Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

11.3.2024 – autor: VÍT ČEPICKÝ

ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny Vectronu pokřtil ministr dopravy Martin Kupka, jenž pod dohledem zkušených školitelů z Dopravního vzdělávacího institutu dojel téměř doopravdy z ostravského Svinova do Jistebníku.

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

Právě realističnost dojmů je u simulátoru stěžejní – a kabina stacionárního třebovského Vectronu patří ke špičce. Budoucím strojvedoucím během výcviku i současným při školení dokáže zprostředkovat většinu dojmů z řízení různě těžkých nákladních vlaků, nasimuluje různé přírodní podmínky, rozličné mimořádnosti i několik tratí pod nejčastějšími typy zabezpečovacího zařízení. Strojvedoucí si vyzkouší jak ETCS, tak automatický blok, automatické hradlo i jízdu dle předpisu D3, či z pohledu lokomotivy jízdu pod LS 06, Mirellem, ETCS level 2 i nejpoužívanějšími zahraničními zabezpečovacími systémy.
Ideu potvrdil i předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. „Bezpečnost provozu je pro nás absolutní prioritou. Naši strojvedoucí proto každé dva roky na simulátoru absolvují individuální školení pod vedením lektora z Dopravního vzdělávacího institutu (DVI). Vyzkoušet si zde mohou například reakci na poruchy zabezpečovacího zařízení na trati nebo mimořádné situace, se kterými se v běžném provozu mohou setkat.“
Ministr Kupka po své krátké směně ocenil zejména kvalitní zprostředkování dojmů z jízdy pod ETCS. „V letošním roce máme jako hlavní téma přípravu na provoz pod dohledem ETCS. Zprovoznění nového simulátoru vnímám jako důležitý milník umožňující jednodušší přechod na nový vlakový zabezpečovač,“ uvedl v třebovské pobočce DVI, dceřiné společnosti Českých drah.
Společně s Blankou Havelkovou, náměstkyní generálního ředitele Českých drah pro lidské zdroje, jež je v sídle DVI coby jeho bývalá ředitelka jako doma, navštívili nejen přes chodbu umístěný simulátor řízení osobních drážních vozidel Českých drah, ale zejména budoucí kolegy strojvedoucí v učebnách, kde se odehrává jejich teoretická příprava pro provoz.

S Esem vstříc vánici
Česká Třebová je ovšem sídlem ještě jedné zásadní vzdělávací instituce budoucích železničářů. Střední škola technická a dopravní Gustava Habrmana podporuje vztah ke dráze v tom nejdůležitějším věku, tedy u středoškolaček a středoškoláků, další kroky Blanky Havelkové a Martina Kupky proto vedly právě tam.
Tamější studenti, evidentně plně ve svém živlu, nadšeně prezentovali učebnu s mechanickou zabezpečovací technikou, rozlehlé modelové kolejiště simulující moderní řízení železničního provozu, a také třetí simulátor řízení železničního vozidla toho dne, ve kterém Blanka Havelková pod přísným odborným dohledem středoškoláků usedla za panel Esa, tedy lokomotivy řady 362, a vydala se vstříc věrně simulované husté vánici. 
A zatímco program pokračoval dále návštěvou dispečerů ČD Cargo a přítomní se pak odebrali Ostravanem zpět ku Praze, studenti třebovské střední dopravní školy patrně nadále trénovali svůj drážní zápal. Jak poznamenal ředitel, není výjimkou, že mnozí z nich setrvávají ve škole dobrovolně do večerních hodin. Dráha evidentně stále táhne, a platí to i v případě mladé generace. Tak nechť jim zápal vydrží. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Lovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronuLovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronu

12.4.2024 - V rámci našeho infrastrukturního okénka se tentokrát podíváme na čtyři významné stavby, které v posledních měsících doznaly výraznějších změn. Konkrétně na lovosické nádraží, kde jsou již v provozu všechna nová… »

České dráhy posílily údržbu vozů České dráhy posílily údržbu vozů

17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »

ČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů ČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů

19.2.2024 - České dráhy začaly v nových motorových jednotkách řady 847 (RegioFox) dodávaných společností Pesa testovat motorovou naftu se zvýšeným obsahem udržitelné biosložky na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje (HVO).… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika