Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Tornáda čeká poslední podzim

Tornáda čeká poslední podzim

22.11.2023

Z tuzemských tratí mizí stovky starších lokomotiv, jednotek a vozů Českých drah. Už jen několik měsíců zbývá do ukončení provozu elektrických jednotek řady 460 přezdívaných Tornádo. Na jihu Moravy prakticky dojezdily osobní vlaky sestavené z klasických vozů v čele s elektrickou lokomotivou přezdívanou Plecháč a z lokálek se postupně vytrácejí legendární motorové vozy řady 810.

Tornáda čeká poslední podzim

Významná modernizace vlaků Českých drah se uskutečňuje díky spolupráci s objednateli dopravy, kteří přijali nabídky na zajištění dopravní obslužnosti prostřednictvím nových souprav a v rámci závazku veřejné služby spolufinancují pořízení moderních jednotek. V letošním roce už byly nasazeny desítky nových jednotek, které nahrazují starší soupravy a klasické osobní vozy.  
„Během nejbližších let už žádné strmé schody, konec nedostatku místa na nohy ve vozech přezdívaných Honeckery a postupné vyřazení vozů, které neumožňují dobít si mobil nebo se připojit na internet přes palubní wi-fi síť. Staré časy a staré regionální vlaky u Českých drah končí na mnoha linkách po celé republice,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.  

Konec Tornád
Jenom v Jihomoravském a Olomouckém kraji se během tohoto roku sníží potřeba klasických vozů zhruba o sto kusů. „Do jara 2024 dojezdí skoro 50 let staré elektrické jednotky řady 460 přezdívané Tornáda a přibližně o čtyřicet až padesát kusů klesne potřeba motorových vozů řady 810. Včetně veškerých záloh a rezerv jich budeme potřebovat už méně než sedmdesát,“ vyjmenoval novinky Michal Krapinec.  
Už loni zmizela většina klasických souprav s lokomotivami z regionální dopravy na elektrifikovaných tratích v Plzeňském a Jihočeském kraji. Vyřazeny byly desítky klasických osobních vozů především typů Bdt a Bdtmee, které jsou v provozu zhruba třicet až pětatřicet let. V letošním roce pokračuje velké vyřazování osobních vozů klasické stavby z pravidelného provozu na Vysočině, v Moravskoslezském kraji a především v Jihomoravském a Olomouckém kraji. Meziročně tam klesne jejich potřeba o více než 100 kusů. V Olomouckém kraji se blíží ukončení provozu posledních sedmi elektrických jednotek řady 460. Svůj provoz zakončí na trati Olomouc – Vsetín, kde by je měly nejpozději do jara 2024 nahradit úplně nové jednotky RegioPanter. 
Pokračuje také vyřazování motorových vozů řady 810 z provozu a jejich náhrada modernějšími bezbariérovými vozidly. Například letos v červnu byl jejich pravidelný provoz ukončen v Královéhradeckém kraji. Z původně skoro sedmi set vyrobených vozů klesne jejich turnusová potřeba u Českých drah s novým jízdním řádem 2024 už jen na desítky kusů. 

Dojde i na Honeckery
„Ve velkém vyřazování starších vozů a lokomotiv budeme pokračovat také v příštím roce. Chceme nahradit soupravy regio­nálních vlaků sestavených z klasických vozů hlavně v Královéhradeckém a Zlínském kraji. Z každodenního provozu na regionálních vlacích zmizí další část klasických osobních vozů z přelomu 80. a 90. let včetně nepopulárních Honeckerů. Vedle několika zbývajících celoročních výkonů pro posledních pár desítek vozů této řady zůstanou k dispozici ještě jako záloha pro krátkodobé sezonní výkony, mimořádnosti nebo posily,“ uvedl člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta. 
Zároveň zdůraznil, že rušení se týká také množství starších lokomotiv. „Kromě několika stovek klasických osobních vozů, které vyřazujeme z každodenního provozu během následujících zhruba tří let, klesá i potřeba starších lokomotiv. O několik desítek kusů se snížila provozní potřeba strojů řady 242 známých jako Plecháč. Dnes je v čele regionálního vlaku skoro neuvidíte. Z osobní dopravy mizí i řada 163. Část lokomotiv 242 a 163 najde své uplatnění ještě v nákladní dopravě. To však neplatí o jiných typech. Lokomotivy řad 150.2 a 151 v případě větší závady anebo najetí kilometrů odstavujeme už definitivně mimo provoz. Odstavená je také první lokomotiva řady 371, stroj 371.201. Všechny tyto typy dojezdí na konci příštího roku se zavedením ETCS.“ 
Nástup ComfortJetů
V letech 2024 až 2026 bude v souvislosti s dodáním 20 nových jednotek Comfort­Jet, což představuje 180 moderních vozů pro dálkové vlaky, také vyřazen větší počet starších vozů klasické stavby pro rychlíky. Ve vnitrostátních vlacích je nahradí modernější klimatizované vagony s wi-fi, elektrickými zásuvkami a dalším vybavením pro moderní cestování. Tyto vozy nyní jezdí v mezistátních vlacích EuroCity nebo ve spojích InterCity. 
Část nepotřebných vozidel nabízejí České dráhy k prodeji. Aktuálně jsou mezi nabízenými vozidly například starší osobní vagony různých řad, přípojné vozy k motorovým vozům i přímo motorové vozy řad 810 nebo 854 či starší dieselové a elektrické lokomotivy. Aktuální přehled nabízených vozidel se nachází na adrese www.ceskedrahy.cz/pro-partnery/prodej-nepotrebnych-vozidel-zasob. Odprodané staré vlaky dál používají například železniční spolky, ale upravují se také jako netradiční restaurace, ubytovací kapacity, zázemí pro různé účely nebo jako neobvyklé artefakty pro výzdobu veřejných a privátních prostor. 
Aktuálně došlo také k prodeji 109 vyřazených vozidel do kovošrotu a budou fyzicky rozloženy a sešrotovány. Jedná se především o elektrické jednotky řady 560, 460 a osobní vozy regionální dopravy řady Bdt a Bdtmee (Honecker). To jsou ta vozidla, která v současnosti České dráhy v počtu desítek až stovek vozidel vyřazují z pravidelného provozu v regionální dopravě.     
Velké vyřazení stovek osobních vozů několika typů, lokomotiv, motorových vozů a elektrických jednotek je možné díky nákupu 110 dvou- a třívozových jednotek RegioPanter, 76 dvouvozových motorových jednotek RegioFox a 20 devítivozových expresních souprav Comfort­Jet. České dráhy během několika málo let nasadí do provozu nejméně 612 úplně nových vozidel pro přepravu cestujících v hodnotě zhruba 35 miliard Kč. Obnova se týká také desítek lokomotiv. Dosluhující stroje postupně nahrazují moderní lokomotivy Siemens Vectron. 
 


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Další články této rubriky

Lovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronuLovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronu

12.4.2024 - V rámci našeho infrastrukturního okénka se tentokrát podíváme na čtyři významné stavby, které v posledních měsících doznaly výraznějších změn. Konkrétně na lovosické nádraží, kde jsou již v provozu všechna nová… »

České dráhy posílily údržbu vozů České dráhy posílily údržbu vozů

17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátorV železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika