Skupina ČD / V Přerově předali stý opravený CityElefant
V Přerově předali stý opravený CityElefant
21.1.2020 – autor: MARTIN HARÁK
Dceřiná společnost Českých drah Dílny pro opravu vozidel (DPOV) předala v Přerově 11. prosince stou opravenou elektrickou patrovou jednotku řady 471 Českých drah CityElefant, která prošla opravou vyššího stupně. Třívozová jednotka 471.017/ 071.017/971.017, která má své domovské depo v Praze, byla za účasti zaměstnanců DPOV a mateřské firmy ČD komisionálně předána a poté s ní byla vykonána zkušební jízda na trase z Přerova do Nedakonic a zpět.

CityElefant pořadového čísla 017 se podrobil, tak jako jeho předchůdci, opravě vyššího stupně, označené jako Evy. Ty se v Přerově provádějí již od roku 2006. Jak zdůraznil ředitel přerovského Provozního střediska oprav Petr Sovadina, společnost DPOV je jedinou v rámci celé České republiky, která se specializuje na opravy CityElefantů. Primárně působí v tuzemsku, nicméně svoje portfolio rozšířili Přerovští i na podobné slovenské jednotky společnosti ZSSK známé jako Jánošík. Kromě běžných „vyvazovaček“, tedy oprav Evy, se v Přerově specializují na opravy po mimořádných událostech, násilném poškození či čelních střetech. Součástí dalších prací je například přemostění záchranné brzdy či modernizace interiérů. Navíc v DPOV u prvních osmnácti jednotek vyměňovali trakční kontejnery. „Pokud bychom započítali i tyto další opravy, došli bychom dnes již k číslu 170,“ potvrzuje ředitel Sovadina.
Podvozky základem bezpečné jízdy
Patrové jednotky CityElefant se do přerovských dílen přistavují primárně na opravy pojezdů a výměnu monobloků dvojkolí nebo opravy trakčních motorů. Tyto bezchybně fungující díly jsou základem bezpečné jízdy vlaku. Podle techniků z přerovského Provozního střediska oprav dochází u CityElefantů ke značnému opotřebení především kvůli jejich permanentnímu nasazení v pražské, respektive středočeské aglomeraci, potažmo v Moravskoslezském kraji. Vzhledem k tomu se vlaky postupně přistavují i na postupné modernizace, kdy se opravuje a obnovuje interiér vozů, přečalouňují sedačky, vyměňuje podlahová krytina, ale také se opravuje vodní hospodářství a vyměňuje informační systém. „Nedávno jsme zkušebně namontovali do jednoho vlaku nové informační systémy LED, ale již bez otáčivých terčíků, takzvaných dotů, které mají tendenci se často zasekávat. Jde o přežitý systém z devadesátých let, který postupně vyměníme u všech jednotek CityElefant. Současně zabudujeme do oddílů první třídy ještě porty USB plus zásuvky 230 voltů a do oddílů druhé třídy zásuvky 230 voltů, které slouží k napájení drobné elektroniky,“ vysvětluje Petr Sovadina.
Oprav ještě přibude
Rekonstrukce jednotek CityElefant budou ale kontinuálně pokračovat i v dalších letech. Vlaky budou vybaveny nejen bezdrátovou technologií wi-fi, úpravou projdou i nástupní posuvné dveře, jež budou vybavené dnes již standardní technologií – tlačítkem na otevírání, které se může navolit již během jízdy před příjezdem do stanice nebo zastávky. Na podobném principu v současné době fungují prostředky městské hromadné dopravy jako autobusy, tramvaje nebo metro. Na letošní rok se v DPOV připravují na opravu čtrnácti jednotek řady 471. Ty projdou jak vyšším stupněm oprav, tak i modernizací interiéru. Od příštího roku by se měl počet oprav navýšit díky výměnnému systému podvozků, podobně jako se to již dnes praktikuje na Pendolinech. Tím se navíc zrychlí opravy, a ročně se tak může počet takto opravených jednotek navýšit až na dvacet, což je významný nárůst. To pochopitelně pomůže zrychlit proces oprav jak u jedenácti moravskoslezských, tak naopak dvaasedmdesáti pražských jednotek, které zabezpečují významné přepravy cestujících v regionální dopravě.
Další články této rubriky
Pražské datové centrum se výrazně rozšířilo
8.3.2025 - Dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika v lednu dokončila a zkolaudovala už čtvrtý technologický sál svého hlavního datového centra v Praze 9. Díky investici ve výši několika desítek milionů korun se po sedmi letech od… »
Pokud budeme důsledně postupovat podle nařízení č. 402/2013, pak doba psaní předpisů „krví“ skončila
1.1.2025 - Železnice denně přepraví miliony cestujících i tuny zboží. S vysokými nároky na spolehlivost, bezpečnost a efektivitu je nezbytné pečlivě sledovat a řídit rizika, která by mohla ohrozit plynulost provozu nebo bezpečnost… »
Zajímavosti z provozu ČD Cargo na Liberecku
18.11.2024 - Letošní rok byl na Liberecku opět ve znamení rozsáhlé výlukové činnosti. V prvním pololetí byl rekonstruován podjezd pod libereckým nádražím s výrazným dopadem na nákladní dopravu. Ta mohla využívat pouze část staničních… »