Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Skupina ČD / Východočeské výluky zasáhly i ČD Cargo

Východočeské výluky zasáhly i ČD Cargo

26.7.2021 – autor: MICHAL ROH Foto: ARCHIV ČD CARGO

Jaro je obdobím, kdy se ve velkém začínají rozbíhat stavební a modernizační práce na celé naší železniční síti. Ani letošek nebyl výjimkou. Podívejme se na východ Čech, kde v posledních týdnech proběhlo několik výluk, při nichž musely být vlaky ČD Cargo vedeny po odklonových trasách. Ta nejrozsáhlejší, při které je omezen provoz na hlavní koridorové trati mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí, stále probíhá.

Východočeské výluky zasáhly i ČD Cargo

Havlíčkův Brod – Ždírec nad Doubravou

Na přelomu dubna a května, konkrétně ve dnech 1. dubna – 5. května, byla zastavena veškerá doprava mezi stanicemi Havlíčkův Brod, respektive Chotěboř a Ždírec nad Doubravou. Při výluce byla prováděna výměna pražců a kolejnic, upravována geometrická poloha koleje, rekonstruováno nástupiště v zastávce Bílek a prováděny i další práce. Tato výluka výrazně ovlivnila obsluhu jednoho z nejvýznamnějších zákazníků ČD Cargo, kterým je pila Stora Enso Wood Products ve Ždírci nad Doubravou. Na pilu je dováženo dřevo, odváženo je řezivo a ve velkém objemu také dřevní štěpka v kontejnerech Innofreight. Naštěstí je možné obsluhu pily zajistit po trase přes Pardubice a Chrudim. S ohledem na parametry odklonové trasy však musel být zkrácen normativ délky štěpkových vlaků na 16 vozů, tedy přibližně 344 metrů. Z důvodu probíhající modernizace stanice Pardubice vyjížděly odklonové vlaky již z Hradce Králové a nutno dodat, že tento krok se velmi osvědčil.

Týniště nad Orlicí – Nové Město nad Metují

Ve dnech 19.–28. dubna byla vyloučena traťová kolej v úseku Týniště nad Orlicí – Opočno pod Orlickými horami, respektive Nové Město nad Metují. Při výluce byla opravována bezstyková kolej, geometrická poloha koleje a doplňován štěrk. Zároveň byly rekonstruovány přejezdy v km 33,342 a 34,771. Z důvodu vyloučení tohoto úseku bylo nutné vlaky ČD Cargo odvážející zátěž z Náchodska a Broumovského výběžku odklonit ze stanice Václavice úvratí do Starkoče a odtud po další úvrati v této stanici přes Českou Skalici, Jaroměř a Hradec Králové do Týniště nad Orlicí. Celkem bylo takhle realizováno pět párů manipulačních vlaků. Tarifní body Bolehošť, Opočno pod Orlickými horami, Dobruška, Bohuslavice nad Metují a Nové Město nad Metují nebyly po dobu výluky obsluhovány.

Starkoč – Malé Svatoňovice

Mezi 4. a 28. květnem byly prováděny opravné práce v úseku Starkoč – Červený Kostelec, resp. Malé Svatoňovice. Konkrétně bylo provedeno strojní čištění štěrkového lože, výměna kolejnic, doplnění závor na přejezdech v km 25,817 a 26,610 a také oprava mostu v km 18,963. V dlouhodobém horizontu se nejednalo o první výluku v tomto traťovém úseku, proto byla pro odklonovou vozbu zvolena osvědčená trasa z Jaroměře přes Starou Paku a Kunčice nad Labem do Trutnova. Po této trase byly do Trutnova naváženy především prázdné vozy pro nakládku dřeva, ale i vozy s buničinou do Krkonošských papíren v Hostinném. Pro vozbu jednoho páru manipulačních vlaků v pracovní dny bylo využíváno vždy dvojče lokomotiv buďto řady 750, nebo Brejlovců 742.

Brandýs nad Orlicí – Ústí nad Orlicí

Nepřetržitý jednokolejný provoz v daném úseku bude podle plánů Správy železnic trvat zhruba do poloviny roku 2023. V určitých termínech je pak kombinovaný s úplným nočním zastavením provozu (v období platnosti GVD 2020/2021 jich bude 80). S ohledem na značnou intenzitu dopravy v tomto úseku bylo nutné každou trasu posoudit individuálně a zvážit, zda je nutné vlak provézt přes vyloučený úsek, nebo jej odklonit na trasu přes Kutnou Horu a Havlíčkův Brod do Brna. Ta je využívána nejen pro vlaky z/na Slovensko, ale rovněž pro část vlaků z/na Ostravsko, resp. z/do Polska. Z Brna vlaky pokračují do Přerova a dále po své trase s tím, že těžké vlaky a vlaky dojíždějící již v časech osobní dopravy na trati Brno – Přerov jsou odkloněny přes Břeclav. Na sklonové náročné trati přes Českomoravskou vrchovinu využívá ČD Cargo také veřejnou postrkovou službu zajišťovanou dopravcem Regiojet. Při úplném zastavení provozu jsou noční poštovní vlaky přesměrovány na trať Týniště nad Orlicí – Letohrad, avšak díky přijatým provozním opatřením jen s minimálním dopadem na jejich kvalitu. Pro jejich vozbu byl posílen park dieselových lokomotiv Provozní jednotky Česká Třebová. Kromě dopadu na přesnost a pravidelnost provozu mají odklony nepříznivý vliv i na personální potřebu strojvedoucích a na počty nasazovaných hnacích vozidel.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

ČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerůČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerů

17.4.2024 - Cestující v dálkové dopravě a ve vybraných spojích Pražské integrované dopravy (PID) se mohou těšit na lepší fungování palubní wi-fi sítě. České dráhy uzavřely se svou dceřinou společnosti ČD - Telematika smlouvu na výměnu… »

Nový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD CargoNový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD Cargo

25.3.2024 - Ekologie, udržitelnost, dekarbonizace, to vše jsou pojmy, které v současné době rezonují celou společností, oblast dopravy nevyjímaje. Dceřiná firma Českých drah ČD Cargo je společensky odpovědná firma a otázce udržitelnosti… »

Posuzování interoperability železničního systémuPosuzování interoperability železničního systému

27.2.2024 - Posuzování interoperability železničního systému je nezbytnou součástí provozování železniční dopravy v Evropské unii. Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) jakožto společnost specializovanou na poskytování odborných služeb se… »

 

Všechny články rubriky Skupina ČD

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika