Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Skupina ČD / Uhlí pro Opatovice přijíždí hlavně z Německa a Polska

Uhlí pro Opatovice přijíždí hlavně z Německa a Polska

21.1.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Pro Elektrárnu Opatovice jsou dodávky uhlí naprosto nezbytné. Teplem zásobuje několik měst včetně Pardubic a Hradce Králové. Po vlastnických změnách v tomto podniku se změnil i dodavatel suroviny nezbytné pro výrobu elektřiny a tepla. Palivo přestala dodávat společnost Czech Coal a surovina nyní putuje převážně od severních sousedů z Německa a částečně také z Polska nebo ze severních Čech.

Uhlí pro Opatovice přijíždí hlavně z Německa a Polska

Od loňského září se do Elektrárny Opatovice poblíž Hradce Králové vozí černé uhlí z polské hornoslezské pánve. Soupravy wapek převážejí přes Petrovice u Karviné, Olomouc, Choceň, Týniště nad Orlicí a Hradec Králové náležitosti ČD Cargo, nasazovány na ně jsou poslední lokomotivy řady 181 a 182. Uhlí sem ale míří i z jiných zdrojů.

Opakované změny vlastníka podniku

Několik posledních let existence elektrárny provázely časté změny jejího vlastníka. Po kuponové privatizaci se jím dočasně staly Elektrárny Opatovice, od 1997 International Power. V roce 2005 přišlo přejmenování na Power Opatovice, o rok později, po vytěsnění minoritních, zůstal tento podnik jedinému akcionáři, jenž prodal společnost skupině J&T. Od 1. ledna 2010 se společnost přejmenovala zpět na Elektrárny Opatovice, v srpnu téhož roku by­la rozdělena a vlastníkem elektrárny se stal Energetický a průmyslový holding (EPH). Ještě v roce 2013 se vlaky ČD Cargo ze severočeské přípojové stanice Třebušice vozilo okolo 1,8–2 milionů tun hnědého uhlí ročně.

Czech Coal nahradili zahraniční dodavatelé

Po změně vlastnických vztahů se nepodařilo uzavřít dohodu o dodávkách paliva s firmou Czech Coal – tato kauza se v minulosti také často objevovala v médiích – a odběratel proto musel hledat jiné dodavatele.

V současnosti uhlí do elektrárny putuje hned z několika míst. Náhradními zásobárnami paliva se staly jednak vlastní zdroje v zahraničí – v Německu se jedná o doly v Profenu u Lipska, odkud byl v roce 2014 do Opatovic dovezen přes jeden milion tun hnědého uhlí. Vlaky přepřahají v Děčíně hlavním nádraží a jedou úvratí přes Ústí nad Labem západ. Dále také vlastní černouhelný důl KWK Silesia v Polsku (přípojová stanice Czechowice-Dziedzice), odkud vlaky ČD Cargo dovezly asi 350 tisíc tun tohoto paliva. Po zkušebním provozu byly ze Slezska od loňského dvacátého září vedeny zhruba tři páry vlaků denně. Tyto dodávky ještě doplňuje hnědé uhlí koupené od Severočeských dolů, dovezené ze stanice Březno u Chomutova.

Přepravu surovin zajišťuje několik firem

Dopravcem všech vlaků pro opatovickou elektrárnu tvořených českými soupravami vozů Falls je ČD Cargo. „Koncový zákazník, kterým je EP Cargo, má od ČD Cargo vždy cenu za celou přepravu, to znamená i včetně zahraničního úseku, který si nakupujeme v různém rozsahu,“ vysvětluje Michal Roh, ředitel Odboru podpory prodeje. Podle něj jsou na zahraniční části tras nasmlouváni různí dopravci. V případě sousedního Německa je to smlouva s ITL, na jehož lokomotivách jezdí strojvedoucí ČD Cargo. V Polsku to jsou různí dopravci, mimo jiné například Lotos kolej.

Věřme, že i přes různé veletoče vlastnické struktury těžařů i energetiků, které se odehrály, spokojenost s kvalitou a cenou dovozu „černého zlata“ vydrží.

Proč byla postavena Plačická spojka?

Stanice Opatovice n. L.-Pohřebačka, jak se staronově od 14. 12. 2014 jmenuje, byla na Pardubicko-liberecké dráze coby Opatovice-Opatowic otevřena už 4. 11. 1857, tehdy jako jediná stanice mezi Pardubicemi a Hradcem. Roku 1924 byla přejmenována na Pohřebačku-Opatovice n. L. a počátkem 60. let na Opatovice n. Labem. Tepelná elektrárna, produkující jak elektřinu (svorkový výkon je 363 MW), tak teplo pro okolní obce a zejména pro města Hradec Králové (od roku 1974), Pardubice a Chrudim (tepelný výkon 698 MW), byla postavena v letech 1959 až 1960. Má šest fluidních kotlů, které ročně spolykají cca 1,9 mil. tun uhlí. Původně se sem vozilo hnědé mostecké uhlí. Aby vlaky s energetickým uhlím mohly jezdit mimo úvrať v Hradci Králové, byla 21. 6. 1960 uvedena do provozu Plačická spojka (mezi tratěmi 020 a 031). Zpočátku ještě částečně v parní trakci, od roku 1965 v režii elektrických lokomotiv ústeckého depa. Zhruba 2 000 tun těžké vlaky vedené po labské pravobřežní magistrále se v úsecích Polepy – Hoštka a Choťovice – Převýšov neobejdou bez postrkové služby.

Z Petrovic u Karviné na vlečku Elektrárny Opatovice (EOP) jezdí stroje:

181.008, 181.069, 181.084, 181.115, 181.150, 182.134, 182.168 SOKV Ostrava.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 4.67

Další články této rubriky

Tváře VUZ: Neexistuje požadavek, který bychom nevyřešiliTváře VUZ: Neexistuje požadavek, který bychom nevyřešili

19.2.2019 - Provozní ředitel zkušebnictví a člen představenstva Výzkumného Ústavu Železničního Miloš Klofanda se stal nedílnou součástí několika generací české železnice. Stál u mnoha milníků, zažil neuvěřitelné příběhy, byl u… »

DVI se stal úspěšným školitelemDVI se stal úspěšným školitelem

11.2.2019 - Dopravní vzdělávací institut (DVI) uspěl ve výzvě na Školitele pro projekt „Nasedni na expres směr pracovní kariéra“, kterou vyhlásila Národní rada osob se zdravotním postižením ČR (NRZP). »

ČD Cargo modernizuje lokomotivní parkČD Cargo modernizuje lokomotivní park

2.1.2019 - V letošním roce uzavřelo ČD Cargo na základě výběrových řízení několik smluv týkajících se modernizace lokomotivního parku. Moderní hnací vozidla jsou jednou z podmínek úspěchu na dopravním trhu. O které stroje se konkrétně… »

 

Všechny články rubriky Skupina ČD

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika