Železničář / Provoz / Výroba šumperských Regionov po sedmi letech končí
Výroba šumperských Regionov po sedmi letech končí
12.7.2012 – autor: MARTIN HARÁK
Žluto-zelenou Regionovu, která brázdí koleje ve všech krajích republiky, zná už kdekdo. Přitom je to teprve sedm let, kdy první jednotka přijela do Středočeského kraje. Letos už dostávají České dráhy poslední kusy, některé i s netradičními polepy. Projekt na radikální technickou přestavbu motorových vozů řady 810 a přípojných vozů řady 010 právě končí.
Slavnostní premiéru měla Regionova v roce 2005 na brněnském Mezinárodním strojírenském veletrhu. Tehdy se jednalo o prototyp motorové jednotky řady 814-914. Vlak tam získal Zlatou medaili a cenu Technického týdeníku. O dva roky později byla Regionova nominována Design centrem ČR do soutěže Vynikající výrobek roku. České dráhy postupně nakoupily – především pod tlakem krajů – 236 jednotek, které nabízejí cestujícím oproti starším motorovým vozům pohodlnější sedačky, široké nástupní (výstupní) dveře, audiovizuální systém a WC s uzavřeným systémem. Regionovy se mohou pochlubit částečnou názkopodlažností, což usnadňuje cestování především starším lidem a maminkám s kočárky. Je však pravdou, že masovou popularitu si nezískaly nikdy, patrně kvůli vysoké hlučnosti.
Výkonnější motor umožnil zkrácení jízdních dob
Historie Regionovy vlastně začala na podzim 2004, kdy České dráhy vyhlásily veřejnou soutěž na dodávku motorové jednotky pro regionální osobní dopravu se záměrem využít k její stavbě v té době takřka třicet let starých motorových vozů řady 810. Od provozu nového vlaku se očekávala především energetická úspora, kterou měl zajistit nový motor s vyšším výkonem. Modernizovaná jednotka měla současně umožnit lepší využití traťových rychlostí a tím zkrácení jízdních intervalů na provozovaných trasách. Veřejnou soutěž vyhrála šumperská společnost Pars nova. Šumperští využili při výrobě Regionov zkušeností z provozu prototypové jednotky motorového vozu řady 812 a řídicího vozu řady 912, která je mezi železničáři známá jako Esmeralda. První Regionova s cestujícími vyrazila 16. listopadu 2005 ve Středočeském kraji na Rakovnicku.
Barvy a označení podle krajů
Již od počátku se Regionovy staly součástí uceleného konceptu propagace jednotlivých českých a moravských krajů, ale i železniční dopravy a turistiky. Heslem tohoto konceptu se stalo „Regionovou vaším krajem“. Jako první se takový vlak objevil v Karlovarském kraji s nápisem Karlovarská Regionova a současně byl vybaven stojany na propagační materiály. Současné vlaky Regionova nesou pouze logotyp kraje s jeho názvem jako například Jihočeská Regionova, popřípadě banery v podobě podokenních polepů. U externího zbarvení se dříve počítalo se zachováním základní koncepce barevného řešení, jednotlivé barvy se mohly lišit podle krajů. Dnes se ale žluto-zelenému tradičnímu provedení vymyká jen několik jednotlivých vozidel.
Speciálními polepy jsou v současnosti opatřeny dvouvozové jednotky 166 a 177 jezdící v Pardubickém kraji. Jedna z nich nese na bocích motiv mumie princezny Hereret, který propaguje muzeum v Moravské Třebové, a druhá zase naopak upozorňuje svým polepem na chrudimské muzeum loutkářství. A navíc jsou dva vlaky čísel 190 a 191 jezdící od června na Těšínsku a Frýdecko-Místecku v barevném podkladovém korporátním nátěru Českých drah zhotoveném podle návrhu grafického studia Najbrt. Toto neobvyklé provedení bylo výjimečně vybráno s ohledem na speciální celoplošný polep, který propaguje pohodlné cestování v Moravskoslezském kraji za finanční podpory nákupu vozidel z evropského Regionálního operačního programu. Co se týče financování, jedenáct Regionov bylo pořízeno s příspěvkem Evropské unie. Ty vozí cestující ve Středočeském, Moravskoslezském a Pardubickém kraji.
Technické vychytávky a drobná vylepšení
Počínaje dvouvozovou jednotkou 814.080 doznaly další vlaky řady menších vylepšení a modernizací. Například v nástupním nízkopodlažním prostoru byly umístěny háky na jízdní kola a veškerá okna začala být dodávána s tónovanými skly, dvojitým zasklením a navíc venkovní sklo je uvnitř opatřeno bezpečnostní fólií. Lepší komfort při cestování v zimě umožňují i nové topné články. Vlak doznal řady zlepšení i po technické stránce. Strojvedoucí dostali výkonnější klimatizační jednotku a změny doznalo i provedení vedení dvojkolí, kde bylo použito nových kvalitnějších materiálů.
Menší modernizace proběhly počínaje vlakem 814.138. Změněna byla zvuková signalizace při otevírání a zavírání dveří, přibyla nová ovládací tlačítka a prostor pro nástup cestujících byl zvýrazněn změnou barvy podlahové krytiny. Objevilo se také tlačítko pro invalidy a do prostoru pro cestující byl nainstalován dvojitý počet reproduktorů. Změny se udály i v technické části vozidla, kdy bylo dosazeno nové řízení vznětového motoru a vylepšená řada převodovek s elektronickým řízením. Navíc mají nyní strojvedoucí pohodlnější sedadlo s hlavovou opěrkou a aretovanými područkami.
VARIANTY PROVEDENÍ
- Motorový vůz řady 814.2 + nízkopodlažní vložený vůz řady 014.2 + motorový vůz řady 814.2 (Regionova TRIO) - celkem 26 jednotek
- Motorový vůz řady 814 + nízkopodlažní řídicí vůz řady 914 (Regionova) - celkem 210 jednotek (plánovaný stav k 31. 12. 2012)
Fotogalerie
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »