Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Rychnovská lokální dráha zažívá boom u cestujících i u nákladu

Rychnovská lokální dráha zažívá boom u cestujících i u nákladu

28.6.2012 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Je sice pouhých 15 kilometrů dlouhá, ale svými výkony v rámci obvodu KCOD Hradec Králové tato trať rozhodně nepatří mezi popelky. To platí i z pohledu nákladního dopravce ČD Cargo, který obsluhuje zdejší automobilku. Řeč je o trati SŽDC číslo 022 při úpatí Orlických hor.

Rychnovská lokální dráha zažívá boom u cestujících i u nákladu

Za celý loňský rok přibyla Českým drahám necelá dvě procenta cestujících. Nejviditelnější nárůst se projevil v relaci Praha – Brno, ale existují i lokální tratě, které rovněž vykázaly nadprůměrný růst poptávky. To se týká i úseku Častolovice – Solnice v Královéhradeckém kraji, kde v meziročním porovnání zaznamenali vyšší počet cestujících o 3,5 procenta, respektive nárůst osobokilometrů o 4 procenta. Na zdánlivě „okrajovou“ trať u hranic s Polskem je to úspěch. „Z regionálních tratí v našem kraji je z pohledu přepravních výkonů, tedy vzhledem k provozovanému rozsahu dopravy, nejlepší,“ potvrzuje ředitel královéhradeckého KCOD Roman Moravčík.

Hodinový takt s Regionovami

Ve stanici Rychnov nad Kněžnou, která leží přibližně uprostřed tratě 022, vybrali v pokladně za minulý rok necelých 6 milionů korun. Vlakové čety, které jezdí pod domovskou stanicí Častolovice, na trati vybraly dalších 2,5 milionu korun tržeb. Na osmikilometrovém úseku mezi Častolovicemi, které leží na dálkové trati 021, a třináctitisícovým městem Rychnovem funguje až do večera hodinový takt (s jednou výjimkou kolem desáté dopoledne) ve špičce rozšířený o další vlaky. Spojení s krajským městem tu zajišťuje zejména dvouhodinový takt spěšných vlaků Hradec Králové – Letohrad, jezdící s modernizovanými soupravami 854 + 054 + 954, nazývanými zde slangově Trilobit. Toto spojení je doplněno „historickými“ trasami rychlíků 790 a 791 pro přímé spojení s Prahou. Po samotné trati 022 jezdí zejména Regionovy, které tu zajišťují 90 procent spojů. Zájem cestujících se týká i „vzdálenější“ části tratě z Rychnova do Solnice. Tento úsek slouží pro dopravu do kvasinského závodu firmy Škoda Auto, který je s počtem více než čtyř tisíc zaměstnanců (a s dalšími subdodavateli) největším zaměstnavatelem v Královéhradeckém kraji. Za prací sem dojíždějí lidé z celých Orlických hor, firma má i mnoho zaměstnanců z Polska.

Kraj s železnicí stále počítá

Osobní doprava na trati 022 je přirozeně součástí integrovaného dopravního systému IREDO. Rušení provozu zde zatím rozhodně nehrozí. V rámci hodnocení jednotlivých tratí v regionu, které prováděla společnost OREDO, to dopadlo se zdejší lokálkou dobře: byla zařazena do druhé kategorie ze čtyř možných. U dalších tratí na Podorlicku už hodnocení bohužel tak příznivé není. Zajímavé je zejména porovnání s nedalekou lokálkou Doudleby nad Orlicí – Rokytnice v Orlických horách (trať 023). Na trati do Solnice je přeprava v pracovní dny dvojnásobná oproti víkendu, což je dáno dojížďkou lidí do zaměstnání a do škol, kdežto na trati do Rokytnice tvoří víkendová přeprava do hor téměř 80 procent frekvence všedního dne.

Určitým důkazem toho, že trať 022 má před sebou budoucnost, je fakt, že v Rychnově nad Kněžnou České dráhy opravily z prostředků KCOD prostory pro odbavení cestujících a z prostředků RSM i výpravní budovu. Královéhradecký kraj také uvažuje o přemístění autobusového nádraží k železniční stanici, což by samozřejmě usnadnilo přestup.

Čekání na větší kapacitu

Trať 022 v úseku Týniště nad Orlicí – Častolovice je také pod drobnohledem společnosti ČD Cargo. Dvoupatrové vozy nakládané produkcí automobilky v Kvasinách sem přistavují už čtyři obsluhy zajišťované Provozním pracovištěm Týniště. Jezdí sem i v sobotu a – což je jev na lokálce skoro nevídaný – dvě obsluhy fungují i v nočních hodinách! To se má dít až do doby, než se rozšíří kapacita tratě. Zdejší věří, že se stavbou se začne v roce 2014. „Nejvíce je potřeba pokračovat v přestavbě uzlové stanice Týniště nad Orlicí, druhé nejfrekventovanější stanici po Hradci Králové, kde jsou palčivou bolestí chybějící nástupiště, což je pro cestujících velmi nepohodlné a také ne zcela bezpečné,“ říká ke stavebním prioritám ředitel KCOD Roman Moravčík. „Na trati 022 opravdu počítáme se zkapacitněním. Jde o zvýšení traťové rychlosti z 50 na 80 km/h včetně úprav přejezdů s nevyhovujícím zabezpečením nebo špatnými rozhledovými poměry. V odbočných Častolovicích musí dojít ke změně kolejového uspořádání, přesněji k výstavbě spojky na rychnovském zhlaví. Dosud zde nákladní vlaky nemohou jezdit v době, kdy u nástupišť stojí osobní vlaky,“ pokračuje ředitel. Pokud se za dva roky úpravy opravdu uskuteční, zvýší se propustnost „dvacet dvojky“ jak pro osobní vlaky ČD, tak nákladní vlaky ČD Cargo.

O TRATI

Lokální dráha Častolovice – Solnice byla zprovozněna 26. října 1893. • Je dlouhá 15 km, osobním vlakům trvá cesta asi 25 minut. • Zhruba 90 procent osobních spojů zajišťují Regionovy. • Většina vlaků ČD jezdí jen v úseku Častolovice – Rychnov nad Kněžnou. • V meziročním srovnání tu stoupl počet cestujících o 3,5 procenta.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 5

Další články této rubriky

Na Hané vyjely první StadleryNa Hané vyjely první Stadlery

17.3.2020 - Ve znamení zahájení provozu prvních motorových jednotek, které České dráhy odkoupily od Německé dráhy DB AG, se nesl pondělek 17. února. Oba vlaky řady 646, které vyrobila německá divize švýcarské společnosti Stadler, svezly… »

Railjety ČD a ÖBB vyjely s posilovými vozyRailjety ČD a ÖBB vyjely s posilovými vozy

16.3.2020 - Už od začátku roku je na našich tratích k vidění poněkud neobvyklý obrázek. Netrakční jednotky railjet ČD a ÖBB vyrazily posílené o dodatečné vozy druhé třídy s rychlostí 200 km/h. Za netradičním řazením stojí nárůst… »

Železnice v Česku se pomalu připravuje na dvoustovkuŽeleznice v Česku se pomalu připravuje na dvoustovku

20.2.2020 - Tuzemská železniční síť se pomalu chystá na dvousetkilometrovou rychlost. Správa železnic už začala s testovacími jízdami mezi Břeclaví a Vranovicemi. Jde o úsek, kde by v budoucnu měla vést i vysokorychlostní trať. Zkoušky se… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika