Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Stovka Šestikoláků prošla v Přerově obnovou

Stovka Šestikoláků prošla v Přerově obnovou

31.7.2019 – autor: MARTIN HARÁK

Lokomotivy řad 181 a 182 prošly v minulých letech významnou revitalizací, kterou zabezpečila dceřiná společnost Českých drah DPOV. V Přerově, kde společnost sídlí, technici upravili takřka stovku v Česku už nepotřebných strojů pro privátní zákazníky z Polska. Stranou standardní péče ale nezůstává ani flotila posledních několika kusů těchto mohutných elektrických strojů, které jsou stále v provozu ve společnosti ČD Cargo.

Stovka Šestikoláků prošla v Přerově obnovou

První nepotřebný stroj řady 181 prošel pilotní opravou a modernizací v roce 2005 a poté zamířil na zkušební okruh v polském Źmigródu v Dolní Slezsku. Testy trvaly dva měsíce. O rok později technici zrekonstruovali jeden ze strojů druhé výrobní série, tedy řady 182, a putoval opět na dolnoslezský okruh. Podle těchto dvou strojů vydal polský drážní úřad potvrzení o provozuschopnosti českých vozidel řad 181 a 182 na polských kolejích. „Stroje byly polonizovány – dosazeny jsou polské vlakové zabezpečovače, radiostanice, světla a rychloměry. Dalším postupným krokem při vyvazovacích opravách byla výměna kabeláže a místo starých dynam, potřebných k nabíjení, byly dosazeny malé moderní alternátory. Ač jsme do českých strojů společnosti ČD Cargo začali postupně dosazovat klimatizace, polští zákazníci tento komfort pro své strojvedoucí odmítli. Prý by to bylo pro ně příliš složité. My jsme polským dopravcům navrhli další modernizace například ve strojovně a na stanovišti strojvedoucího, avšak Poláci o ně neprojevili žádný zájem,“ vysvětlil začátky obnovy předseda představenstva DPOV Roman Kott.

Stroje nenáročné na údržbu

Šestikoláky české výroby jsou pro jednoduché provozní poměry ideální stroje, které lze při běžné závadě doslova opravit kladivem a šroubovákem. „Šestikoláky řad 181 a 182 umí i v Polsku opravit kterýkoli trochu zručný mechanik a nemusí mít speciální školení, jako je tomu v případě sofistikovaných lokomotiv dnešní doby, které jsou přeplněné nejrůznější elektronikou,“ doplnil projektový manažer DPOV Zdeněk Pospíšil. Stroj je sice jednoduchý a dobře opravitelný, ale jízdní komfort pro strojvedoucí pochopitelně odpovídá době vzniku, tedy přelomu šedesátých a sedmdesátých let.

Zástupce DPOV potvrdil, že nejdlouhodobější kontrakt mají s polským dopravcem CTL Logistics, pro kterého připravili řadu strojů ve dvou vlnách. Nejprve mezi lety 2006 až 2008 a pak ještě v letech 2014 až 2018. „Po roce 2013 se radikálně změnily podmínky obchodování a museli jsme Šestikoláky začít posuzovat podle polských předpisů. Do té doby se způsob údržby a oprav uskutečňoval podle vzoru českého dopravce ČD Cargo. Mimochodem, šest strojů se v Polsku nachází také v majetku dceřiné společnosti ČD Cargo, zde nesoucí název CD Cargo Poland. Pro ně zabezpečujeme například vyvazovací opravy typu P4,“ řekl Pospíšil. Pro provoz Šestikoláků v náročných polských podmínkách se snaží o dodání kvalitních náhradních dílů, a hlavně o nová řešení u nejvíce zatížených uzlů lokomotiv. Konktrétně se jedná o odporníky ve střeše, které v DPOV vyvinuli tak, aby snesly větší tepelné zatížení v delším časovém období. Původní litinový materiál odporníků je nahrazován novým s tepelným zatížením až 1 200 stupňů Celsia. V souvislosti s touto náhradou se musí postupně při opravách trakčních motorů zvyšovat izolační třída a pájené spoje se nahrazují svařováním.

Opravy i u ČD Cargo

Přerovské DPOV vyhrálo výběrové řízení i na opravu Šestikoláků jezdících ve Středisku oprav kolejových vozidel ČD Cargo v Ostravě. Momentálně je v jedné z přerovských hal poslední vyrobený stroj druhé výrobní série 182.168, který je uváděn do původního retro stavu. Zůstane zachován jako historické vozidlo včetně původního vybavení stanovišť a tradičního nátěru ve dvou zelených odstínech. Podle Zdeňka Pospíšila jsou na příští rok naplánovány k celkové opravě další dva ostravské stroje. Půjde o revizi R3, což je nejvyšší stupeň, kdy se všechny více než padesát let staré hliníkové kabely vymění za nové.

Modernizací projde i stanoviště a z původního stroje zůstane prakticky jen podvozek, motory a obruče. Jen řízení pomocí „volantového“ kontroleru bude stejné, neboť modernizace s řízením „na ruku“ se příliš neosvědčila. „Základem údržby Šestikoláků zůstávají lokomotivy z Polska, kde stále preferují co nejjednodušší údržbu za co nejméně peněz. Pro ně je prioritou, aby strojvedoucí dojel jakýmkoli způsobem a včas do cílové stanice. Naše firma polským partnerům umí vyjít vstříc, a to jak rozsahem oprav či cenou, tak i garancemi,“ dodal Pospíšil.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Další články této rubriky

Lovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronuLovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronu

12.4.2024 - V rámci našeho infrastrukturního okénka se tentokrát podíváme na čtyři významné stavby, které v posledních měsících doznaly výraznějších změn. Konkrétně na lovosické nádraží, kde jsou již v provozu všechna nová… »

České dráhy posílily údržbu vozů České dráhy posílily údržbu vozů

17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátorV železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika