Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Skupina ČD / RegioSharky opravují ve veselském závodě DPOV

RegioSharky opravují ve veselském závodě DPOV

25.2.2020 – autor: MARTIN HARÁK

Čtvrtým rokem se Provozní středisko oprav dceřiné společnosti Českých drah DPOV ve Veselí nad Moravou věnuje nejen údržbě, ale především opravám nejmodernějších dieselových jednotek řady 844, které nesou obchodní název RegioShark. Vlaky ČD pořídily v letech 2011 až 2013 v počtu jedenatřiceti kusů pro regionální dopravu u polského výrobce PESA Bydhošť.

RegioSharky opravují ve veselském závodě DPOV

Moderní dvoudílné motorové jednotky se dvěma krajními hnacími podvozky a jedním společným podvozkem jsou částečně nízkopodlažní a ve standardní výbavě mají vakuové toalety a klimatizaci. Více než čtyřicet metrů dlouhé vlaky pro sto dvacet sedících cestujících jsou vybavené dvěma přeplňovanými výkonnými šestiválci značky MTU o výkonu 390 kW. Běžně jezdí na řadě spojů Českých drah ve Zlínském, Pardubickém, Karlovarském, Ústeckém a Plzeňském kraji. Jako každá složitá technika i tato moderní vozidla vyžadují kromě pečlivé provozní údržby po určité době provozu i náročnější údržbový zásah v podobě periodické opravy. K těmto typům oprav jsou v rámci společnosti ČD určeni specialisté DPOV, a v případě motorových vozů právě z veselského provozního střediska oprav. Úkol náběhu oprav RegioSharků byl svěřen projektovému manažeru Petru Somrovi a jeho týmu techniků a dělníků s cílem, aby jejich prostoje byly co nejkratší a opravy a údržba se odehrály v plánovaných termínech.

Nová hala od roku 2017

Žralokům neboli RegioSharkům, ale například částečně i RegioNovám slouží od roku 2017 zcela nová opravárenská hala, která je nejnovějším vlakům doslova šitá na míru. „Vzhledem k požadavku provést opravy a úpravy všech vyrobených vozidel v relativně krátkém období, sloužila hala doposud téměř výhradně RegioSharkům. Do budoucna však plánujeme u této řady vozidel rovnoměrnější rozložení oprav, což nám umožní část kapacity haly použít nově i opravám RegioSpiderů řady 841, které mají České dráhy ve svém majetku,“ vysvětluje projektový manažer inženýr Somr. Připomeňme si, že motorové vozy RegioSpider řad 840 a 841 zakoupily České dráhy od švýcarské společnosti Stadler postupně v letech 2011 až 2013 v počtu 33 kusů. V provozu jsou jak v Kraji Vysočina, tak i v Libereckém kraji a na Pardubicku.

Protože v případě RegioSharků jde o vlaky plné elektroniky, a to nejen v prostorách kabin strojvedoucího, ale například v klimatizaci či vakuových WC, klade dceřiná společnost DPOV důraz na specializaci svých zaměstnanců. „Popravdě řečeno nemalou měrou elektroniky jsou vybavena již téměř všechna vozidla, která opravujeme. Týká se to i těch, která jsme již opravili nebo jsou u nich právě uskutečňovány úpravy a modernizace různé úrovně a rozsahu. Každopádně u nových vozidel pokračuje trend nárůstu elektronizace. Tomu pochopitelně přizpůsobujeme i skladbu odborného personálu, zejména se specializací na diagnostiku, mechatroniku, elektropneumatiku. Momentálně věnujeme velkou pozornost především klimatizačním systémům,“ říká Petr Somr. V současnosti akutně chybějí napříč různými obory specialisté, kteří dokážou ovládat moderní technologie. A se stejným fenoménem se potýká i dceřiná společnost DPOV. Ředitel veselského střediska Zdeněk Studnička potvrzuje, že fundovaných lidí není nikdy dost, ale dobrý základ u nich v závodě určitě mají. „U nově přijatých pracovníků zkoumáme jejich schopnosti a zájem v oblasti moderních technologií a postupů. U stávajících zaměstnanců aktivně podporujeme přeškolování a zvyšování úrovně odborných znalostí moderních technologií, v návaznosti na používané nové konstrukční prvky,“ potvrzuje Studnička. A na otázku, s jakými problémy se potýkají při údržbě a opravách na polských strojích, odpovídá, že velké množství závad se s nemalým úsilím podařilo vyřešit pracovním týmům v Oblastních centrech údržby ještě před „delegováním“ opravárenských aktivit do DPOV v roce 2016.

Problémy s polským výrobcem

Nemálo problémů měl tým opravářů bohužel kvůli malé pružnosti a operativnosti výrobního závodu PESA v Bydhošti. „Někdy to bylo na hraně a polský závod jednoduše neměl odpovídající snahu aktivně nalézt řešení jak při dodávkách nových dílů, tak i oprav některých komponentů. V mnoha případech jsme za podpory odborných pracovníků Generálního ředitelství Českých drah navázali spolupráci přímo se subdodavateli komponentů do těchto motorových jednotek, a to hlavně ze zahraničí. Namátkou vzpomenu brzdové systémy Knorr, pohonné jednotky MTU, displeje stanovišť strojvedoucího či hydraulické tlumiče,“ říká Somr.

Vzhledem k tomu, že veselský závod slouží jako jakýsi centrální servis pro celou republiku, může dobře zhodnotit, v jakých regionech dostávají vlaky řady 844 nejvíce zabrat. „Z našeho pohledu je to u všech RegioSharků podobné. Tratě

s nižší povolenou rychlostí vykazují větší obloukovitost i sklony, tratě s vyšší povolenou rychlostí zase vyšší denní běh a vyšší rychlost vozidel. Nároky na výkon klimatizace plně klimatizované jednotky jsou všude obdobné. Za zmínku snad stojí rychlé opotřebení dvojkolí zejména na Chebsku a Děčínsku, kde u vozidel působících v těchto regionech je mnohdy nutné vyměnit kola dvojkolí v mezidobí před přistavením vozidla na opravu v DPOV. Údajně to paradoxně souvisí s obnovou regionálních tratí v těchto lokalitách,“ dodává na závěr projektový manažer Petr Somr.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Technické specifikace interoperability jsou základem specialistů VUZTechnické specifikace interoperability jsou základem specialistů VUZ

25.5.2020 - S železnicí se Václav Souček, vedoucí oddělení infrastruktury úseku technického ředitele Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ), seznámil už v útlém věku. Doba pokročila a dnes je zkušeným, klíčovým pracovníkem ústavu a… »

ČD Cargo zajišťuje přepravy lihu pro dezinfekciČD Cargo zajišťuje přepravy lihu pro dezinfekci

21.5.2020 - Lidská společnost prochází obdobím těžké zkoušky, která nemá přinejmenším v posledních desetiletích obdoby. Pandemie onemocnění COVID-19 zasáhla v podstatě celý svět a Evropa je jedním z jejích ohnisek. Většina opatření… »

Do ČD-T zamířil Jan VoboraDo ČD-T zamířil Jan Vobora

14.5.2020 - ČD - Telematika má od března nového obchodního ředitele. Stal se jím Jan Vobora, který má více než 20 let zkušeností s přímým i nepřímým prodejem IT řešení a telekomunikačních služeb, řízením obchodních procesů i s… »

 

Všechny články rubriky Skupina ČD

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika