Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Železnice v Česku se pomalu připravuje na dvoustovku

Železnice v Česku se pomalu připravuje na dvoustovku

20.2.2020 – autor: JOSEF HOLEK Foto: SPRÁVA ŽELEZNIC, JAN SŮRA

Tuzemská železniční síť se pomalu chystá na dvousetkilometrovou rychlost. Správa železnic už začala s testovacími jízdami mezi Břeclaví a Vranovicemi. Jde o úsek, kde by v budoucnu měla vést i vysokorychlostní trať. Zkoušky se uskutečnily s lokomotivou Vectron v barvách ČD Cargo a dvěma osobními vozy Českých drah.

Železnice v Česku se pomalu připravuje na dvoustovku

Zejména cestující v dálkové dopravě by se mohli za pár let dočkat zkrácení jízdních dob. Od loňského prosince se v části trati mezi Břeclaví a Vranovicemi odehrávají testovací jízdy drážních vozidel rychlostí 200 km/h. Nyní mohou vlaky vyvinout rychlost maximálně 160 km/h, byť například České dráhy disponují vozidly, která umí jezdit daleko rychleji. Naposledy se testovalo v polovině ledna. Zkoušku, kterou povolil Drážní úřad, uskutečnila lokomotiva 383.008 od ČD Cargo s vozem řady Ampz a WRmz Českých drah.

„Cílem zkoušek je příprava vybraných úseků železniční sítě na plánované zvýšení rychlosti a prověření chování nosných konstrukcí a dalších částí železničních staveb při výrazně vyšším dynamickém zatížení. Měří se také akustické zatížení okolí trati při průjezdu vozidla vyšší rychlostí, než je dnešních 160 km/h,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Nutné další úpravy

Jihomoravský úsek prvního koridoru je součástí připravovaných vysokorychlostních tratí. Například v Šakvicích by měla končit „vrtka“, která bude odbočnou větví páteřní trati Praha – Brno – Ostrava. Dále do Břeclavi budou vlaky pokračovat po zmodernizované současné konvenční trati, kde se po nezbytných úpravách zvýší traťová rychlost na 200 km/h. Co se týče úseku z Šakvic ke státní hranici, chce správce infrastruktury ještě letos začít s přípravou projektu. Následovat bude dokumentace pro stavební povolení a samotná realizace stavby tak, aby bylo hotovo do konce roku 2025. V rámci stavebních prací je nutné rekonstruovat stanice Podivín, v Zaječí udělat plnou peronizaci, zrušit přechod v Podivíně a přejezd Starovičky. Stavbaři také musí obnovit železniční spodek i svršek, upravit mosty či trakční vedení. Stávající infrastruktura neumožňuje zvýšit rychlost vlaků bez nutných úprav, jako je například odstranění všech úrovňových přejezdů a přechodů. Díky probíhajícím testům získáme podklady pro připravované projekty.

První testy Správa železnic uskutečnila loni 9. prosince. S lokomotivou Siemens Vectron, plně vybavenou palubní částí evropského vlakového zabezpečovacího systému ETCS, se zaměřily na jeho chování při rychlostech nad 160 km /h. Dále se testovalo dynamické chování nosných konstrukcí vybraných mostů včetně staveb z let 1933 a 1946 s nosnými konstrukcemi, které jsou náchylné k neúměrnému kmitání. Samotné měření zajistila Fakulta stavební ČVUT spolu s Technickou ústřednou dopravní cesty. „Výsledky použijeme k optimálnímu navrhování nových mostních konstrukcí a opravám stávajících při modernizaci trati pro vyšší rychlosti,“ informovala Friebová.

Co se také testovalo

● Akustická měření při průjezdu vozidla rychlostí 200 km/h. Kromě klasického přesného měření úrovně akustického zatížení kalibrovaným přístrojem byla pro identifikaci místa a příčiny vzniku hluku použita (poprvé na železnici v ČR) akustická kamera. Pomocí technologie lze graficky lokalizovat místo a intenzitu hlukového zatížení. 

●  Funkce ETCS. Kromě základních zkoušek byla rovněž ověřena korektní spolupráce mezi palubní a traťovou částí systému ETCS, která proběhla bez jakýchkoliv závad a potvrdila jeho plnou funkčnost.


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 5

Další články této rubriky

Na Hané vyjely první StadleryNa Hané vyjely první Stadlery

17.3.2020 - Ve znamení zahájení provozu prvních motorových jednotek, které České dráhy odkoupily od Německé dráhy DB AG, se nesl pondělek 17. února. Oba vlaky řady 646, které vyrobila německá divize švýcarské společnosti Stadler, svezly… »

Railjety ČD a ÖBB vyjely s posilovými vozyRailjety ČD a ÖBB vyjely s posilovými vozy

16.3.2020 - Už od začátku roku je na našich tratích k vidění poněkud neobvyklý obrázek. Netrakční jednotky railjet ČD a ÖBB vyrazily posílené o dodatečné vozy druhé třídy s rychlostí 200 km/h. Za netradičním řazením stojí nárůst… »

V Olomouckém kraji vyjedou první jednotky StadlerVIDEO: V Olomouckém kraji vyjedou první jednotky Stadler

10.2.2020 - České dráhy dnes společně s Olomouckým krajem představily novinku v regionální železniční dopravě – jednotky řady 646 výrobce Stadler Pankow. První dvě soupravy začnou vozit cestující v nejbližších dnech, a to na trati z… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika