Železničář / Provoz / V Liberci vzniká centrum pro vozy Regio-Shuttle RS1
V Liberci vzniká centrum pro vozy Regio-Shuttle RS1
26.6.2023 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
V libereckém depu vyrůstá specializované pracoviště pro opravy a údržbu motorových vozů vyrobených firmou Stadler Rail. Je určené k vyšším stupňům obnov pro všechny motorové vozy Regio--Shuttle RS1 v provozu dopravce i dalších železničních společností. České dráhy tak v Libereckém kraji nabízejí perspektivní zaměstnání v technických oborech zaměřených na údržbu a opravy moderní drážní techniky.
ČD se podle svého místopředsedy představenstva a náměstka pro servis Michala Krause rozhodly vybudovat kompetenční centrum pro údržbu motorových vozů Stadler pro celou ČR v Liberci proto, že zde mají velké zkušenosti s jejich provozem a opravami od jejich pořízení na Jizerskou dráhu v roce 2011. „V současné době máme celkem 67 vozů tohoto typu v několika provedeních a předpokládáme, že se jejich počet v souvislosti s náhradou motoráčků řady 810 na lokálkách ještě zvýší. Zároveň je provozují i další dopravci v Česku a v Německu, kterým naše dílny v Liberci nabízejí svou kapacitu v jejich údržbě. V neposlední řadě pak vnímám jako velmi důležité, že zřízením kompetenčního centra v Libereckém kraji nabízíme stabilní zaměstnání desítkám odborníků v technických oborech na severu Čech,“ řekl Michal Kraus.
Náhrada vozů řady 810
Motorové vozy Regio-Shuttle RS1 vyráběla v letech 1996 až 2013 berlínská továrna, která dnes patří výrobci vlaků Stadler Rail. Vyrobeno bylo téměř 500 vozů. Jezdí v Německu a v Česku a v současnosti představují nejdostupnější náhradu malých motorových vozů řady 810 pro regionální tratě. Vozy jsou bezbariérové, nízkopodlažní s kapacitou okolo 70 míst k sezení a maximální rychlostí 120 km/h. U Českých drah dostaly obchodní název RegioSpider.
Kompetenční centrum Českých drah v Liberci provádí provozní údržbu na motorových vozech provozního souboru Jizerskohorské železnice a obnovy vyšších stupňů i pro ostatní vozidla Regio-Shuttle RS1 provozovaná ČD a dalšími externími dopravci, například GW Train. Obnovy označené jako R1 se musí provést po ujetí 640 000 km a obnovy R3 je nezbytné uskutečnit po ujetí 1 280 000 km. Při těchto obnovách se například kompletně zrepasují pohonné jednotky, tzv. powerpacky, jejichž hlavními součástmi jsou spalovací motor, trakční a vratná převodovka. Důkladnou kontrolou projdou podvozky a uskuteční se oprava dvojkolí a nápravových převodovek včetně výměny obručí a brzdových kotoučů. Prohlídka včetně odstranění zjištěných závad se provádí také v interiéru vozidla. Specializovaný opravce pak má na starosti revizi komponentů brzdového systému. Navíc v rámci obnovy R3 se přetěsňují všechny lepené spoje oken a skříně motorového vozu.
„V kompetenčním centru údržby Českých drah v Liberci zajišťujeme péči i o další motorové vozy v majetku dopravce, například řadu 814 RegioNova, a poskytujeme servis i dalším společnostem v česko-německém pohraničí. Splňujeme všechny požadavky kladené na dodavatele pro firmu Die Länderbahn, která v regionu zajišťuje provoz spojů Trilex. V této souvislosti musely naše provozy projít rozsáhlým a náročným auditem zahraničního partnera. V dílnách se udržují rovněž lokomotivy dceřiné společnosti ČD Cargo nebo motorové jednotky Arrivy,“ řekl Martin Čepelák, vedoucí odboru správy a údržby kolejových vozidel Oblastního centra údržby Střed, pod které kompetenční centrum v Liberci spadá.
Díky činnosti kompetenčního centra pro údržbu motorových vozů Stadler a péči o další vozidla, včetně vlaků privátních dopravců, má Středisko údržby Českých drah v Liberci velkou budoucnost a nabízí uchazečům o technické obory zajímavou a perspektivní práci v oblasti údržby moderní techniky.
Další články této rubriky
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »
Stav exteriérů Elefantů se zlepšil, na řadě jsou nyní interiéry
22.10.2024 - Boj s vandalismem v jednotkách CityElefant jezdících v pražské aglomeraci je nesmírně nákladný, ale postupně se začíná vyplácet. Už nyní lze pozorovat výrazné zlepšení jejich venkovního vzhledu, série opatření proti útokům… »