Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Skupina ČD / Vozidlový park VUZ aneb laboratoře na kolejích

Vozidlový park VUZ aneb laboratoře na kolejích

29.1.2021 – autor: TOMÁŠ ZÁRYBNICKÝ, PETR CHLUM, JOSEF HOLEK Foto: ARCHIV VUZ

Zákazníky VUZ jsou výrobci železničních kolejových vozidel i komponent z celého světa. Nemluvě o producentech konstrukčních prvků pro železniční infrastrukturu. Aby mohli odborníci VUZ nabídnout obrovské portfolio služeb, musejí mít k ruce i kvalitní technické zázemí, a to nejen v obřích halách, ale i přímo na okruhu Zkušebního centra ve středočeských Cerhenicích, srdci celého VUZ.

Vozidlový park VUZ aneb laboratoře na kolejích

Měřicí vozidla a vozy
MV Elektrotechnický
Měřicí vůz MV1 byl vyroben v roce 1973 Vagonkou Studénka, přičemž ke stavbě vozu byla využita skříň z dobíhající výroby hlavových vozů jednotek řady SM 488. Vůz slouží zejména pro zkoušky změnami napájecího napětí osobních vozů a pro zkoušky brzd tažených vozidel. Během zkoušek změnami napájecího napětí je využívána jeho vysokonapěťová výzbroj. Ta dokáže zkoušený vůz napájet z trakčního vedení pomocí sběračů anebo ze stojanu EPZ přes dva vypínače, které mohou být řízeny měřicím počítačem. Tím lze dosáhnout efektu krátkodobých přerušení napájecího napětí na vlakové sběrnici v libovolném časovém rozsahu. Při zkouškách brzd tažených vozidel je zase využívána jeho brzdová výstroj, jež je navíc upravená tak, aby bylo možno za jízdy zkoušený vůz odvěsit, aniž by došlo k zabrzdění zbytku soupravy, a to až do maximální rychlosti vozu 160 km/h.

MV Dynamometrický
Vůz z produkce  ŽOS Vrútky vznikl v polovině osmdesátých let přestavbou vozu řady Bt. Slouží pro trakční a výkonové zkoušky a zkoušky dynamické brzdy zejména lokomotiv do rychlosti 160 km/h. Právě tento vůz ve své prapůvodní podobě založil základ zkoušení drážních vozidel v Československu. Disponuje totiž už nepoužívaným dynamometrem Amsler z roku 1924, který byl za svoji měřicí kariéru zabudován postupně do tří vozů. V roce 1991 byl odpojen a nahrazen tenzometrickým snímačem podélných sil do 500 kN. Vůz však stále využívá část svého prapředka, a sice mechanismus provahadlování nárazníků spojené s hákem. Tento mechanismus umožňuje měření tažných a tlačných sil též v oblouku. Současný snímač lze v případě potřeby měření vyššími rychlostmi z vozu vyjmout a umístit přímo mezi měřená vozidla.

MV Brzdařský
Čtvrtý měřicí vůz je určen pro zkoušky brzd zejména tažených vozidel a za tím účelem je vybaven příslušnou vzduchovou výzbrojí podobně jako MV 1. Vůz rovněž umožňuje za jízdy odvěsit zkoušený vůz, a to až do rychlosti 160 km/h. Spolu s vozem MV 1 se jedná o nejvíce využívané měřicí vozy. Jde o jediný vůz, na kterém není aplikován lak v korporátním stylu VUZ a pyšní se obnoveným retro nátěrem. Brzdařský vůz byl vyroben v roce 1971 v ČKD Tatra Smíchov z vozu řady Da z bautzenské vagonky.

MV Chodařský
Měřicí vůz MV 5 byl vyroben v roce 1975 přímo na zakázku jako měřicí vůz Vagonkou Studénka. Původně byl určen jako pojízdná laboratoř pro zkoušky jízdní bezpečnosti, nicméně s tím, jak se za poslední dvě desetiletí zmenšily prostorové nároky na měřicí techniku, přestal být pro tyto zkoušky využíván. Proto byl pro provoz v rámci zkušebního centra Velim vybaven nekovovými špalky a je využíván jako oddělovací vůz pro hlukové zkoušky do rychlosti 160 km/h.

Trakční vozidla
794.001
Nejmladší a zároveň nejmenší lokomotivou ve vozovém parku je dvounápravová lokomotiva 794.001 z roku 2014. Tato lokomotiva váží pouze 30 tun a má výkon 328 kW, což stačí na běžný posun mezi halami a odstavnými kolejemi.  

740.420
Další zástupkyní motorové trakce je čtyřná­pravová lokomotiva 740.420.Ve službě je od roku 1987. Jako většina z jejích více než šesti set sester z lokomotivky ČKD zastává funkci stroje na středně těžký posun. Disponuje korporátním zbarvením VUZ.

759.002
Žluto-modré zbarvení, obří rozměry, nezměrná síla. Král mezi motorovými lokomotivami VUZ. Velkolepý Kyklop. Slavná lokomotiva 759.002 (T 499.0002) byla vyrobena v roce 1974 pouze ve dvou exemplářích, s určením pro vozbu rychlíků rychlostí 140 km/h. Proč vznikly pouze dva kusy? Změna plánu ČSD. Zahájily elektrifikaci tratí. Lokomotiva T 499.0001 při zkouškách v Cerhenicích dosáhla maximální rychlosti 176 km/h, což je stále rekord dieselové lokomotivy vyrobené v Česku. Lokomotiva byla v letech 2014 až 2015 zmodernizována v DPOV Nymburk a od té doby jsou s ní na okruhu prováděny jízdní a brzdové zkoušky.

124.601
Titulem nejstarší lokomotivy VUZ se chlubí rekordmanka 124.601 z roku 1972. Vznikla společně s 29 lokomotivami řady 123. Na rozdíl od nich ale má odlišný pojezd, převod trakčních motorů a byla vyzbrojena ochrannými mřížemi skel. Lokomotiva má výkon 2 472 kW při rychlosti 113 km/h, nicméně jde o první lokomotivu vyrobenou v Československu s maximální rychlostí 200 km/h. A proč rekordmanka? Dlouhá léta držela rekord škodováckých lokomotiv s rychlostí 219 km/h. Z trůnu ji sesadila daleko mladší sestra řady 380. V Cerhenicích slouží dodnes a specialisté ji využívají k provádění jízdních zkoušek. V roce 2004 dostala do výbavy elektrické ovládání brzdy DAKO BSE s ovladačem OBE1 a od roku 2015 se pyšní nainstalovaným zabezpečovačem ETCS Level 2.

Josef Holek děkuje za pomoc a spolupráci Tomáši Zárybnickému, vedoucímu provozu Železničních zkušebních okruhů VUZ, a Petru Chlumovi, vedoucímu Zkušební laboratoře VUZ


 


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

Společnost ČD cargo upraví Peršingy na dvousystémovéSpolečnost ČD cargo upraví Peršingy na dvousystémové

5.3.2021 - ČD Cargo začátkem letošního roku zahájilo realizaci projektu na přestavbu až 18 lokomotiv řady 163, zvaných Peršing. Cílem projektu je vybavení předmětných strojů druhým systémem pro rozšíření jejich provozu také na trakční… »

Investice VUZ pokračovaly navzdory pandemiiInvestice VUZ pokračovaly navzdory pandemii

4.3.2021 - Výzkumnému Ústavu Železničnímu (VUZ) se i přes pandemii COVID-19 v uplynulých dvou letech dařilo. Společnost dosáhla dobrých výsledků, navíc se v ZC Velim podařilo zrealizovat vše, co bylo v plánu oprav,… »

Projekt zelené elektřiny pro společnost ŠKO-ENERGOProjekt zelené elektřiny pro společnost ŠKO-ENERGO

22.12.2020 - Vlak sestavený z celkem osmadvaceti výsypných vozů, v jehož čele stanula lokomotiva TRAXX 388.001, vyjel v pátek 9. října 2020 v ranních hodinách ze stanice Světec. Tento nejmodernější stroj z flotily ČD Cargo byl na vlak nasazen… »

 

Všechny články rubriky Skupina ČD

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika