Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Smíchov a Masaryčka se proměnily ve staveniště

Smíchov a Masaryčka se proměnily ve staveniště

8.8.2024 – autor: VÍT ČEPICKÝ

Přestože se práce na rekonstrukci Masarykova nádraží zpočátku soustředily převážně na prostor kolem sedmé koleje, se začátkem léta začaly ovlivňovat provoz mnohem více. Linky S2 a S22 provozované v Praze se musely přestěhovat na hlavní nádraží, městská linka S34 je pak nově výchozí z Vysočan. Ještě dramatičtější proměnou pak prochází prozatím zejména okolí další důležité pražské stanice – Smíchova.

Smíchov a Masaryčka se proměnily ve staveniště

Rekonstrukce Masarykova nádraží se netýkají pouze samotné stanice, ale také přilehlé tratě smě-rem na Libeň. Právě soustředění prací na tento úsek si zkraje prázdnin vynutilo přesměrování linek S2 a S22 na hlavní nádraží a S34 do Vysočan, a to konkrétně do konce srpna. Poté by se provoz měl vrátit takříkajíc do starých kolejí, pokračující rekonstrukce prvního pražského nádraží si ale omezení vynutí i v budoucnu. Na samotném nádraží se práce prozatím do provozu tolik nepropi-sují, soustřeďují se totiž převážně do prostoru sedmé koleje, odkud se dříve odjíždělo převážně ve směru na kladenskou trať – nyní však přerušenou modernizací úseku z Bubnů včetně směrem do Dejvic. 
Pokročily také demolice nevzhledných přístaveb mezi kolejištěm a ulicí Na Florenci a začalo bu-dování základů budoucího nového zastřešení spojeného s novou promenádou nad kolejištěm, ta prostor propojí s Hybernskou a nabídne nový veřejný prostor přímo v centru hlavního města.

Velkolepý terminál Smíchov
Ještě daleko rozsáhlejší změny se odehrávají na pražském Smíchově. Železniční srdce dříve prů-myslové čtvrti přestalo v plném rozsahu sloužit svému účelu už před mnoha lety, na což nyní na-vazuje přerod několikakilometrového území v moderní městskou čtvrť. Zmizely odstavné koleje, roztříštěná drobná zástavba a různé haly, ale také severní nástupiště smíchovského nádraží nebo lávka přes kolejiště. Místo toho se objevily četné stavební jámy a v severní části dokonce již nové bloky domů.
Postupně se mění také kolejiště samotného nádraží. Všechna tři ikonická nástupiště včetně řady původních detailů sice ještě užívají poslední provozní týdny a měsíce, budování nového dopravního terminálu však už fakticky přerušilo provoz na kolejích mezi staniční budovou a prvním ná-stupištěm. Nově naopak cestujícím slouží krátké provizorní nástupiště přidružené ke třetímu, od-kud odjíždí vlaky dvojitou úvratí směrem na Prahu-Zličín, a také kusé nástupiště 1A s kolejemi 13 a 15, ty slouží zejména zkráceným spojům linky S7 a také rychlíkům linky R16, které jsou nyní ze smíchovského nádraží výchozí.
Součástí rekonstrukce kolejiště, vzniku nového dopravního terminálu a revitalizace celého před-nádražního prostoru včetně přebudování tramvajové trati bude rovněž proměna prostor pro cestu-jící. Práce na samotné nádražní budově a vstupní hale mají začít v roce 2026 a momentálně se při-pravuje projekt, všechny práce na nádraží by měly být hotové za čtyři roky. Vznikne díky nim nejen několikapatrový moderní přestupní bod mezi vlaky, metrem, tramvajemi a příměstskými autobusy, ale také, stejně jako v případě Masarykova nádraží, zcela nový veřejný prostor a spojnice mezi novou výstavbou a desetiletí rozdělenými částmi Smíchova a Radlic. 
 


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis

15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »

Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávekNa Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek

10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »

Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotovaHrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova

28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika