Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Skupina ČD / V IT technologiích je VUZ průkopníkem

V IT technologiích je VUZ průkopníkem

5.10.2020 – autor: JOSEF HOLEK

Informační technologie hýbou světem. Tento fakt si již v mládí uvědomoval i Jaroslav Eichler, vedoucí oddělení IT Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ). Zkušenosti nabíral v řadě nadnárodních firem, aby po letech přešel pod křídla špičkové železniční společnosti. On a jeho kolegové stojí ve firmě za rychlým rozmachem novinek. Oporu má u nejvyššího managementu.

V IT technologiích je VUZ průkopníkem

Po studiích na střední škole začínal Jaroslav Eichler, vedoucí oddělení IT VUZ, u AŽD jako elektrikář slaboproudař, přičemž jeho náplní práce byly stavby železničních zabezpečovacích zařízení. Jako většina kluků i on chtěl být strojvedoucím, kvůli brýlím mu ale dětský sen nevyšel. „Ale už během střední školy jsem se zhlédl v IT technologiích, počítačích, vývoji softwaru a v AŽD jsem se prvně střetl s realitou. Prostě tahal kabely a zapojoval,“ vzpomíná pan Eichler. Z AŽD odešel do kolínské Tesly, kde se zabýval aplikovanou elektronikou. „Pracoval jsem se systémy, které byly řízeny počítačem. Tou dobou jsem již také programoval. Dělal jsem to s kamarádem, vyráběli jsme různé pomůcky řízené výpočetní technikou. Vše bylo o programování, nejčastěji pak strojů,“ vypráví. Vlakům a železnici však zůstal věrný napořád. Jen jako železniční modelář a fanoušek.

Ani v Tesle nezakotvil na dlouho a jako mladý odborník odešel do soukromého sektoru. Stal se nejdříve IT specialistou v počítačové firmě a po dvou letech IT koordinátorem v české pobočce německé firmy Bayer. Pak pracoval pro americkou firmu Parker Hannifin a nakonec 11 roků působil u energetického koncernu E.ON.  „Byl jsem nejdříve konzultant v oblasti ICT infrastruktury a poté jsem z pozice projektového a programového manažera řídil technologické, infrastrukturní a IT projekty. Spadaly sem například stavba datového centra, výstavba telekomunikační sítě nebo aplikační projekty typu migrace a konsolidace mailových systémů,“ podotkl.

Počítač řídí i závoru

Před více než třemi roky přišel do VUZ. Hledali zde šéfa IT, a tak se přihlásil. Firmu znal odmala. Vždyť pochází z Peček, obce nedaleko cerhenického okruhu. Už v době jeho mládí měla společnost skvělé renomé, vždy patřila mezi nejlepší v oboru. „Ve VUZ mám na starosti veškeré IT aktivity. Je třeba si uvědomit, že IT už nejsou jen notebooky, maily a kancelářské programy. Dnes funguje na IT technologiích prakticky úplně všechno. Pomocí počítačových technologií a programů jsou ovládány i například vjezdové závory do areálu anebo zámky u dveří.“

Ve většině případů se jedná o projekty, které se podařilo zahájit v posledních zhruba dvou letech. V předchozích dobách nebylo IT pro firmu priorita a tomu odpovídala každodenní realita. Zastaralé vybavení, nespolehlivé a pomalé sítě a nespokojení uživatelé i zákazníci. Dalo by se s trochou nadsázky říci, že společnost v IT světě „ustrnula“ v minulém století.

To se naštěstí změnilo. Díky vstřícnosti a podpoře vedení společnosti se povedlo tuto neutěšenou situaci začít řešit a IT krok po kroku posouvat dále, do století současného.

Nová wi-fi

Například nedávno byl hlavní areál na okruhu pokryt sítí wi-fi. Zákazníci VUZ se tedy mohou bez problému připojit k vysokorychlostnímu internetu prakticky ve všech koutech stanice, v halách, kancelářích a správní budově. Přístupových bodů této sítě je tu více než padesát. Bezdrátově je možné připojit notebook i pod vlakem, v kontrolním kanálu. „Síť je robustní a vůbec požadavky na ni jsou ze strany zákazníků hodně vysoké. Chtějí se bezpečně, spolehlivě a rychle spojit se svou firmou a předávat si navzájem obrovská množství dat. Naši zákazníci po nás požadují rychlé a v neposlední řadě bezpečné datové připojení. Vždyť pomocí datového připojení získávají i například aktualizace pro řídicí systémy testovacích vozidel, a výsledky zkoušek a testů předávají opět elektronicky svým vývojovým týmům. A my musíme být připraveni jejich požadavky splnit a tyto služby pro ně zajistit tak, aby byli spokojeni,“ vysvětlil Jaroslav Eichler.

Jedním z prvních dokončených projektů byla oblast videokonferencí. VUZ má dnes k dispozici profesionální videokonferenční zařízení, které umožňuje vzájemně komunikovat s projektovými týmy, zákazníky a partnery. Vysílání je možné uskutečnit v maximální kvalitě obrazu i zvuku současně k několika desítkám skupin, ale i jedné velké skupině.

Počítač v kolejišti

Jedním z mnoha dokončených projektů je i na okruhu čerstvě instalovaný indikátor plochých kol. Ten umí dynamicky, za jízdy vlaku, rozpoznat chybu ovality kol vozidel, nerovnoměrné rozložení nápravových tlaků, zobrazit jeho rychlost a další údaje. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná o zařízení postavené na snímačích upevněných na kolejnicích, které posílají informace do digitálních převodníků, které je vyhodnocují a nemají s IT nic společného. Ovšem při podrobnějším zkoumání zjistíme, že vyhodnocování provádí počítač, v němž je nahrán program. Ten naměřené údaje zpracovává a předává dalšímu počítači, který zajišťuje ukládaní naměřených hodnot a jejich prezentaci koncovým počítačům. Know-how a síla celého řešení je právě v počítačových algoritmech, které naměřené hodnoty vyhodnocují. A všechna tato zařízení spolu komunikují po standardní počítačové síti. Dispečeři a specialisté se k tomuto zařízení připojují běžným počítačem a webovým prohlížečem. Prakticky odkudkoliv.

K dispozici je historie všech měření. IT experti ještě plánují toto řešení propojit s elektronickým dopravním deníkem, takže informace o vozidlech a jízdách z informačního systému budou předávány rovnou řídicímu programu indikátoru. „Tím ušetříme lidem práci, nutnost dvojího zadávání obdobných dat a budeme mít jistotu, že jsou data v pořádku a dokážeme s nimi dále pracovat.“

Vznik páteřní datové sítě

Během posledních dvou let se na okruhu udělalo v oblasti IT mnoho práce. Vznikla tu rychlá páteřní datová síť, řešená tak, aby byly klíčové objekty areálu propojené mezi sebou a síť byla schopna přenášet objemy dat a šla členit na oddělené sítě. „Postavili jsme nové serverovny, aby zpracovávaná data, jejich nosiče a technologie byly bezpečně chráněné i fyzicky a vytvořili privátní serverový cloud.“ Velkých plánů ale neubývá. Vedení VUZ je jim nakloněno, technologie přispívají k chodu moderní společnosti a jsou její oporou. 

Dalším projektem, který je ve VUZ na spadnutí, je instalace dohledových kamer. „Už máme hotovou pilotní část, kdy na okruhu sledujeme bezpečnost a provoz technologií na napájecí stanici. Kamery jsou i v tomto případě zařízení připojené k síti a budeme je ovládat softwarem. Počítače a software zajistí ukládání dat, popřípadě umožní data ze záznamu analyzovat. Projekt je rozfázován do několika částí, přičemž pokryto bude nejprve vlastní centrum okruhu, areál stanice a následovat budou nejkritičtější místa na okruhu,“ popsal vedoucí IT. Nedílnou součástí je oblast zabezpečení a ochrany zaznamenaných dat i náhledu z kamer v reálném čase.

Další rozvoj technologií

A jak se může firma ještě více rozvíjet? „Oblast fyzických IT je v současnosti téměř dokončena. Proto se můžeme zaměřit na rozšiřování informačního systému VUZ o další funkcionality, které nám například umožní lépe plánovat obchodní případy, kapacity okruhu, moderněji řešit zákaznické požadavky, komunikovat se zákazníky a další. Doplňujeme webové rozhraní k částem informačního systému, se kterým pracují uživatelé tak, aby jejich práce s informacemi a daty byla jednodušší, přehlednější a rychlejší. Dalším projektem, který má pro celou společnost VUZ zásadní význam a bude mít dopad na téměř všechny činnosti, je Document management systém a systém pro elektronický oběh dokumentů. Jedná se o počítačové řešení, jež umožní eliminovat papírování a zdlouhavou administrativu.“ 

Do několika týdnů chce VUZ na přechodnou dobu spustit systém, kdy dokumenty půjde elektronicky podepsat a dále je distribuovat. „Chceme být moderní, technologicky vyspělou společností, a to ve všech oblastech, nejen v těch, které se týkají naší hlavní činnosti,“ uzavřel Jaroslav Eichler.

Řekli o Jaroslavu Eichlerovi

Ondřej Fanta, technický ředitel, VUZ

Pan Eichler je zkušený IT specialista a nadšený mašinkář i se zájmem o modelařinu. Toto spojení je pro nás výrazný benefit při zavádění nových systému, protože se výborně orientuje i v provozní problematice. Jako projektový manažer úspěšně dokončil implementaci nových technologií, které VUZ neustále posouvají kupředu.

Radka Pretlová, komunikace a marketing, VUZ

Jarda je velký srdcař s duší železničáře, a navíc má svou práci rád.

Daniel Los, vedoucí Železničního zkušebního okruhu, VUZ

Pod Jardovým vedením se oddělení IT dynamicky rozvíjí a já jsem rád, že s ním mohu spolupracovat na zajímavých projektech, ať už jde o aplikaci sběru dat, web a nové technologie pro ZC Velim.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 3

Další články této rubriky

ČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerůČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerů

17.4.2024 - Cestující v dálkové dopravě a ve vybraných spojích Pražské integrované dopravy (PID) se mohou těšit na lepší fungování palubní wi-fi sítě. České dráhy uzavřely se svou dceřinou společnosti ČD - Telematika smlouvu na výměnu… »

Nový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD CargoNový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD Cargo

25.3.2024 - Ekologie, udržitelnost, dekarbonizace, to vše jsou pojmy, které v současné době rezonují celou společností, oblast dopravy nevyjímaje. Dceřiná firma Českých drah ČD Cargo je společensky odpovědná firma a otázce udržitelnosti… »

Posuzování interoperability železničního systémuPosuzování interoperability železničního systému

27.2.2024 - Posuzování interoperability železničního systému je nezbytnou součástí provozování železniční dopravy v Evropské unii. Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) jakožto společnost specializovanou na poskytování odborných služeb se… »

 

Všechny články rubriky Skupina ČD

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika