Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Skupina ČD / Poslední původní Brejlovec odešel na zasloužený odpočinek

Poslední původní Brejlovec odešel na zasloužený odpočinek

30.1.2014 – autor: MATRIN NAVRÁTIL

Každá řada vozidel si prožije své období slávy a následně pozvolného ústupu ze získaných pozic. To platí i pro legendárního Brejlovce 753.301 alias Třistajedničku. V případě společnosti ČD Cargo dojezdila poslední motorová lokomotiva této řady bez modernizace loni v létě. Stalo se tak nedobrovolně a o něco dříve, než se čekalo.

Poslední původní Brejlovec odešel na zasloužený odpočinek

Moje poslední setkání s Třistajedničkou se může jevit tak trochu z říše fantazie. Byl nevlídný prosincový podvečer roku 2012, když jsem čekal na vlak v Dobrovici. Tu impresi určitě ovlivnilo vdechování typicky nasládlé esence ze vzdáleného cukrovaru, možná nad setmělou stanicí třepetající se duše zdejšího nejslavnějšího výpravčího Bohumila Hrabala. Kde by se tady zrovna teď vzal nákladní vlak. A přece, krátce před Regionovou do Nymburka do mrazivého ticha dlouhé staničky neslyšně zastavila dvojice světel – kaloun z Boleslavi. Čekal bych na něm jakoukoli jinou lokomotivu, Kocoura nebo Katr, klidně i černokněžníka Zababu, ale určitě ne poslední Trojku. To byla 753.301. 

Odstavil ji až požár u Chotětova

Tak trochu ve stínu posledních Bardotek v pravidelném provozu u Českých drah (14. prosince 2013) zůstal fakt, že u společnosti ČD Cargo už loni v srpnu dosloužila vůbec poslední nerekonstruovaná lokomotiva 753.301. Ač šlo nějaký čas o jediný stroj řady 753 národního nákladního dopravce, za definitivním koncem Trojek stála mimořádná událost. Dne 16. srpna 2013 došlo na nočním nákladním vlaku 47309 jedoucím z Mladé Boleslavi do Všetat k přeskoku na generátoru a následně zhruba v km 1,25 mezi Krnskem a Chotětovem k požáru. Strojvedoucí sice pomocí hasicích přístrojů požár uhasil, ale lokomotiva již bohužel zůstala neprovozní. 

Provozní potřeby se změnily

Potřeba motorových lokomotiv se snížila od 90. let, a to kvůli výraznému poklesu provozu nákladní dopravy na neelektrifikovaných tratích a později i kvůli dodávkám různých nových a modernizovaných vozidel pro osobní dopravu. Na sklonku roku 2007 přešlo několik posledních českých Trojek pod křídla národního dopravce ČD Cargo. Lokomotivy 753.006, 073, 141, 187, 211, 229, 301 a 352 se zapojily do vozby nákladních vlaků mezi Libereckem a Nymburskem, ovšem ne nadlouho, protože s tím, jak klesaly přepravní výkony nákladního dopravce (a navíc byli zařazováni do provozu modernizovaní Brejlovci 753.7), snižovala se i potřeba starších motorových lokomotiv. Dlouhá léta elita drah, lokomotivy řady 753, začaly postávat „v kopřivách“. Jako poslední vydržela v provozu právě zmíněná Třistajednička. 

Sedmatřicetiletá

Lokomotiva, tehdy T 478.3301, byla vyrobena v ČKD Praha s výrobním číslem 9844. Dne 31. května 1976  byla předána ČSD do Lokomotivního depa Hradec Králové. Z Hradce byla předislokována do LD Trutnov, kde strávila největší část svého života, aby tu vozila osobní vlaky nebo rekreační rychlíky v relaci Hradec Králové – Svoboda nad Úpou a Stará Paka – Trutnov. V červnu 2001 byla zpod Krkonoš předána tehdejšímu DKV, PJ Liberec.

Ještě krátce, od 1. července 2004, se honosila označením DKV Ústí nad Labem, Provozní jednotka Liberec, aby od 1. prosince 2007 přešla pod ČD Cargo, SOKV Ústí nad Labem, Provozní jednotku Nymburk. Naposledy jezdila ve dvojici s exletohradskou 753.229. Pak zůstala osamocena, protože další možná „parťačka“ pro spřažení do dvojice, 753.352, stála odstavena, navíc s vykradenou kabeláží. Samotná 753.301 tak na boleslavských výkonech jezdila až do osudného 16. srpna 2013. Nyní už jen vzpomínáme.


Průměrné hodnocení (18 hlasů): 4.17

Další články této rubriky

DVI se zaměřil na své lektory DVI se zaměřil na své lektory

7.10.2019 - Dopravní vzdělávací institut (DVI) se rozhodl poznat silné i slabé stránky svých lektorů a podle potřeby vylepšit jejich dovednosti. Proto připravil čtyřměsíční program s cílem provést analýzu způsobu práce lektorů a navrhnout… »

Tváře VUZ: Ďábel je skrytý v detailuTváře VUZ: Ďábel je skrytý v detailu

27.9.2019 - Miluje jízdu vlakem a míní, že železniční doprava má zářnou budoucnost. Doma na Šumavě kouká z okna na koleje a například v létě je pro ni vlak Českých drah nejběžnějším dopravním prostředkem. Barbora Potůčková však… »

Rocktainery: nové řešení pro přepravy sypkých materiálůRocktainery: nové řešení pro přepravy sypkých materiálů

23.9.2019 - ČD Cargo patří k lídrům v používání nových přepravních technologií, zejména pak technologie Innofreight. Již řadu let je tento systém různých nástaveb využíván pro přepravy dřevní štěpky, uhlí nebo hutních výrobků či… »

 

Všechny články rubriky Skupina ČD

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika