Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Skupina ČD / ČD Cargo obnovuje vozidlový park

ČD Cargo obnovuje vozidlový park

22.10.2019 – autor: MILAN NEUMANN, MICHAL ROH Foto: MICHLA ROH ml., BOMBARDIER, CZ LOKO

Obnova vozidlového parku je jedním z dlouhodobých cílů ČD Cargo. Proces obnovy byl nastartován rozhodnutím o nákupu interoperabilních lokomotiv Vectron, kterých má dceřiná společnost Českých drah k dispozici již 12. Tyto lokomotivy umožnily ve větší míře rozjet zahraniční expanzi naší společnosti, a tak není divu, že se s nimi dnes setkáme nejen na tratích v ČR, ale především v Německu, Rakousku a dalších zemích.

ČD Cargo obnovuje vozidlový park

Loni v srpnu podepsal management společnosti ČD Cargo smlouvu se společností Bombardier Transportation GmbH o dodávce deseti nových lokomotiv Traxx MS3. Počet těchto lokomotiv bude možné na základě smluvní opce s využitelností do roku 2022 rozšířit o dodávku až dalších 40 kusů. Interoperabilní lokomotivy budou provozuschopné v tuzemsku a dále ve všech okolních státech a v Maďarsku, přičemž tento paket zemí lze ještě rozšířit o Slovinsko a Chorvatsko.

První lokomotiva by měla být dodána na přelomu roku, zbylých devět na jaře 2020. Nákup těchto lokomotiv opět posílí pozici ČD Cargo na středoevropském dopravním trhu.

Nové lokomotivy nezávislé trakce

Hlavním důvodem obnovy parku motorových lokomotiv je jejich zastaralost. Udržet lokomotivy řady 742 v provozovatelné kondici je stále složitější. Příčinou je jak nedostatek náhradních dílů, tak stále rostoucí cena za prováděné opravy.

Dlouhodobě nevyhovující situace v této řadě je řešena dvěma způsoby – nákupem nových lokomotiv řady 744 (obchodní označení EffiShunter 1000) a modernizací lokomotiv 742 na lokomotivy s označením 742.7. Lokomotivy Effi­Shunter 1000 (744) jsou nové lokomotivy českého výrobce CZ LOKO. V současné době je podepsaná smlouva na nákup pěti těchto strojů s opcí na dalších pět vozidel. Lokomotivu 744.110 jsme mohli poprvé vidět na veletrhu Czech Raildays v Ostravě. Na tratích SŽDC je možné se s touto lokomotivou setkat od srpna letošního roku v rámci ověřovacího provozu, a pokud vše dobře dopadne, koncem roku je převezmeme všechny do rutinního provozu. Jedná se o čtyřnápravové stroje určené pro posunovací a traťovou službu. Lokomotivu je možné provozovat ve vícenásobném řízení (i s řadami 742.71x a 753.7). Je vybavena elektrodynamickou brzdou, protismykovým zařízením a skluzovou ochranou. Součástí je i zabezpečovač ETCS. Lokomotiva o délce 16,4 metru je poháněna motorem CAT C32 s výkonem 895 kW. Pro dieselelektrické lokomotivy v naší flotile bude novinkou pohon asynchronními motory TAM 1084 a užití celistvých kol, tzv. monobloků.

Pokračujeme v modernizacích

Na druhý zmíněný způsob obnovy lokomotivního parku, modernizaci lokomotiv 742, je již také podepsaná rámcová smlouva, taktéž s CZ LOKO. Jejím předmětem je dodání 30 lokomotiv řady 742.7 s opcí na dalších 20 kusů. Zatímco u předchozích lokomotiv 744 se jedná o přímý nákup, u této vlny modernizovaných lokomotiv se jedná nejprve o dodání prototypu s následným pětiměsíčním zkušebním provozem. Po vyhodnocení zkušebního provozu bude následovat sériová výroba dalších 29 lokomotiv. Pokud se lokomotivy osvědčí, využijeme opce a pořídíme dalších 20 vozidel. Lokomotivy jsou obdobné koncepce jako zmíněné 744. Součástí lokomotivy je i zabezpečovač ETCS s pozdějším oživením. Opět doplňme několik technických údajů: Délka lokomotivy je 14,2 metru, je poháněna motorem CAT 3508C o výkonu 1 000 kW a může dosáhnout rychlosti 100 km/h. Strojvedoucím opět při jejich náročné práci nabízí veškerý komfort. V současné době je lokomotiva 742.711 ve zkušebním provozu na vlečce přístavu v Mělníku, kde je mimo jiné testována její hlučnost.

V rámci modernizace lokomotivního parku se již v CZ Loko vyrábí také první ze čtyř Bizonů neboli lokomotiv řady 753.6. Věříme, že všechny výše uvedené lokomotivy budou spolehlivé a budou sloužit minimálně stejnou dobu jako předchozí generace lokomotiv z produkce bývalého ČKD.

 


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 5

Další články této rubriky

ETCS není pro VUZ problém ETCS není pro VUZ problém

24.1.2020 - Vedoucí oddělení ERTMS ve Výzkumném Ústavu Železničním (VUZ) Jan Vašků měl železnici v genech. Není divu, že ihned po státnicích nastoupil do dceřiné společnosti Českých drah. Nyní má na starosti problematiku strukturálního… »

ČD - Telematika otestovala datový přenos 1,2 Tbit/sČD - Telematika otestovala datový přenos 1,2 Tbit/s

22.1.2020 - Dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika v listopadu úspěšně otestovala datový přenos s kapacitou 1,2 Tbit/s, a to v běžném provozu stávající DWDM sítě. Test se uskutečnil ve spolupráci se sdružením CESNET s využitím… »

V Přerově předali stý opravený CityElefantV Přerově předali stý opravený CityElefant

21.1.2020 - Dceřiná společnost Českých drah Dílny pro opravu vozidel (DPOV) předala v Přerově 11. prosince stou opravenou elektrickou patrovou jednotku řady 471 Českých drah CityElefant, která prošla opravou vyššího stupně. Třívozová… »

 

Všechny články rubriky Skupina ČD

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika