Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Skupina ČD / DPOV montuje wi-fi do desítek vozidel ČD

DPOV montuje wi-fi do desítek vozidel ČD

7.11.2019 – autor: MARTIN HARÁK

Prakticky ve všech podnicích DPOV se v současnosti usilovně pracuje na instalaci technologie sloužící pro příjem bezdrátového internetu ve vlacích. Wi-fi je nyní umisťována do celé řady vozidel Českých drah. Jedná se jak o osobní vozy první nebo druhé třídy, tak i o lůžkové a lehátkové vagony. Stranou nezůstávají ani vybrané motorové či řídicí vozy. Veškerou činnost zabezpečuje dceřiná společnost Českých drah DPOV pod vedením manažera projektu Radomíra Hejzlara.

DPOV montuje wi-fi do desítek vozidel ČD

Realizátorem zástaveb technologie wi-fi jsou jak nymburské, tak i přerovské Provozní středisko oprav společnosti DPOV, přičemž v nejbližší době se začnou instalace wi-fi provádět i v Provozním středisku oprav ve Veselí nad Moravou. Na projektu pracují až čtyři montážní skupiny na území celé republiky. Žádanou službou pro cestující se tak vybavují osobní vozy řad Bbdgmee, Bdpee, Bee či Bmz různých provedení, ale i „jedničky“ řad Amz či Aee, respektive kombinované vozy první a druhé třídy ABpee. Wifinu dostávají i řídicí vozy Bfhpvee, známé jako Sysel. V současné době je hotových dvanáct vozidel v Plzeňském a Pardubickém kraji. Technologií je vybaveno i dvaatřicet starších motorových vozů řady 854 z Regionálních provozních pracovišť Trutnov a Praha Vršovice a takřka hotová je montáž wi-fi i u sedmnácti RegioSpiderů řady 841 z Havlíčkova Brodu a České Třebové. Technologií budou postupně vybavena další vozidla, například motorové vozy řady 842 či elektrické jednotky CityElefant.

Jeden vůz za den až dva

Podle Radomíra Hejzlara se plánuje do konce roku 2020 dovybavit wi-fi celkem 476 vozidel v rámci prováděných modernizací či periodických oprav a také v rámci samostatných instalací technologie pro její příjem. Tím však zdaleka nebudou pokryty veškeré potřeby národního dopravce a již v průběhu příštího roku přijdou na řadu vozidla doposud opomíjených řad 810, 814, 471 a dalších v celkovém počtu až 368 vozů. „Naše pracovní týmy se snaží dělat denně jeden řídicí nebo motorový vůz, za dva dny pak zvládnou jeden vůz běžné nebo speciální stavby. Jde o zkušené elektromechaniky, kteří se zpravidla ve trojicích snaží práci urychlit, jak jen to je možné. Chápeme potřeby mateřské firmy, které tak blokujeme některé vozy třeba několik dnů, ale zástavbu musíme provést vždy v klidovém stavu. Navíc pracujeme i o víkendech, abychom výpadek v provozu co nejvíce eliminovali,“ vysvětlil manažer Hejzlar.

Samotná zástavba se podle něj skládá z montáže vnitřních a vnějších antén včetně kompletní kabeláže, montáže routeru a také napájení. Podle techniků, kteří se zabudováním bezdrátového připojení zabývají, je nejsložitějším úkonem montáž venkovních antén na střechách vozidel. Základem úspěchu je perfektní nalepení a utěsnění, aby se do prostoru antén nedostala v žádném případě jakákoli voda, a to jak dešťová, tak i z mycích linek. Někdy dá také pořádně zabrat i samotná kabeláž, neboť vozy samotné jsou vybavené řadou původních kabelů. Je tak velice složité a náročné dát všechny svazky správně dohromady.

Dálková i regionální vozidla

Technologií bezdrátové komunikace vybavují týmy DPOV jak vozidla určená pro dálkovou, tak i regionální dopravu. U obou druhů se liší požadavky na počet operátorů mobilních sítí. U regionálních vozů bývá požadavek maximálně na dva operátory, u dálkových vozů, které přejíždí až několikery hranice, jde tento počet až k desítce. Z tohoto důvodu se následně musí použít odlišné routery, jiný je i počet přijímacích antén. U dálkové dopravy se montují na střechu tři, v případě regionální pak stačí jen jedna, vnitřní antény bývají jedna až dvě. „Občas řešíme umístění technologie v samotném vozidle, neboť vozy bývají doslova zahlcené jinými přístroji a my se už pomalu nemáme s naším zařízením kam vejít. Musíme tedy volit kompromisní řešení a spoléhat na řemeslnou zručnost našich elektromechaniků,“ dodává Radomír Hejzlar.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 4.67

Další články této rubriky

Nový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD CargoNový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD Cargo

25.3.2024 - Ekologie, udržitelnost, dekarbonizace, to vše jsou pojmy, které v současné době rezonují celou společností, oblast dopravy nevyjímaje. Dceřiná firma Českých drah ČD Cargo je společensky odpovědná firma a otázce udržitelnosti… »

Posuzování interoperability železničního systémuPosuzování interoperability železničního systému

27.2.2024 - Posuzování interoperability železničního systému je nezbytnou součástí provozování železniční dopravy v Evropské unii. Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) jakožto společnost specializovanou na poskytování odborných služeb se… »

VUZ nabízí novou službu: posuzování odolnosti proti kybernetickým hrozbámVUZ nabízí novou službu: posuzování odolnosti proti kybernetickým hrozbám

31.12.2023 - Kybernetická bezpečnost je dnes zásadním tématem napříč celou řadou oblastí. Je spojená nejenom s každou oblastí, kde se nachází elektronika, ale i s každým člověkem. Útoky na jednotlivce přibývají a jsou stále… »

 

Všechny články rubriky Skupina ČD

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika