Skupina ČD / Investice VUZ pokračovaly navzdory pandemii
Investice VUZ pokračovaly navzdory pandemii
4.3.2021 – autor: JOSEF HOLEK
Výzkumnému Ústavu Železničnímu (VUZ) se i přes pandemii COVID-19 v uplynulých dvou letech dařilo. Společnost dosáhla dobrých výsledků, navíc se v ZC Velim podařilo zrealizovat vše, co bylo v plánu oprav, a zároveň se také investovalo. VUZ například zafinancoval opravy zázemí pro zákazníky, ale i pro zaměstnance. Železniční kolejová vozidla bude nově testovat moderní lokomotiva Siemens Vectron.

Jako úspěšné hodnotí Miloš Klofanda, člen představenstva a provozní ředitel zkušebnictví Výzkumného Ústavu Železničního, uplynulé dva roky pro firmu. Například rok 2019 byl z ekonomického pohledu nejúspěšnější za celou dekádu. A špatně podle něj nevypadají ani předběžné výsledky roku 2020, kdy se společnost začala vypořádávat s pandemií koronaviru COVID-19. „Výsledky a činnost VUZ byly pandemií pochopitelně do jisté míry ovlivněny. Přišla zjara a reakce některých našich zákazníků byla taková, že ze dne na den odjeli. Jiní tu vozidla zanechali bez plánu dalších prací a další odjeli i s technikou. A dodnes se neobjevili,“ konstatuje Klofanda.
Za dobrými výsledky do jisté míry stojí i pozměněná obchodní politika firmy. „Máme na velkém zkušebním okruhu dlouhodobě převis poptávky. V řádech desítek procent. Jinak řečeno: zakázky jsou sjednány na delší období a zájemci čekají, až se uvolní kapacita zkušebního okruhu včetně zaměstnanců Zkušební laboratoře VUZ. A zatímco někteří zákazníci odešli, nastoupili jiní, kteří byli v pořadníku, ovšem pod pomyslnou čarou. „Loni jsme měli tři zakázky s tím, že se rozjedou ve druhém pololetí 2020. V březnu, když někteří odjeli, aktualizovali jsme náš plán a přijali celou řadu opatření a zakázky, které neměly pevně potvrzenou kapacitu, zařadili do plánu práce,“ potvrdil Klofanda. Zkušební aktivity začaly po dohodě se zákazníky pod taktovkou vlastní akreditované Zkušební laboratoře. Obdobně VUZ pracoval s vozidly, která tu zákazníci po nutném odjezdu z republiky zanechali. „Tím jsme naplnili kapacity a ustáli první vlnu pandemie,“ zhodnotil šéf zkušebnictví.
„Když se například vede obchodní jednání se zákazníkem, který požaduje testovat svá vozidla u nás, nabízíme mu možnosti pevnostních zkoušek komponentů v našem Dynamickém zkušebním stavu a testy vozidel naší akreditovanou Zkušební laboratoří. Pokud se zákazník rozhodne pro tyto nabízené zkušební aktivity, má u nás určité priority.“
Překlenout těžké období pomohly mimo jiné i organizační změny. Útvar zkušebnictví má samostatné obchodní oddělení nebo oddělení nákupu, které procesuje všechny opravy a investice pro Zkušební centrum, vyjma IT. Od Nového roku se v centru komplexně stará o zákazníky nové oddělení zákaznických služeb.
Nová zařízení pro zákazníky
Ale vraťme se k investicím. Velkým přínosem pro VUZ a jeho zákazníky bylo pořízení nového indikátoru plochých kol (IPK). Původní přístroj omezeně fungoval osm let, takže nepokrýval plně požadavky VUZ ani jeho zákazníků. Ještě loni proběhl zkušební provoz a nyní je už v běžném provozu. Nový IPK svou funkcí, díky zjištění dvou případů poškození jízdní plochy, ušetří poměrně velké finanční prostředky, které by jinak musely být vynaloženy na broušení kolejí a zároveň by byly omezeny služby zákazníkům.
Nové jsou i dvě osvětlovací věže na zhlavích kolejiště Zkušebního centra nebo sociální zázemí pro dopravní zaměstnance, které si VUZ v rámci Skupiny ČD najímá od sesterské firmy ČD Cargo. „Jde o odpočinkové místnosti včetně sociálního zařízení,“ doplnil Miloš Klofanda. „Opravili jsme také jedenáctou kolej manipulačního kolejiště ZC, svršek malého okruhu v délce 2,4 km, tedy včetně výměny pražců, kolejnic a části stěrku, zrekonstruovali jsme i rotační měnič, který je součástí napájecí stanice. Ten zajišťuje napájení trakčního vedení německým a rakouským napětím 15 kV a 16 a 2/3 Hz. „Věnovali jsme se zkrátka všemu, co jsme měli v plánu oprav,“ dodal.
Dále Klofanda zmínil stavební úpravy v malé provozní budově. „Odinstalovali jsme několik let odpojené zkušební zařízení ETCS a v těchto prostorách vzniklo zázemí pro zaměstnance, kteří se zabývají zkušebními aktivitami právě v oblasti ETCS.“ V přízemí hlavní administrativní budovy byly navíc rekonstruovány stávající prostory Zkušební laboratoře.
Posílení vozidlového parku
Za velký úspěch považuje ředitel zajištění čtyřsystémové lokomotivy Siemens Vectron pro zkušební aktivity. „Již před několika lety jsme se od firmy Siemens dozvěděli, že v roce 2020 bude možné odkoupit jejich zkušební Vectron. Nikdy nevozila těžké vlaky a 90 % výkonů odjezdila u nás na okruhu,“ zmínil Klofanda. Když VUZ propočítával využitelnost, zjistil, že moderní lokomotivu, kterou Vectron bezesporu je, dokáže firma využít jen asi ze třetiny. VUZ tedy nabídku přehodnotil a nákup nabídl akcionáři, respektive Českým drahám. A mateřská společnost ji přijala. Nyní obě firmy ladí smlouvy, VUZ hodlá stroj využívat v každém druhém týdnu, vždy od úterý do čtvrtka. Zkušební aktivity tomu budou uzpůsobeny.
Vlastní cestou
Letos na jaře si ještě Zkušební centrum dopřeje rozšíření kolejových kapacit tak, aby dokázalo pojmout více jednotek a vozidel. Pro tento účel byl zpracován projekt, zařazen do investičního plánu a schválen. Nové koleje ponesou číselné označení 91 a 92 a každá nabídne užitnou délku 250 metrů. Ve fázi dodání je i nová kolejová váha, kterou VUZ instaluje do haly HPZ 1. Rozšíří se tak další portfolio služeb. Vážení vozidel má na starosti již zmíněná Zkušební laboratoř.
Aby byl odpovídající i příjezd do areálu ZC Velim, odkoupil VUZ přilehlou silnici a plánuje ji kompletně zrekonstruovat. Součástí investice bude i nové osvětlení, chodník a konečně napojení Zkušebního centra na obecní vodovodní řad a přivedení pitné vody do ZC Velim. ○
Další články této rubriky
Pražské datové centrum se výrazně rozšířilo
8.3.2025 - Dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika v lednu dokončila a zkolaudovala už čtvrtý technologický sál svého hlavního datového centra v Praze 9. Díky investici ve výši několika desítek milionů korun se po sedmi letech od… »
Pokud budeme důsledně postupovat podle nařízení č. 402/2013, pak doba psaní předpisů „krví“ skončila
1.1.2025 - Železnice denně přepraví miliony cestujících i tuny zboží. S vysokými nároky na spolehlivost, bezpečnost a efektivitu je nezbytné pečlivě sledovat a řídit rizika, která by mohla ohrozit plynulost provozu nebo bezpečnost… »
Zajímavosti z provozu ČD Cargo na Liberecku
18.11.2024 - Letošní rok byl na Liberecku opět ve znamení rozsáhlé výlukové činnosti. V prvním pololetí byl rekonstruován podjezd pod libereckým nádražím s výrazným dopadem na nákladní dopravu. Ta mohla využívat pouze část staničních… »