Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Skupina ČD / Tváře VUZ: Ďábel je skrytý v detailu

Tváře VUZ: Ďábel je skrytý v detailu

27.9.2019 – autor: JOSEF HOLEK

Miluje jízdu vlakem a míní, že železniční doprava má zářnou budoucnost. Doma na Šumavě kouká z okna na koleje a například v létě je pro ni vlak Českých drah nejběžnějším dopravním prostředkem. Barbora Potůčková však není jen šumavskou patriotkou a obdivovatelkou provozu po zlatých stužkách, ale také zkušenou právničkou a vedoucí kanceláře předsedy představenstva Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ). Právě ona má na starosti veškerou právní agendu této dceřiné společnosti ČD.

Tváře VUZ: Ďábel je skrytý v detailu

Jde vůbec železnice, respektive zkušebnictví a výzkumnictví s právem dohromady? Jistě. Barbora Potůčková, vedoucí kanceláře předsedy představenstva VUZ, je toho jasným důkazem. „Stačí se zachytit dopravy a není cesty zpět,“ říká s úsměvem energická žena se dvěma doktoráty a složenými advokátními zkouškami. „K železnici jsem se dostala originálním způsobem. Nastoupila jsem jako podnikový právník do nově vzniklé IT firmy ČD-Informační systémy. Společnost byla nová, oddělovala se od ČD-Telematiky, takže jsem měla možnost vytvářet nový systém vnitřní právní podpory. Zároveň se můj začátek ve Skupině ČD setkal s účinností nového občanského zákoníku a zákona o obchodních korporacích, což znamenalo předělání veškerých smluvních vzorů a prakticky celé předpisové základny. Byla jsem u vzniku nového systému vnitrofiremní právní podpory a zároveň na začátku účinnosti přelomové legislativy,“ vzpomíná. Dříve pracovala v advokátní kanceláři a v mezinárodní technologické firmě. „Po mateřské dovolené jsem vyučovala na vysoké škole a hledala způsob návratu k živému právu.  Mám ráda, když má práce smysl a hlavně hodnotu. Pořád pracuji s jednou vizí a je mi jedno, ve které části společnosti ČD jsem.“

Rozjela GDPR

Poté přešla na Generální ředitelství ČD. Tady zastávala post ředitelky Kanceláře náměstka pro osobní dopravu. Součástí tohoto úseku byla široká agenda dosahující od vlastní činnosti až po řízení redakce tištěných a internetových periodik. Řešila práva a stížnosti cestujících, vedla hlavní kontrolory osobní přepravy. Velkým úkolem ale bylo pro Barboru Potůčkovou implementování GDPR do prostředí ČD. „Všichni, kteří to zažili, na to vzpomínají s úsměvem. Panovaly velké obavy, jak budou cestující, kteří jsou hlavní skupinou subjektů osobních údajů, využívat svá práva. Naše očekávání bylo nadsazené, ale díky tomu jsme nastavili vysokou míru prevence. Mechanismus nyní funguje velmi dobře,“ konstatuje s více než ročním odstupem.

Jak sama přiznává, v ČD-IS byla nesmírně ráda, dobře se jí pracovalo i na GŘ, ale až na VUZ se našla. Zde je pravou rukou předsedy představenstva a generálního ředitele Martina Bělčíka. „K mojí velké radosti do mé kompetence spadá i řízení referátu právního,“ upozorňuje. Denním chlebem tak pro ni je mimo jiné i řešení obchodních smluv, často v různých jazykových verzích. Jde mimo jiné o smlouvy s klienty, kteří využívají zkušebnictví a testují své stroje na okruhu. „Mívám na stole i dohody hodnotitelské a samozřejmě vše, co souvisí s naší činností. Za nejzajímavější považuji testování vlaků zahraničních výrobců. Jedná se mnohdy o zajímavé projekty, v jejichž rámci výrobci zkouší unikátní kolejová vozidla různého určení.“  

Testují také v zahraničí

Experti VUZ jezdí na audity a různé typy zkoušek i do zahraničí, jsou maximálně flexibilní a většina z nich je velmi dobře jazykově vybavená. Kontinuálně potvrzují své kvality. Striktně VUZ přistupuje k nestrannosti a nezávislosti. „Ano, VUZ je dceřinou společností ČD, ale v rámci hodnotitelství a Kanceláře autorizované osoby pro nás platí velmi přísná pravidla. Garantuje to celá řada vnitrofiremních mechanismů, ale kontrola funguje i zvenčí, mimo jiné i díky zvláštnímu orgánu, kterým je rada dohlížitelů. Nestrannost VUZ je prostě posvátná,“ míní Potůčková.

„Experti jsou odděleni od ekonomických výsledků firmy a nejsou hodnoceni podle hospodářského výsledku. Platí striktní zásada, že všechny posudky jsou vydávány stejně, bez ohledu na to, kdo je zákazník.  Nikdo nás tedy nedostane do kouta kvůli tomu, že něco nevyšlo. Bezpečnost cestujících je prioritní. A to platí pro všechny zákazníky, kteří musí vyhovět veškerým evropským i národním požadavkům.  Už jsme se setkali s kritikou, že jsme až zbytečně přísní a lpíme na detailu. Ale ďábel je právě v detailu,“ shrnuje zkušenosti Barbora Potůčková. VUZ si tak uvědomuje svou odpovědnost, možnost odchylky prostě neexistuje.

Jeden zájem

S takovouto mírou zodpovědnosti přichází i nutnost silného právního zázemí. „Na VUZ bylo již v době mého příchodu velmi kvalitní právní oddělení, poskytující komplexní právní služby. Dokážeme si poradit i s poměrně komplikovanou agendou, máme široký rozsah a jsme na něj i připraveni,“ říká Potůčková. „Samozřejmě spolupracujeme s renomovanými externími odborníky, vzhledem k charakteru a mimořádnému dopadu naší činnosti mnohdy potřebujeme opravdu silnou právní argumentaci. Externí spolupráci vnímáme jako příležitost konzultovat interpretace jednotlivých právních otázek, získávat know-how od specialistů zabývajících se konkrétní problematikou. Právo je, stejně jako třeba medicína, komplexní systém a nikdo by si neměl osobovat dokonalou znalost všech jeho aspektů.  Musíte si umět obhájit svůj názor, ale nikdy by neměla být opomenuta profesní pokora a trvalá snaha se dál vzdělávat v oboru.“

V tomto trendu VUZ navázala spolupráci s Unií podnikových právníků a usiluje o zapojení do dalších odborných platforem. Zároveň věří, že přístup, který zvolil, je velkým přínosem právě v oblasti školení a jiných forem odborné spolupráce. Pod vlivem této kooperace už vznikly i odborné konference, poslední například na CzechRaildays v Ostravě.

Pro Barboru Potůčkovou představuje práce ve VUZ do jisté míry práci snů. Vrátila se k právní agendě s manažerským přesahem s tím, že do oblasti její expertizy spadá korporátní právo i profesně preferované právo mezinárodní. „Aktuálně řešíme otázku mlčenlivosti a ochrany obchodního tajemství u jednoho z našich velkých zahraničních klientů. Chce u nás testovat poměrně unikátní kolejové vozidlo a pro ochranu tohoto technického řešení hodlá udělat po právní stránce maximum. My samozřejmě zcela respektujeme ochranu obchodního tajemství všech našich zákazníků, byť se naše postupy mohou nadšené železniční veřejnosti jevit jako tajnůstkářství. Zároveň musíme hájit naše zájmy a také naše odborné zaměstnance, kteří mohou nést za některé kroky individuální odpovědnost,“ zdůrazňuje Potůčková. Firma se podle ní snaží, aby mezi VUZ a jednotlivými profesemi a úseky panoval vztah důvěry a spolupráce, i přesto, že se někdy střetávají ve způsobu technického a humanitního myšlení a může se zdát, že každá ze stran hovoří jiným jazykem. „Je to ale zároveň vztah obohacující pro obě strany a vědomí, že máme jeden společný zájem, kterým je funkčnost, prosperita a zachování profesní etiky naší společnosti, mu dodává ten správný rozměr,“ uzavírá Potůčková.

 


Průměrné hodnocení (8 hlasů): 4.5

Další články této rubriky

Nový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD CargoNový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD Cargo

25.3.2024 - Ekologie, udržitelnost, dekarbonizace, to vše jsou pojmy, které v současné době rezonují celou společností, oblast dopravy nevyjímaje. Dceřiná firma Českých drah ČD Cargo je společensky odpovědná firma a otázce udržitelnosti… »

Posuzování interoperability železničního systémuPosuzování interoperability železničního systému

27.2.2024 - Posuzování interoperability železničního systému je nezbytnou součástí provozování železniční dopravy v Evropské unii. Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) jakožto společnost specializovanou na poskytování odborných služeb se… »

VUZ nabízí novou službu: posuzování odolnosti proti kybernetickým hrozbámVUZ nabízí novou službu: posuzování odolnosti proti kybernetickým hrozbám

31.12.2023 - Kybernetická bezpečnost je dnes zásadním tématem napříč celou řadou oblastí. Je spojená nejenom s každou oblastí, kde se nachází elektronika, ale i s každým člověkem. Útoky na jednotlivce přibývají a jsou stále… »

 

Všechny články rubriky Skupina ČD

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika