Železničář / Provoz / Tornádo se rozloučilo s Olomoucí a projelo Českem
Tornádo se rozloučilo s Olomoucí a projelo Českem
25.5.2024 – autor: VÍT ČEPICKÝ
Řada 460 se loučí s pravidelným provozem. Někdejší ikona příměstských vlaků na severu Čech, Olomoucku nebo Ostravsku předává štafetu novějším strojům v podobě jednotek RegioPanter. Na konci dubna se za mimořádného zájmu fanoušků uskutečnila oficiální rozlučka. Definitivně dojezdí na zálohách a výlukových vlacích v následujících měsících.
Oficiální rozlučkový program, v němž řadu 460 zastupovala jednotka 079/080 opatřená zeleným polomáčeným retronátěrem, začal již v pátek 19. dubna speciálním fotografováním. Do Olomouce přijela zapózovat i její střídavá sestra 560 023/024, díky čemuž se raritně setkaly dvě stavebně totožné, ale elektricky značně odlišné jednotky, jež se v běžném provozu setkat ani nemohly. Cestou na akci v Benešově s nimi zapózovala také generačně starší historická souprava 451 045/046 (běžně ustájená v Šumperku) a srovnání s moderními vozy zařídil RegioPanter 640 219.
Hlavní program byl naplánován na víkend. V sobotu nejprve jednotka 460 079/080 podnikla několik jízd v okolí Olomouce – do Prostějova, Přerova či Červenky, zároveň byl otevřen olomoucký depozitář ČD Muzea. Zlatý hřeb pak přišel o den později. Již v brzkých ranních hodinách se totiž speciální expres vedený třívozovou zelenou soupravou vydal z Olomouce do Střelné na samých česko-slovenských hranicích, aby následně odsud podnikl spanilou jízdu napříč republikou až na sever Čech do chomutovského depozitáře Národního technického muzea, jenž jí poskytne azyl.
Definitivní rozlučka na Ostravsku
Během cesty tak naposledy projela trať Vsetín – Olomouc, kde svou kariéru končila, aby se přes Pardubice a Kolín dostala na tzv. Pravobřežku a dále Ústecko, kde bývala doma od svého vyrobení v roce 1978 do zimy 2007. Zejména v tomto posledním úseku její cestu sledovaly desítky fotografů a příznivců železnice, kteří zaplnili většinu atraktivních míst podél kolejí.
V 15:05 se z oblouku před chomutovským nádražím nejprve ozvalo zahoukání, aby poté prakticky včas dorazila beznadějně vyprodaná jednotka 460 079/080 na poslední stanici své aktivní kariéry. Po krátkém fotografování se jí chopila zdejší Bardotka T 478.1010 Národního technického muzea a přes vejprtské zhlaví ji přetáhla na prozatímní stanoviště za oběma rotundami zdejšího muzea a depozitáře.
Ačkoliv symbolické rozloučení s řadou 460 se již odehrálo, cestující se s ní v běžném provozu ještě jednotky měsíců budou setkávat. Nejprve bude krýt záda novým RegioPanterům na Olomoucku – do té doby, než dorazí dostatečný počet nových jednotek, aby držely i provozní zálohu.
A poslední provozní záchvěv řady 460 se odehraje na přelomu jara a léta na Ostravsku, dalším typickém působišti. Přibližně mezi polovinou května a koncem července tu totiž tři jednotky 460 (027/028, 059/060 a 069/070 se záložním čelním vozem 460 062 pro případnou výměnu) zajistí výlukový provoz na lince R 27 mezi Ostravou a Opavou. A tím by se s cestujícími měly rozloučit definitivně.
Další články této rubriky
Banány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinek
13.9.2024 - Kvůli zavedení evropského zabezpečovače ETCS na železničních koridorech z Prahy do Ostravy, z Ostravy do Břeclavi a z Břeclavi do Prahy od 1. ledna 2025 zmizí z tuzemských tratí další letitější lokomotivy. V některých… »
Po Branickém mostě opět jezdí vlaky
18.8.2024 - Branický most se po šedesáti letech dočkal jižní koleje. Koncepčně dvoukolejná stavba byla po desetiletí provozována pouze jako jednokolejná, a to včetně navazujícího úseku do Krče a dále. Přestože se o plánovaném… »
Smíchov a Masaryčka se proměnily ve staveniště
8.8.2024 - Přestože se práce na rekonstrukci Masarykova nádraží zpočátku soustředily převážně na prostor kolem sedmé koleje, se začátkem léta začaly ovlivňovat provoz mnohem více. Linky S2 a S22 provozované v Praze se musely přestěhovat… »