Železničář / Provoz / Stav exteriérů Elefantů se zlepšil, na řadě jsou nyní interiéry
Stav exteriérů Elefantů se zlepšil, na řadě jsou nyní interiéry
22.10.2024 – autor: VÍT ČEPICKÝ
Boj s vandalismem v jednotkách CityElefant jezdících v pražské aglomeraci je nesmírně nákladný, ale postupně se začíná vyplácet. Už nyní lze pozorovat výrazné zlepšení jejich venkovního vzhledu, série opatření proti útokům vandalů pak bude v dohledné době znát i v jejich interiérech. Tak jako u exteriéru má pomoci kombinace zvýšené údržby a několika technických opatření, která sice stojí nemalé prostředky, ale zároveň prokazují účinnost. Pojďme si je představit.
Dvoupodlažní jednotky řady 471 patří ke stálicím pražské příměstské dopravy. Postupně převzaly štafetu od starých pantografů řady 451 a 452 a cestujícím nabídly skokové zvýšení komfortu – nízkopodlažní vstupy, příjemný interiér, klimatizaci, postupně také wi-fi nebo zásuvky pro drobnou elektroniku. Bohužel se tyto stále moderní vlaky staly zároveň čím dál oblíbenějším terčem vandalů, přičemž tento problém v posledních letech vygradoval.
České dráhy proto ve spolupráci s objednateli dopravy, tedy Středočeským krajem a Prahou, připravily kampaň Společně za čisté vlaky. Jejím prvotním úspěchem je vnější stav vozidel, za jehož zlepšením stojí hned několik opatření, která jsou účinná ve své kombinaci. Výchozí podmínky přitom nebyly úplně příznivé; vysoký denní proběh vozidel a časté odstavování v koncových stanicích umožňovaly jen minimální možnosti odstavů pro čištění nad stanovený rámec.
Primární snaha tak směřovala k lepší ostraze odstavených jednotek a větší efektivitě a možnostem vnější očisty. To by však samo o sobě přece jen nestačilo. Jako stěžejní se ukázala změněná technologie péče o vnější lak. Původní způsob čištění graffiti chemikáliemi z laku jednotek je velmi finančně i časově nákladný, zkracuje životnost laku i nezbytných popisků vozidel a je zároveň ekologicky náročný – jak na spotřebu vody, tak na použití různých mycích prostředků.
Vhodným řešením se ukázaly být vnější antigraffiti polepy s integrovanou ochranou proti vandalismu. Ty přinášejí řadu benefitů – jejich realizace na jedné jednotce CityElefant trvá pouhých 7–10 dní, výrazně zkracují dobu odstavu pro odstranění graffiti (až o 40 %), samotné čištění je pak ekologicky úspornější díky možnosti využít technologie „suchého čištění“. Výsledná zkrácená doba čištění se pozitivně projevuje v podobě možnosti odstraňovat za stejnou dobu více graffiti. Neporézní antigraffiti fólie má zároveň delší životnost a násobně delší záruku oproti standardnímu laku, výhodou pro objednatele rovněž je, že se rovnou vytváří v požadovaných barvách Pražské integrované dopravy a při odstraňování graffiti nedochází k jejímu poškození.
Zlepšení v interiérech
Po postupném zlepšení stavu exteriérů logicky přichází na řadu také zvelebení stavu prostor, ve kterých tráví svůj čas naši cestující. A opět se jedná o kombinaci opatření. Největší výhoda CityElefantů, tedy jejich efektivní dvoupodlažní uspořádání, je z hlediska předcházení vandalismu jejich největší nevýhodou. Čmárající mají více možností se skrýt před pohledy cestujících i vlakového personálu a ničit interiér zejména ve vstupních prostorech, na představcích, toaletách a v mezipatrech. Tyto prostory typicky vypadají nejhůře.
A právě na ně se soustřeďuje aktuální pozornost. Problémem bylo, že vandalové používají převážně speciální fixy s chemickým složením, které naleptává počmáraný povrch, kvůli čemuž se barva vpíjí přímo do obložení. Jejich očista je mimořádně složitá a mnohdy zůstávají stopy a šmouhy i po hloubkovém čištění, což cestující logicky nesou nelibě. České dráhy proto v rámci údržby začaly v těchto prostorech rovněž instalovat speciální antigraffiti fólie s texturou.
Ochrany se dočkají rovněž okna, která trpí zejména na poleptání a vrypy. I ony dostanou speciální, tentokrát transparentní fólie, jež mohou cestující z okolí Prahy znát například z metra nebo tramvají. Kromě prevence proti poškození mají mimochodem i další benefity – umožňují renovaci poničených oken bez nutnosti jejich výměny a zabraňují roztříštění skla v případě jeho rozbití. Zároveň ale cestujícím nijak nebrání ve výhledu.
Zkrátka nepřijdou ani spodní a horní oddíly pro cestující. Zde situace s vandalismem povětšinou není tak kritická, ale i tyto prostory si zaslouží řádnou ochranu. V tomto případě bude na trvale poškozená místa využita fólie v původní barvě interiéru. Jeho charakter se tak nezmění, zároveň by mu ale měla přibýt patřičná ochrana. S aplikací těchto úprav pak probíhá také hloubkové čištění sedadel, podlah, ostění a dalších prvků interiéru. Měsíčně se takto stihnou upravit tři až čtyři jednotky, hotovo by tedy mělo být do dvou let.
Od příštího roku navíc začnou v interiérech přibývat kamerové systémy s vysokým rozlišením a pokročilou AI pro identifikaci kritických situací, chytat vandaly při činu ale pomáhají též pracovníci bezpečnostních agentur ve spolupráci s policií již nyní. Ve výsledku se tím konečně daří zlepšovat podmínky v jinak oblíbených soupravách, jež budou pro pražskou příměstskou dopravu typické ještě řadu let. ○
Porovnání užitných vlastností folie a laku vozidla:
lak AG folie
záruka 3 roky 8 let
životnost ~ 5 let ~ více než 8 let
doba aplikace týdny dny
přímá antigraffiti ochrana NE ANO
stálobarevnost NE ANO
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »