Skupina ČD / Inovace jsou příležitostí a výzvou
Inovace jsou příležitostí a výzvou
20.11.2019 – autor: EVA TETÍKOVÁ
Účast vysoce odborně specifických subjektů ve výzkumných projektech je nezbytnou součástí pro zajištění úspěchu a stability firmy. Úspěch je velmi závislý i na míře inovace, kterou je subjekt schopen udržovat odbornou zdatnost, a tím i jeho konkurenceschopnost. Pro Výzkumný ústav železniční je sledování a současně i spolutvorba inovací v podstatě povinná.

Výzkumný ústav železniční, dceřiná společnost Českých drah, letos zaměřil velkou část svých aktivit do spolupráce v oblasti výzkumu a vývoje. Cílem VUZ je být na národní a mezinárodní úrovni rovnocenným partnerem ve spolupráci v oblasti vědy a techniky, účastnit se společných evropských výzkumných projektů a poskytovat odborné služby pro evropské a ostatní zájemce. Prostřednictvím zapojení do evropského a světového výzkumu chce VUZ podporovat český železniční průmysl ve snaze být prostředníkem implementace co největší míry inovace v oblasti železniční dopravy.
Možnosti zapojení do výzkumných projektů jsou na národní i mezinárodní úrovni. Na mezinárodní úrovni se jedná především o výzkumná témata v rámci Společného podniku Shift2Rail (S2R). Jedná se o partnerství veřejného a soukromého sektoru, které podporuje investice do inovací a výzkumu. Odsouhlasený objem finančních prostředků je 920 mil. eur (zhruba 23,7 mld. Kč) na období 2014–2020. Náklady na řešení projektů až do výše cca 70 % rozpočtu S2R jsou realizovány přímo členy S2R (zakladatelé a přidružení členové). Zbytek rozpočtu odchází prostřednictvím otevřených a konkurenčních výzev pro nečleny (zde podává žádosti VUZ). Každý rok S2R zveřejní nabídku výzkumných témat. Na jejich základě se pak sestaví mezinárodní konsorcium, resp. seskupení zájemců o společné řešení.
Úspěšný projekt CARBODIN
Jedním z velkých úspěchů VUZ je přijetí výzkumného návrhu projektu CARBODIN Evropskou komisí. Ten je zaměřený na výzkum v oblasti implementace kompozitních materiálů do ŽKV. Výstupy budou kombinovat výrobní techniky, koncepty automatizace, zavádění společně vytvrzených a společně vázaných kompozitních dílů. Role VUZ v rámci čtrnáctičlenného konsorcia je analýza relevantních norem TSI a souvisejících norem pro posouzení technického řešení, které je nezbytné pro úspěšné přenesení nového produktu z vývojové do zkušební fáze, resp. zahájení sériové výroby. Projekty NOVIRAIL, LOCOS4RAIL a INNOMATIVE, kde byl VUZ členem řešitelského konsorcia, vybrány nebyly. Jsou však v rezervě. ○
Autorka je projektovým manažerem VUZ.
Eva Tetíková
Vystudovala Střední odbornou školu pro ochranu a tvorbu životního prostředí. Absolvovala také magisterský program na Přírodovědecké fakultě Jihočeské Univerzity se zaměřením na ekologii. Již při studiu pracovala v sekretariátu Svazu měst a obcí Jihočeského kraje a v Regionální rozvojové agentuře Jižních Čech. Zde získala první zkušenosti v oblasti EU dotací. Této oblasti se dále věnovala ve společnosti TECHNOEXPORT a Allowance. Ve společnosti VUZ má na starosti výzkumné a inovativní projekty.
Další články této rubriky
Pražské datové centrum se výrazně rozšířilo
8.3.2025 - Dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika v lednu dokončila a zkolaudovala už čtvrtý technologický sál svého hlavního datového centra v Praze 9. Díky investici ve výši několika desítek milionů korun se po sedmi letech od… »
Pokud budeme důsledně postupovat podle nařízení č. 402/2013, pak doba psaní předpisů „krví“ skončila
1.1.2025 - Železnice denně přepraví miliony cestujících i tuny zboží. S vysokými nároky na spolehlivost, bezpečnost a efektivitu je nezbytné pečlivě sledovat a řídit rizika, která by mohla ohrozit plynulost provozu nebo bezpečnost… »
Zajímavosti z provozu ČD Cargo na Liberecku
18.11.2024 - Letošní rok byl na Liberecku opět ve znamení rozsáhlé výlukové činnosti. V prvním pololetí byl rekonstruován podjezd pod libereckým nádražím s výrazným dopadem na nákladní dopravu. Ta mohla využívat pouze část staničních… »