Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Vybíráme vlakové posádky pro náročnou a prestižní práci v railjetech

Vybíráme vlakové posádky pro náročnou a prestižní práci v railjetech

27.3.2014 – autor: MARTIN HARÁK

Ještě v letošním roce vyjedou na české koleje railjety, které budou představovat na lince mezi Prahou, Brnem, Břeclaví a Vídní zcela novou kvalitu cestování. Aby byla zachována kontinuita nejen příjemného cestování, ale zároveň i obsluhy vlaku, proběhlo v Břeclavi na začátku března dvoudenní výběrové řízení na posádky, které budou tyto moderní a na naše poměry luxusní vlaky Českých drah doprovázet.

Vybíráme vlakové posádky pro náročnou a prestižní práci v railjetech

Posádky z Břeclavi byly historicky první, které po roce 1989 doprovázely vlaky vyšší kvality EuroCity, později i spoje SC Pendolino.  Nyní se už těší na práci v soupravách Siemens Viaggio Comfort, které pod značkou ČD railjet začnou letos jezdit na prvním koridoru. „Opět je Břeclav poctěna možností ukázat, že má vysoce kvalifikované lidi. Prací v prestižním prostředí chceme ukázat svoji kvalitu, která se projeví především spokojenými zákazníky. Ve vlacích railjet budeme poskytovat zákazníkům jen ty nejlepší služby,“ komentuje šéf brněnského Regionálního centra vlakového doprovodu Milan Václavík výběrové řízení na posádky railjetů. 

Vybíralo se podle znalosti jazyků, tarifů a projevu

„V našem zájmu bylo, aby výběr proběhl transparentně. Posádky, které budou doprovázet railjety, musí znát minimálně jeden světový jazyk kvůli komunikaci se zahraniční klientelou,“ vysvětluje Vítězslav Fremr, pověřený řízením Vlakového doprovodu osobní dopravy ČD. Během pohovorů se hodnotilo asertivní chování a prozákaznický přístup jednotlivých členů vlakových posádek. Shrnuto a podtrženo – vyhráli ti, kteří umějí dobře komunikovat, což je důležité zejména při zvládání mimořádných situací. V neposlední řadě rozhodla i perfektní znalost zejména tarifů z důvodu správného odbavení zákazníků.

Na doprovod railjetů se přihlásilo 56 uchazečů z RCVD Brno, Praha, Ostrava a Valašské Meziříčí. Všechny účastníky hodnotila čtyřčlenná komise složená z šéfů VDOD a brněnského RCVD, supervizora Jiřího Kloučka a Petra Vondráčka z Odboru obchodu osobní dopravy. „Každý, kdo dosáhl v takzvaném zákaznickém pohovoru požadovaného počtu bodů, má šanci tyto vlaky doprovázet. Vybrali jsme jen třicet zaměstnanců – ti ostatní budou fungovat jako záloha. Kvůli velké vyrovnanosti zájemců jsme přihlíželi k individuálním doplňujícím kritériím, jako je třeba znalost více cizích jazyků,“ říká Vítězslav Fremr.

Odprezentovat sám sebe může být pořádně těžké

Každý z uchazečů musel umět během pouhých dvanácti minut vysvětlit, proč má komise vybrat právě jen jeho. „Podle mojí zkušenosti bylo pro naše zaměstnance asi nejsložitější vysvětlit, co lepšího mohou nabídnout než ti ostatní. Velkou roli u leckterých sehrála i nervozita. Záleželo i na vlastní prezentaci, což se týkalo i volby správného oblečení. Upřímně řečeno: pro účast na výběrovém řízení se tričko a džíny nehodí. A i takový detail měl svou vypovídací hodnotu,“ říká Milan Václavík. Čas dvanáct minut byl podle vedoucího brněnského RCVD naprosto dostačující. Ostatně každý si může zkusit, jak je těžké vlastními slovy „odprezentovat“ sám sebe. Někomu na to stačí třeba tři věty...

Členové komise museli v první den absolvovat šest hodin nepřetržitých pohovorů a druhý den dokonce sedm hodin. „Současně probíhalo i doplňkové výběrové řízení na vlaky vyšší kvality, takže všechno muselo být dokonale připravené a sladěné například s průběhem jazykové písemné a ústní zkoušky a následně pohovoru s členy komise,“ popisuje Petr Vondráček, jeden z členů komise.  

Spokojení cestující jsou povzbuzením pro vlakové čety

Oslovili jsme namátkou Janu Buchtovou z Břeclavi a Luďka Štourače z Brna, kteří se přihlásili do výběrového řízení, aby se pokusili ve zkratce sdělit svoje pocity a také důvody, proč se hlásili na doprovod railjetů. „Svoji práci mám moc ráda. Jsem přesvědčená, že každý nový vlak rovná se spokojení cestující. Pokud se na tuto vozbu dostanu, tak jsem přesvědčená, že budu slýchat více chvály než nějakých stesků. To je velmi motivující. Spokojený cestující rovná se navíc spokojená vlaková četa. V současné době jsou na některých vlakových spojích EuroCity z technických důvodů občas řazeny starší vozy, což samozřejmě vadí našim zákazníkům. Railjety by tyto problémy měly odbourat,“ říká Jana Buchtová, kterou můžeme vidět jako doprovod na vlacích EuroCity mezi Břeclaví a Prahou.

Vlaky vyšší kvality doprovází i brněnský vlakvedoucí Luděk Štourač, který navíc odvezl zcela první a naopak úplně poslední D1 Express, který loni zabezpečoval bezzastávkovou dopravu mezi Prahou a jihomoravskou metropolí. „Pokud budu vybrán, tak se jen vrátím do prostředí, které jsem si již vyzkoušel. Na spojích D1 Expressech jsem běžně poskytoval i nadstandardní služby našim zákazníkům a railjet je vlastně něco podobného, co se týká zákaznického přístupu, ale pochopitelně v lepším balení. Railjet je totiž obrovská výzva, která může člověka profesně posunout někam dopředu,“ vysvětluje Luděk Štourač. 

V JAKÝCH KRITÉRIÍCH UCHAZEČI BODOVALI

Vzhled, upravenost, výběr oděvu, celkový dojem             max. 10 bodů
Vysvětlení, proč pracuji na dráze a co mě baví                max. 10 bodů
Co mohu nabídnout na spojích vyšší kvality a proč by komise měla vybrat právě mě       max. 10 bodů
Ukázky hlášení v češtině (např. příjezd do stanice, zpoždění vlaku, odjezd ze stanice)     max. 10 bodů
Modely situací (např. jak se zachovat, když není zařazen vůz 1. třídy nebo jídelní vůz)       max. 10 bodů


Průměrné hodnocení (9 hlasů): 3.78

Další články této rubriky

Raillex: Specialista na přepravy automotiveRaillex: Specialista na přepravy automotive

25.12.2024 - Přepravy automotive představují v produktovém portfoliu ČD Cargo významnou roli. Jsme partnery významných evropských automobilek, intenzivně spolupracujeme s operátory – vlastníky železničních vozů na přepravy automobilů.… »

Na obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korunNa obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korun

15.12.2024 - Správa železnic bude mít příští rok na obnovu tratí a stanic k dispozici 62,7 miliardy korun, tedy téměř o miliardu víc než letos. Rekordních 39,3 mld. půjde na investice, díky tomu odstartuje například modernizace důležitého… »

V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis

15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika