámu lokomotivy, a tím ještě více zvýrazňuje typické a nepřehlédnutelné „brýle“. Řeč je o motorové lokomotivě původní řady T 478.3, od roku 1988 označované jako řada 753. Oblíbené stroje se rozjely po kolejích nejen v Česku, ale i sousedním Slovensku. A právě za nimi se nyní vydáme.
200 km/h? Z Brna do Přerova v roce 2023
16.3.2016 - Dvousetkilometrová rychlost na tuzemské železnici dostává hmatatelnější obrysy. Ministerstvo dopravy schválilo studii proveditelnosti modernizace trati Brno – Přerov přes Vyškov a Kojetín. Celková délka dosahuje 67 kilometrů a dvoustovkou budou vlaky jezdit po dvou traťových kolejích prakticky v celém úseku. Pro stávající jednokolejnou trať jde o radikální proměnu, která přinese zásadní průlom v kvalitě a rychlosti cestování, stejně jako v propustnosti. Přesto se už nyní objevují hlasy, že v dlouhodobém výhledu budou dvě traťové koleje nedostačující.
Tyristorové Žehličky: 35 let mizejících spořivek
2.3.2016 - Nestaly se zosobněním síly, nevozily expresy zvučných jmen ani netrhaly těžkotonážní rekordy. Něčím však dalece převyšovaly své vrstevnice. Asi nejdokonalejším ztělesněním elektrické posunovací lokomotivy v Česku je stejnosměrná řada 111, vyráběná pod původním označením E 458.1 v plzeňské Škodovce v letech 1981 a 1982. Žehličky, které dodnes vynikají úsporností, letos slaví své pětatřicáté narozeniny.
Nádražní haly ukrývají umělecké skvosty i povrchní kýče
22.2.2016 - Za uměleckými předměty nemusíte chodit jen do galerie nebo muzea. Často se vyskytují i na veřejných prostranstvích, v případě železnice v nádražních halách, respektive na staničních budovách či v jejich těsné blízkosti.
Evropa pod měděnou pavučinou aneb souboj střídavého a stejnosměrného proudu
21.2.2016 - Již na konci předminulého století nadchly výkony prvních elektrických vozidel na zkušebních tratích svět. Realizace čisté železnice bez kouře a sazí se zdála být na dosah ruky, jenže konkrétní technické řešení se stalo jablkem sváru politických, mocenských i technických kruhů. Evropa okouzlená elektrickými vlaky se rozdělila na stejnosměrnou a střídavou, navíc v několika mutacích. Pestrou směsici systémů se v Evropě vedle Francie vyznačovalo zejména Československo.