Železničář / Provoz / Trať z Vysočan do Mstětic má tři koleje
Trať z Vysočan do Mstětic má tři koleje
13.1.2024 – autor: PETR SLONEK
Cestující mohou od začátku prosince znovu využívat kompletně zrekonstruovanou stanici Praha-Vysočany. Zprovozněn byl rovněž tříkolejný úsek z Vysočan do Mstětic, jehož součástí je i nová zastávka u stanice metra Rajská zahrada. Správa železnic tak zmodernizovala celkem 15 kilometrů železniční sítě.
Modernizace celého úseku přinesla především zásadní proměnu stanice Praha-Vysočany, jejíž původní nádražní budova se z historických důvodů až do dubna 2021 nacházela v ostrovní poloze mezi kolejemi. Přístup z podchodu byl možný pouze po schodech. Nyní tvoří stanici tři nová nástupiště, která díky své výšce umožňují pohodlný nástup do vlaků. Pro přístup je možné použít dva prostorné podchody vybavené eskalátory a výtahy. Cestující jsou odbavováni v nové nádražní budově, k dispozici mají také obchod a toalety. Práce na opravě stanice začaly na jaře 2020 a náklady dosáhly 5,4 miliardy korun, více než tři miliardy jsou z evropských fondů.
Větší pohodlí mají lidé nově i ve stanici Praha-Horní Počernice, kde stávající ostrovní nástupiště doplnilo nové vnější u nádražní budovy. Ta prošla během stavby kompletní obnovou. Moderní nástupiště i zrekonstruovanou čekárnu má v současnosti také zastávka v Zelenči.
Nová zastávka u metra
Na souběhu tratí do Neratovic a Lysé nad Labem vznikl tříkolejný úsek. Jeho součástí je i zcela nová zastávka Praha-Rajská zahrada, která začala fungovat s novým jízdním řádem v neděli 10. prosince. Ve spolupráci s hlavním městem Prahou byla vybudována nová lávka, jež propojí místní část Hutě se stanicí metra Rajská zahrada. Tím vznikne nová přestupní vazba mezi vlakem a MHD. Na jaře se zprovozní jižní část lávky, která umožní přechod přímo ke stanici metra Rajská zahrada. Do té doby musejí lidé při příchodu od sídliště Černý Most využívat náhradní trasu podchodem pod Chlumeckou ulicí.
Stavba zahrnovala rovněž rekonstrukci železničního svršku a spodku, trakčního vedení a zabezpečovacího zařízení. Stavbaři vybudovali několik nových propustků a podchodů, které propojily oblasti dosud rozdělené železnicí. Frekventovaný přejezd v Bystré ulici v Horních Počernicích nahradil podjezd. U stávajících mostů se v rámci stavebních úprav zvýšila průjezdná výška komunikace a přibyly také chodníky. Nebezpečnému přecházení kolejí přes železniční trať ve Stoliňské ulici pak zamezí nový podjezd pro cyklostezku.
Zatím ale nenastane avizované navýšení rychlosti na traťovém úseku na až 160 kilometrů v hodině. Nejprve je totiž zapotřebí instalovat nový evropský vlakový zabezpečovač ETCS. „V plánu je realizace v roce 2025, a pak se budou zvyšovat rychlosti,“ řekl ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Podle zástupců státu se díky stavbě podařilo odstranit celou řadu úzkých hrdel, lépe propojit koleje v úseku mezi Prahou-Vysočany a odbočkou Skály až do Mstětic, což významně posiluje kapacitu trati a zároveň zajišťuje i větší komfort v případě mimořádných událostí.
Další články této rubriky
Mezistátním výkonům ČD vévodí Vectrony
26.1.2025 - Nový jízdní řád platný od 15. prosince 2024 přinesl rovněž řadu významných novinek v obězích lokomotiv v čele vlaků Českých drah. Letošní změny jsou díky náhradě dosluhujících lokomotiv moderními stroji Siemens Vectron a… »
České dráhy dokončily obnovu vjezdové části Centra údržby Praha jih
11.1.2025 - České dráhy v polovině listopadu úspěšně dokončily kompletní modernizaci vjezdové části Centra údržby Praha jih v pražské Michli, která začala loni v březnu. Během více než šestiměsíční výluky byly zmodernizovány celkem… »
Raillex: Specialista na přepravy automotive
25.12.2024 - Přepravy automotive představují v produktovém portfoliu ČD Cargo významnou roli. Jsme partnery významných evropských automobilek, intenzivně spolupracujeme s operátory – vlastníky železničních vozů na přepravy automobilů.… »