Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Skupina ČD / Ve Veselí vdechují nový život nesmrtelným motorákům

Ve Veselí vdechují nový život nesmrtelným motorákům

25.8.2021 – autor: DPOV

Kompletní obnovou a především proměnou procházejí ve veselském závodě dceřiné společnosti Českých drah DPOV motorové a přívěsné vozy řad 810 a 012 (BDtax782). Vzniká z nich zcela nová řada 811. První prototypovou soupravu zástupci firmy představili loni v létě přímo v závodě ve Veselí nad Moravou představitelům Moravskoslezského kraje i odborné veřejnosti. Nyní linku opouští další dokončená vozidla.

Ve Veselí vdechují nový život nesmrtelným motorákům

Počátkem roku 2018 vzešel z jednání mezi zástupci Českých drah a Moravskoslezského kraje požadavek na celkovou modernizaci motorových vozů řady 810. Ty v současné době nemají adekvátní náhradu a po celou dobu téměř padesátiletého provozu neprošly žádnou modernizací. Jedinou výjimkou byla náhrada koženkových lavic čalouněnými sedačkami.

Nový motor i infosystém

Cílem modernizace, které se zhostila firma DPOV, bylo dosazení nového, výkonnějšího vznětového motoru, včetně nového řídicího systému, nové uspořádání sedaček, včetně spouštěcích oken po vzoru motorových jednotek řady 814, dosazení klimatizace, zásuvek 230 V i USB, wi-fi a v neposlední řadě také instalace informačního systému. Na základě těchto požadavků společnost DPOV na podzim roku 2018 zpracovala studii modernizace, která sloužila jako základ pro přípravu projektové a technické modernizace. Dokončit se podařilo na konci roku 2019. Na projektovou dokumentaci navázala výroba jednoho ze dvou prototypů, označených novou řadou 811. Historicky prvním prototypem se stal motorový vůz 811.476. V průběhu realizace prototypu a při zkušebním provozu nastaly situace, které si vyžádaly změny dokumentace, což bohužel vedlo ke zpožďování prací. Přesto se podařilo zaměstnancům DPOV prototyp dokončit a 2. července 2020 byl motorový vůz představen zástupcům ČD a Moravskoslezského kraje v provozním středisku Veselí nad Moravou. Poté motorový vůz zamířil na zkušební okruh VUZ ve Velimi, kde se uskutečnily všechny legislativou požadované zkoušky. Šlo například o zkoušku větrání a klimatizace, nastavení trakční charakteristiky, zkoušky EMC, měření intenzity osvětlení v prostoru pro cestující, test informačního systému, měření vnějšího a vnitřního hluku a měření prašnosti a oxidu uhelnatého v prostoru pro cestující. Tyto zkoušky se konaly v červenci roku 2020 a skončily úspěšně. 

Po zkouškách schválení 

Oba prototypové vozy byly 20. srpna 2020 předány do zkušebního provozu s cestujícími na trati Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou. V průběhu loňského roku pokračovala i „sériová“ výroba dalších motorových vozů řady 811 a do konce roku 2020 byly zástupcům ČD jako provozovateli těchto strojů předány celkem čtyři motorové vozy a čtyři přípojné vozy řady 012 (BDtax782), i když zatím ve zkušebním provozu.

Přípojné vozy prošly rovněž modernizací interiéru, ale nebyly osazeny klimatizací. Zkušební provoz byl vyhodnocen po ujetí požadovaného počtu 80 tisíc kilometrů a v květnu tohoto roku obdržel motorový vůz řady 811 typové schválení. Navíc na všechna provozovaná vozidla je vystaveno Prohlášení o shodě k provozování vozidla v ODIS podle TPS v Moravskoslezském kraji. Schvalování nové řady 811 se uskutečnilo premiérově v DPOV se žádostí přes Agenturu Evropské unie pro železnici (ERA) prostřednictvím jednotného kontaktního místa OSS. Letos na konci května rozhodl Drážní úřad o schválení změny na drážních vozidlech a přidělil nové řadové označení 811 CZ.

Na konci července předalo DPOV do provozu již desátý motorový vůz řady 811. Do konce září bude dokončena modernizace všech 14 vozů. Ze strany subdodavatelů DPOV došlo ke zpoždění dodávek některých dílů, a vzhledem k tomu nabralo dokončení celého projektu přibližně tříměsíční zpoždění. 

Provozní spolehlivost modernizovaných vozů není úplně optimální, ale je registrováno postupné zlepšování stavu. DPOV sleduje společně s Oblastním centrem provozu ČD Východ OCP na denní bázi vývoj ujetých kilometrů a snaží se minimalizovat dobu prostojů vyvolanou výskytem garančních závad. Po předání všech vozidel do pravidelného provozu se s nimi budou moci cestující setkat na tratích Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou (linka S 33), Studénka – Veřovice (linka S 8) a Opava východ – Valšov – Moravský Beroun (linka S 10).


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

Ocelová alchymie v režii VUZOcelová alchymie v režii VUZ

29.11.2021 - Specialisté Výzkumného Ústavu Železničního Jiří Soukup a Radek Stuchlík na nedávné konferenci s názvem Současné problémy kolejových vozidel přiblížili a popsali statickou a únavovou zkoušku motorového rámu podvozku pro… »

VUZ: Padesát let v čele železničního zkušebnictvíVUZ: Padesát let v čele železničního zkušebnictví

27.9.2021 - Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) je společností s rozsáhlými zkušenostmi a know-how v oblasti železničního výzkumu a zkušebnictví a právě letos slaví padesáté narozeniny. Zákazníky jsou výrobci kolejových vozidel a… »

Dokonalý zákaznický servis je hlavní prioritou VUZDokonalý zákaznický servis je hlavní prioritou VUZ

26.8.2021 - Na pozici vedoucího dispečera Oddělení zákaznických služeb (OZS) Výzkumného ústavu železničního (VUZ) nepracuje Petr Prokeš dlouho. Přesto Zkušební centrum Velim zná velmi dobře z dob, kdy zde byl dispečerem dopravce ČD Cargo,… »

 

Všechny články rubriky Skupina ČD

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika