Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Skupina ČD / Poštovní vlaky sviští nocí mezi Prahou a Ostravou

Poštovní vlaky sviští nocí mezi Prahou a Ostravou

15.4.2015 – autor: MARTIN HARÁK

V dřívějších dobách jezdily po bývalém Československu vozy pro poštu na řadě vlaků, což je dnes již historie. Vzhledem k menší poptávce po těchto službách a obecně rozšířené komunikaci po internetu poněkud ubylo zásilek a tím se snížily i nároky na jejich přepravu. V současnosti zabezpečuje dceřiná společnost ČD Cargo provoz tří párů nočních spojů na ramenu Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava.

Poštovní vlaky sviští nocí mezi Prahou a Ostravou

Poštovní vlaky vyrážejí v přesně daných intervalech na trasy buď z pražského poštovního terminálu v Malešicích, nebo naopak z ostravského hlavního nádraží. „Zabezpečujeme provoz jak takzvaných rychlých, tak i pomalejších spojů, které navíc zastavují v Pardubicích a Olomouci. Rychlejší mohou jezdit stodvacetikilometrovou rychlostí, pomalejší jen stovkou,“ vysvětluje Michael Andrle z ČD Cargo. Na pardubickém a olomouckém hlavním nádraží jsou poštovními zaměstnanci zásilky doplněny do dalších vozů, které se k vlakové soupravě připojují. „Provoz organizujeme my včetně strojvedoucích s lokomotivami, Česká pošta je vlastníkem dvou- nebo čtyřnápravových speciálních poštovních vozů,“ dodává.

ČD Cargo s Českou poštou uzavřelo smlouvu, podle níž se přepravy netradičně počítají na základě ujetých nápravových kilometrů. I když byla v roce 2007 zrušena poštovní přeprava po železnici do Brna, kam se nyní zásilky dopravují po silnici, ČD Cargo to nijak nepocítilo. „Naopak jsme navýšili počet nápravových kilometrů. Mírně roste počet přepravených vozů a tento trend pokračuje. Po dráze jsme schopni pro poštu transportovat takzvané nadrozměrné zásilky, což jsou třeba obrovské balíky nebo palety plné tiskovin. To, co je pro poštu těžko přepravitelné, my zvládneme hravě, protože železniční vozy mají velký objem a jsou prostorné,“ doplňuje Andrle.

Kvůli zpoždění hrozí penalizace

A jak takový provoz poštovního vlaku vypadá? Po nakládce dá po dohodě s dispečinkem ČD Cargo poštovní dispečer pokyn k odjezdu a vlak se dává do pohybu. Z Ostravy vyjíždí rovnou s elektrickou lokomotivou řady 363, takzvaným Esem. V Praze musí z poštovního terminálu vlak odvézt nejprve dieselová záloha ČD Cargo do seřaďovacího nádraží Praha-Malešice, kde si soupravu přebírá lokomotiva elektrické trakce. Po dojezdu vlaků do Prahy nebo Ostravy mají poštovní zaměstnanci zhruba 30 až 40 minut na vyložení a naložení zásilek.

„Všechno se odehrává v přesně domluveném časovém harmonogramu a pošta, náš významný zákazník, opravdu těžko nese jakákoli zpoždění. Pochopitelně jsme za každou půlhodinu u rychlých a hodinu u pomalých spojů navíc penalizováni. Momentálně se nacházíme v těžké situaci, protože na koridorové trase před Prahou jsou velké výluky výrazně narušující pravidelnost poštovních vlaků. Trochu nás mrzí, že manažer infrastruktury, jenž tyto akce plánuje, neklade jednoznačný důraz i na tyto spěchající přepravy. Jsou přitom významné z toho důvodu, že Česká pošta garantuje u řady zásilek dodání do druhého dne, což je při větším zpoždění bohužel nereálné,“ říká Michael Andrle.

Na poště se počítají i minuty

Zástupce vedoucího Sběrného přepravního uzlu (SPU) České pošty v Praze-Malešicích Miroslav Charvát vysvětluje, že po železnici přepravují zásilky všeho druhu od balíkových přes listovní a tiskové zásilky až po letáky. „Přes nás v Malešicích projde více než čtyřicet procent veškerých balíkových zásilek České pošty, z čehož velká část se dále přepravuje vlaky. Logistické centrum zaměstnává přes tisíc zaměstnanců, kteří pracují zpravidla v osmi až dvanáctihodinových směnách. Na noční směně, kdy je největší fofr, se v balíkovém provozu zpracování zásilek věnuje okolo 120 zaměstnanců,“ říká Charvát. Nakládkou a vykládku železničních vozů je vždy pověřena samostatná skupina zaměstnanců, další se věnují poštovním silničním kurzům. Ostatní pracovníci jsou soustředěni na ručním třídění zásilek a na automatizovaném třídicím stroji balíkových zásilek.

„Zásilky pro železniční přepravu se navážejí během dne a důsledně rozlišujeme ty, které jsou na doručení do druhého dne, a jiné, u kterých je možné dodání později. Prioritní vozíme poštovními expresy, zbývající pomalejšími spoji. Do expresních vlaků řadíme u nás v Malešicích kolem osmi či více vozů a na ty méně důležité spoje pak variabilně od deseti například do patnácti. Podobné je to i v opačném směru,“ popisuje obvyklý chod zásilek Charvát.

Vozy obsluha plní celý den

Železniční vozy pro oba druhy poštovních vlaků se plní průběžně celý den, ale pošta má předepsaný limit 23.30 hod., dokdy musí být všechno do celé republiky roztříděno. První vlak odjíždí z Prahy již deset minut před devátou večerní, druhý pak o půl jedenácté večer. Poslední spoj má odjezd až v 00.50 hodin. Po­dle Charváta začnou po půlnoci do Prahy naopak dojíždět vlaky ze severní a střední Moravy a také Pardubic. Poté zaměstnanci musí zásilky roztřídit na poštovní silniční kurzy, jež rozvážejí zásilky pro dodací pošty nejen pro Prahu a střední Čechy, ale nově také do Libereckého kraje a na Táborsko.

A proč jezdí několik poštovních vlaků za noc a nestačí jen jeden? Odpověď je jednoduchá. Pokud by přijel do cílové stanice vlak například s 35 naplněnými vozy, nestačili by ho zaměstnanci v předepsaném časovém limitu vyložit a navíc by na tak dlouhou soupravu v žádném sběrném přepravním uzlu nebylo odpovídající místo.      


Průměrné hodnocení (12 hlasů): 4.58

Další články této rubriky

ČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerůČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerů

17.4.2024 - Cestující v dálkové dopravě a ve vybraných spojích Pražské integrované dopravy (PID) se mohou těšit na lepší fungování palubní wi-fi sítě. České dráhy uzavřely se svou dceřinou společnosti ČD - Telematika smlouvu na výměnu… »

Nový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD CargoNový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD Cargo

25.3.2024 - Ekologie, udržitelnost, dekarbonizace, to vše jsou pojmy, které v současné době rezonují celou společností, oblast dopravy nevyjímaje. Dceřiná firma Českých drah ČD Cargo je společensky odpovědná firma a otázce udržitelnosti… »

Posuzování interoperability železničního systémuPosuzování interoperability železničního systému

27.2.2024 - Posuzování interoperability železničního systému je nezbytnou součástí provozování železniční dopravy v Evropské unii. Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) jakožto společnost specializovanou na poskytování odborných služeb se… »

 

Všechny články rubriky Skupina ČD

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika