Železničář / Provoz / Znovuzrození první série exrakouských Bmz pomalu finišuje
Znovuzrození první série exrakouských Bmz pomalu finišuje
11.2.2016 – autor: MARTIN HARÁK
V roce 2011 zakoupily České dráhy od rakouských ÖBB tři desítky vozů druhé vozové třídy typu UIC-Z pro vnitrostátní rychlíkové spoje, které byly u původního majitele označeny řadou Bmoz/Bmz. U ČD měly původně dostat označení Bmee234, ale v roce 2014 se rozhodlo, že tyto vozy budou označeny jako Bmz234. Práce na prvních čtrnácti těchto oblíbených a pohodlných vozech finišují v DPOV – dceřiné společnosti Českých drah. Dalších třináct vybraných vozů se revitalizace dočká zanedlouho.
Patrně každý, kdo cestoval po sametové revoluci vlakem do Rakouska, si pamatuje na u nás do té doby nevídaný komfort „červených“ vozů řady Bmz. Cestující si tyto vozy obzvláště oblíbili na dálkových trasách nočních vlaků například z Vídně do Curychu nebo Říma, kde se v každém oddíle dala ze sedadel vytvořit tři velmi pohodlná lůžka, která směle konkurovala lehátkovým oddílům. Pokrok ale nelze zastavit, a tak i většina z původních 105 vozidel, pocházejících z let 1980 až 1982, začala být nadbytečná. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) si začaly od roku 2008 pořizovat jednotky railjet a přebytečné vozy z rychlíků a expresních vlaků začaly nabízet k odprodeji. Touto cestou se dostaly v roce 2011 do Česka, kdy byla část vozů bez větších úprav zařazována na dálkové vlakové spoje směřující z Prahy na Valašsko či Slovácko, potažmo až do Žiliny.
Podstupují omlazovací kůru
V letech 2004 až 2008 byly vozy původní řady Bmoz/Bmz v Rakousku modernizovány v projektu nazvaném Upgrading-Programm. Důvodem bylo sjednocení výbavy a technických náležitostí všech řad vozů 2. třídy v dálkové dopravě ÖBB. Další fáze modernizace pokračuje již v režii českého národního dopravce od února 2015 v nymburském závodě DPOV a dokončena bude ještě letos. Při modernizaci jsou vozy postupně přelakovávány do korporátního nátěru a do firemního designu Českých drah je sladěn i interiér vozidel. Řadu cestujících jistě potěší fakt, že po nezbytných opravách jsou ve vozech zachovány původní „vyměkčené“ polohovatelné sedačky.
Vůz připravený ke kompletní modernizaci jde u zhotovitele nejprve na umytí. Po něm jsou vozy přepraveny na kruhovou halu nymburského DPOV k demontáži dveří, oken, veškerého vnitřního zařízení, vodního hospodářství a WC, podlahových krytin, osvětlení, elektrovýzbroje a obložení stěn chodby. Poté jsou vyvázány podvozky a po otryskání vozové skříně je vozidlo přepraveno zpět do zvedáků, kde začne samotná oprava.
Modernizace systémem „puzzle“
Na řadu přijdou svářeči, kteří se pustí do opravy skříně a odstranění starých patek uložení původního dobíječe. Současně navaří závěsné patky pro nový dobíječ a odpadní nádrže uzavřeného systému WC. Poté dojde k samotnému zavěšení nového centrálního zdroje energie (CZE) a odpadních nádrží, včetně natažení nové kabeláže spodku vozu a doplnění elektrovýzbroje vozu. Po opravě brzdového systému se nakonec nalakuje spodek vozu. Paralelně s touto činností se opravují například okna, dveře, sedačky či podvozky. Podle projektového manažera Radomíra Hejzlara z DPOV musí tamní zaměstnanci všechno na vozech rozebrat a podrobit kontrole. Díly, které jsou nevyhovující a nejdou již opravit, se nahradí novými. Podvozky jsou po opětném sestavení zkontrolovány a nastaveny na kontrolním stlačovacím lisu. Po nalakování skříně se vozidlo jako „puzzle“ opět sestaví do původní podoby, podvozky se „zaváží“, seřídí se okna a dveře, zapojí elektroinstalace a vozy jsou zváženy. Následuje řada zkoušek, například elektrické výzbroje, brzd nebo topení. Teprve pak je vůz připraven k předání do provozu.
Druhá toaleta nahradila „telefonní budku“
Vozy s otevíratelnými okny jsou vybaveny 11 oddíly po šesti sedačkách a boční chodbou. Mají výkonné teplovzdušné topení a nucenou ventilaci vzduchu, která nahrazuje klimatizaci, jež nebyla výrobcem – vídeňskou firmou SGP Simmering, na tyto vozy v době svého vzniku dodávána. Na každém představku je umístěno jedno vakuové WC nového typu. Aby se ve vozech cestující cítili příjemně, vyměnilo se obložení chodby a zrcadla v oddílech, nová je i podlahová krytina v protiskluzovém provedení. Zvýšení komfortu se dosáhlo i zabudováním zásuvek na 230 V po čtyřech do každého oddílu, díky kterým se dají nabíjet například notebooky nebo mobily.
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »