Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Trať do Kadaně čeká elektrizace, vyrazí sem RegioPanteři

Trať do Kadaně čeká elektrizace, vyrazí sem RegioPanteři

29.3.2019 – autor: JOSEF HOLEK

Obyvatelé Kadaně získají do dvou let přímé vlakové spojení s většinou významných center Ústeckého kraje. Umožní to plánovaná elektrizace traťového úseku z Kadaně-Prunéřova do Kadaně. O záměru informovala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). České dráhy na trať po dokončení akce nasadí RegioPantery. Náklady na vybudování se vyšplhají na bezmála půl miliardy korun.

Trať do Kadaně čeká elektrizace, vyrazí sem RegioPanteři

Přímo do centra severočeské Kadaně budou zajíždět elektrické jednotky řady 440 Českých drah, známé pod obchodním označením RegioPanter. Umožní to elektrizace části trati 132 mezi stanicemi Kadaň-Prunéřov a Kadaň. Práce začaly předáním staveniště v závěru minulého roku.

„Máme představu o dozbrojení jednotek řady 440 o střídavou trakční část,“ řekl Vladimír Štochl, ředitel ústeckého Regionálního obchodního centra Českých drah. Jednotky řady 440 doposud jezdí ve stejnosměrné trakci, nebudou tedy do Kadaně zajíždět okamžitě. „Předpokládáme, že RegioPantery do Kadaně zamíří v polovině roku 2021,“ upřesnil. Do té doby bude národní dopravce nasazovat motorové jednotky řady 814 s tím, že lidé budou nadále přestupovat v Kadani-Prunéřově. SŽDC však předpokládá dokončení stavebních prací až na začátku roku 2021, RegioNovy tedy budou na elektrifikované části působit zhruba půl roku.

Vznikne nová zastávka

Elektrizace pětikilometrového úseku souvisí s koncepcí přechodu na jednotnou, v tomto případě střídavou napájecí soustavu. Její dokončení umožní zavedení přímých vlaků až do Děčína, respektive bude možné obsloužit rozsáhlé území Ústeckého kraje.

Součástí prací budou kolejové úpravy přímo ve stanici. „Zde vzniknou tři jednostranná nástupiště v normové výšce 550 milimetrů s bezbariérovým přístupem, stejné parametry bude mít i nová zastávka Kadaň-Bystřice, která vznikne v kilometru 29,0 v těsné blízkosti mostu přes Chomutovskou ulici. Ta zajistí obsluhu místní části Bystřice, podle které bude také pojmenována,“ informovala Radka Pistoriusová, mluvčí SŽDC.

Elektrizace i na Moravě

Zvýšení bezpečnosti provozu zajistí nové sdělovací a zabezpečovací zařízení 3. kategorie. Traťová rychlost zůstane 75 km/h s výhledem na její budoucí mírné navýšení. Provoz bude řídit dispečer v Kadani-Prunéřově. První velká výluka v souvislosti s rekonstrukcí kolejí je plánována v období od července do září letošního roku. Práce začaly předáním staveniště v závěru loňska. Celkové náklady dosahují částky 440 milionů korun.

Elektrizace se dočká i trať 290 mezi Olomoucí a Šumperkem. SŽDC nyní vybírá zhotovitele stavby, která přinese rychlejší a častější vlakové spojení mezi krajskou metropolí a Uničovem. Zatímco mezi Kadaní-Prunéřovem a Kadaní bude fungovat střídavá napájecí soustava, na Moravě správce infrastruktury využije stejnosměrnou. Ta však bude připravena na budoucí konverzi. Investiční akce by měla být dokončena v polovině roku 2021. Dalším výsledkem se podle plánů stane zvýšení traťové rychlosti až na 160 km/h, na většině trasy pojedou vlaky minimálně stovkou. Jízdní doba osobních vlaků mezi Olomoucí a Uničovem se zkrátí na 26, respektive 28 minut. Ve špičkách pracovních dnů je doplní spěšné vlaky, které zvládnou cestu mezi oběma stanicemi dokonce za 17 minut.

Modernizace i u Bíliny

Na konci loňského roku SŽDC schválila vypsání dalších šesti soutěží na stavby, jejichž celkové investiční náklady přesáhnou 13 miliard korun. Na Ústecko se dostane zhruba 1,8 miliardy korun. Za ně chce správa zvýšit traťovou rychlost v úseku Oldřichov u Duchcova – Bílina. Stavební práce budou zahrnovat úpravy geometrické polohy kolejí, které umožní odstranit lokální omezení rychlosti, zajistí dostatečnou kapacitu tratě a nahradí nevyhovující konstrukce a zařízení. Dále dojde k rekonstrukci železničního svršku a spodku včetně umělých staveb. Součástí projektu je rovněž výstavba zabezpečovacího zařízení 3. kategorie.


Průměrné hodnocení (8 hlasů): 4.75

Další články této rubriky

Lovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronuLovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronu

12.4.2024 - V rámci našeho infrastrukturního okénka se tentokrát podíváme na čtyři významné stavby, které v posledních měsících doznaly výraznějších změn. Konkrétně na lovosické nádraží, kde jsou již v provozu všechna nová… »

České dráhy posílily údržbu vozů České dráhy posílily údržbu vozů

17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátorV železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika