Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Skupina ČD / Inovativní projekty na Dynamickém zkušebním stavu

Inovativní projekty na Dynamickém zkušebním stavu

30.3.2018 – autor: JIŘÍ SOUKUP Foto: VUZ

S ohledem na rostoucí nároky zákazníků co se týče provedení a realizace zkoušek byly na Dynamickém zkušebním stavu (DZS) „aktivovány“ systémy, které umožňují napodobovat, či dokonce kopírovat reálné zatížení součástí či celých zařízení tak, jak jsou ve skutečnosti provozována a zatěžována. Co to znamená v praxi?

Inovativní projekty na Dynamickém zkušebním stavu

Pomocí naměřených signálů, respektive jejich reprezentativních vzorků, například akcelerometry na jednotlivých osách zařízení, které snímají zrychlení při provozu jsou pomocí Iteračního softwaru generovány výstupní signály pro řízení hydraulických válců.

Časová náročnost zkoušek je variabilní. Záleží na požadavcích na zařízení v provozu, či požadavcích zákazníka. Systémy Dynamického zkušebního stavu jsou ovšem schopny tuto simulaci provádět a kontrolovat automaticky. Je to jakýsi uzavřený řetězec senzorů, které se kontrolují navzájem, a v reálném čase jsou vyhodnocovány odchylky, které by mohly ovlivnit výsledky zkoušky. Systém je kompletně automatický. Pouze vizuální kontrola zkušebního vzorku je prozatím prováděna pracovníkem DZS.

Statická a únavová zkouška

Dalším připravovaným projektem je statická a únavová zkouška třínápravového hnacího rámu podvozku dohromady s hlavním příčníkem. Zkoušky budou prováděny na základě normy EN 13749 a na základě dalších požadavků. Při dynamické zkoušce budou nahrazeny primární a sekundární pružiny tuhými kloubovými náhradami, aby bylo možné docílit vyšší zkušební frekvence. Vzhledem ke zkoušení rámu a příčníku najednou je nutné zajistit, aby byly příčné síly přenášeny do rámu podvozku přes příčník exaktně. Toto se nemusí řešit při použití originálního vypružení, nicméně po výměně za kloubové náhrady, které jsou tuhé jak ve svislém, tak i v příčném a podélném směru, se tyto náhrady musejí umístit pohyblivě v příčném a podélném směru. K tomuto slouží kuličková dráha, na kterou budou náhrady umístěny a která zajistí maximální tuhost ve svislém směru, ale pohyblivost v příčném a podélném směru.

 Jelikož je příčné zatížení nerovnoměrně rozloženo mezi všechny tři nápravy, bude nutné jednu pasivní reakci nahradit tzv. aktivní reakcí (jednoduše řízeným hydraulickým válcem), která bude prostřední nápravě odlehčovat a tím zbývajícím dvěma nápravám přitěžovat. Pro zjištění mechanických vlastností konstrukce budou rám a hlavní příčník polepeny 150 tenzometrickými snímači pro měření povrchového mechanického napětí. Únavová zkouška bude složena ze tří hladin zatížení, kdy po každé z nich a v průběhu se bude provádět NDT (Nedestruktivní zkoušení) pro objevení výskytu trhlin či jiných necelistvostí. Pro splnění požadavků se nesmějí po první a druhé hladině objevit jakékoliv trhliny.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 3

Další články této rubriky

ČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerůČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerů

17.4.2024 - Cestující v dálkové dopravě a ve vybraných spojích Pražské integrované dopravy (PID) se mohou těšit na lepší fungování palubní wi-fi sítě. České dráhy uzavřely se svou dceřinou společnosti ČD - Telematika smlouvu na výměnu… »

Nový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD CargoNový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD Cargo

25.3.2024 - Ekologie, udržitelnost, dekarbonizace, to vše jsou pojmy, které v současné době rezonují celou společností, oblast dopravy nevyjímaje. Dceřiná firma Českých drah ČD Cargo je společensky odpovědná firma a otázce udržitelnosti… »

Posuzování interoperability železničního systémuPosuzování interoperability železničního systému

27.2.2024 - Posuzování interoperability železničního systému je nezbytnou součástí provozování železniční dopravy v Evropské unii. Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) jakožto společnost specializovanou na poskytování odborných služeb se… »

 

Všechny články rubriky Skupina ČD

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika