Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Začaly testy nových nízkopodlažních RegioPanterů

Začaly testy nových nízkopodlažních RegioPanterů

20.1.2021 – autor: JOSEF HOLEK

Ve Zkušebním centru VUZ České dráhy zahájily nezbytné testy prvních nově dokončených, dvouvozových jednotek RegioPanter, které vyrábí konsorcium společností Škoda Transportation a Škoda Vagonka. Na prosincový kontrolní den zavítal v doprovodu zástupců nejvyššího managementu ČD také Václav Krása, předseda Národní rady osob se zdravotním postižením ČR (NRZP). Nové Pantery ocenil.

Začaly testy nových nízkopodlažních RegioPanterů

První RegioPanteři z jedenatřicetikusové objednávky Českých drah se podrobují testům ve Zkušebním centru VUZ v Cerhenicích. V prosinci si je společně s vedením ČD prohlédl předseda Národní rady osob se zdravotním postižením Václav Krása. Podle něj nové vlaky splňují záměry dlouholeté spolupráce s dopravcem, neboť jedním ze základních pilířů je rozšiřovat park bezbariérových vozidel tak, aby byly uzpůsobeny nejen pro cestující na vozíku, ale také pro lidi nevidomé či neslyšící.
Jednotky rodiny Panter jsou nejen nízkopodlažní, ale v jejich výbavě nechybí například dálkově ovládané dveře obsluhované slepeckou vysílačkou a vybavené akustickým majáčkem pro nevidomé a slabozraké. Nabízejí tak pohodlné a bezpečné cestování osobám se sníženou pohyblivostí, především vozíčkářům a seniorům, ale současně i cyklistům nebo maminkám s dětmi. „S Českými drahami spolupracujeme také v oblasti rekonstrukce vozů. Vagony jsou upravovány tak, aby byly vhodné pro přepravu osob s omezenou schopností pohybu a orientace. Navrhujeme nezbytné úpravy a kontrolujeme, zda vše odpovídá původnímu zadání. Takto jsme již společně rekonstruovali téměř stovku jednotek,“ doplnil Václav Krása.

Dopravce se zkušeností
Oba subjekty spolupracovaly i na vzniku elektronického systému na objednávky přepravy osob se zdravotním postižením. Účelem bylo přistavit konkrétnímu cestujícímu na vozíku, v určený čas, bezbariérový osobní vůz, případně vagon, u kterého je možné použít zdvihací plošinu. Tento systém funguje přes deset let a znamenal zásadní pokrok ve zpřístupnění železnice handicapovaným. Po těchto dvou systémových změnách se výrazně zvýšil počet cestujících osob se zdravotním postižením ve vlacích, a to až na dnešních přibližně deset tisíc osob ročně.
Ve vozidlovém parku ČD je několik desítek vozů rodiny Panter řad 440, 640 (třívozové), 650 (dvouvozové), 660 a 661 (třívozové a pětivozové). Další jednotky, nad rámec zmíněných jednatřiceti, jsou objednány (více si o jejich pořízení můžete přečíst na straně 23). „První nové vlaky již od poloviny tohoto roku obslouží zrychlenou linku z Plzně do Mariánských Lázní, Chebu a Karlových Varů, kde se nachází množství moderních bezbariérových nádraží,“ připomněl Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele ČD pro obchod.

Panteři nově na západě
České dráhy se věnují odstraňování bariér dlouhodobě. Zatímco před 10 lety měly přibližně 350 bezbariérových vozidel a vypravovali jeden a půl tisíce bezbariérových spojů, v roce 2020 to bylo více než 600 bezbariérových vozů a jednotek. „Při standardním provozu bez omezení z důvodu pandemie nabízíme přes 5 000 bezbariérových spojů každý den,“ upřesnil Ješeta.
Další dvouvozové jednotky zamíří například na linku Klatovy – Plzeň – Beroun, na tratě vycházející z jihočeské metropole Českých Budějovic a na Vysočině třeba mezi Žďárem nad Sázavou, Havlíčkovým Brodem a Jihlavou. Začátkem roku 2023 vyjedou také první třívozové jednotky RegioPanter na tratě kolem Ostravy a dále je ČD plánují nasadit na elektrifikované tratě v Olomouckém kraji. V případě dohody kraje a národního dopravce obslouží RegioPanteři spoje od Koutů nad Desnou přes Šumperk, Zábřeh na Moravě a Olomouc až do Nezamyslic a zamíří pod Beskydy do Vsetína a také na nově elektrifikovanou trať z Olomouce přes Uničov do Šumperka.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

Lovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronuLovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronu

12.4.2024 - V rámci našeho infrastrukturního okénka se tentokrát podíváme na čtyři významné stavby, které v posledních měsících doznaly výraznějších změn. Konkrétně na lovosické nádraží, kde jsou již v provozu všechna nová… »

České dráhy posílily údržbu vozů České dráhy posílily údržbu vozů

17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátorV železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika